БГ бизнесмен в Китай разказа за драматичния срив на търговията с България и застрашена ли е Коледа
Горещо лято на COVID тестове в Шанхай и сътресения за туризма и търговията заради мерките
През последните седмици Шанхай на няколко пъти обяви поредни дни с нулево ниво на COVID и успех на започналите през март мерки - последвани от нови (единични) случаи и нови, таргетирани мерки и локализирани локдауни, масови тестове и промени в изискванията за достъп до обществени места.
Това ни разказва адв. Асен Велинов, който от 20 години е в Китай. Ето какво още добавя той:
Мерките са като кубчета лего - и ако най-общата мярка е всичките жители на града да си правят поне един тест на всеки седем дни, повечето обществени места изискват негативни резултати от PCR тест от последните най-много 72 часа, но пък някои учреждения и компании изискват негативни резултати от последните 48 или 24 часа за достъп. Спорадично, но често, жилищни комплекси и квартали изискват задължителен тест на дадена дата.
Ако това звучи объркващо, така е. Шест месеца след началото на този етап на пандемията, ограниченията са едновременно ежедневна реалност, но ѝ източник на досадни изненади, откази за достъп и търсене на тестов център в последния момент (те наистина са много, но имат различно, и променливо работно време, като само някои болници предлагат 24 часови тестови центрове).
Има постепенни положителни промени - например резултатите вече са валидни от момента, в който излизат в системата, а не както досега - от момента на вземането на пробата (което намаляваше периода на валидност с няколко, често 8 - 12 часа). Системата показва вече резултати само за последните няколко седмици - за да се намали рискът от дискриминация (от хотели и работодатели например), в случай на предишни положителни резултати, дните на задължителна централна карантина, при пристигане в Китай вече са седем, а не 14, задължителната карантина при пътуване в страната отпадна - но много несигурност остава.
Тези, с положителен резултат, дори и без симптоми, все още подлежат на задължителна централна карантина - както и близките им контакти. Следващото ниво контакти - контактите на близките контакти, съседите на тествалите позитивно, посетителите на обществени места по едно и също време с тях, подлежат на поне един тест, а често и на поне два дни карантина в домашни условия.
През това лято, най-горещото за Китай в последните 150 години, премина във внимателно планиране, проверки на кодове - но все пак относителна нормалност за повечето в Шанхай. На този етап непредвидимостта на това, какво може да случи, е най-неприятна - посещението на супермаркет няколко минути след т.нар. “близък контакт” може да доведе до пълна промяна на плановете за следващите дни, а нормалната околоградска активност на всеки с положителна проба (или близък негов контакт), до проследявана и тестване на десетки хиляди.
Едно от най-"интересните" неща относно пандемията в Шанхай и преживяванията по време и в резултат на локдауните, е че трудно може да се намерят две подобни истории - местните вариации са толкова много и толкова различни, че преживяването е споделено само на макро ниво.
Още по-различни са нещата из Китай - въпреки че останалите градове получават по-малко внимание и в местните, и в международните медии.
Кошмарна ваканция в Хайнан - така нарече Shanghai Daily случилото се на много китайци (и шанхайци) гладни за пътувания по време на почивката им на тропическия южен китайски остров. Той не е традиционна лятна дестинация, но тази година поради трудностите да се пътува международно, много китайци го избраха, въпреки летните жеги.
Огнище на COVID - според медиите дължащо се на “нелегални” срещи на рибари в открито море - за размяна на улова. Бързият локдаун и налагането на мерки за контрол хванаха много туристи напълно неподготвени - без възможност да си тръгнат, но и без лесни опции да удължат престоя си или да планират края му. Организираха се допълнителни полети (но част от тях на значително по-високи от обичайните цени) и в първите дни завръщащите се от Хайнан подлежаха на задължителна централна карантина.
Колко това ще “охлади” желанието да се пътува, остава да разберем. Много училища, детски градини, университети и компании строго “препоръчват” да не се пътува извън съответните градове. Също остава да се разберем как това ще се съчетае с все пак обезкуражаващо бавния, но все пак явен тренд към разхлабване на мерките и отваряне на Китай - за първо път от 2020 например ще е възможно за някои международни студенти да пътуват до Китай.
Друг, свързан с COVID епизод от последните седмици, пък застраши… Коледа.
Един по-малко познат град в Китай, ИУ (Yiwu), е ключов център за световната търговия и е тясно свързван с Коледните празници по света. Китай произвежда почти 60% от всички играчки в света и конкретно град ИУ - почти 70% от свързаните с Коледните празници украси и продукти.
Преди пандемията стоки, произведени в ИУ след сделки, сключени в многото пазари и шоуруми, се изнасяха до над 200 държави и региони, и над 560,000 чуждестранни бизнесмени посещаваха града, като постоянното чуждестранно население на града, според медиите, е наброявало поне 15,000 от поне 100 държави.
Възможно е във всеки дом да има нещо произведено в, или свързано с, ИУ - освен коледни декорации и пластмасови елхи, стоки за бита, аксесоари, пластмасови изделия, украшения и декорации, играчки, стоки от типа As Seen on TV/ WS Teleshop/ Всичко за 1 лев - и мнoго други.
След като в последните години различните рестрикции направиха невъзможни много семейни събирания, наш бизнесмен, базиран в ИУ отговаря - застрашава ли COVID Коледа по нов начин и как се отрази скорошният около едноседмичен локдаун на бизнеса, както и за промените в последните години. Въпреки че през август поръчки са често довършени и вече се изпращат, източници споменават значителни сътресения – невъзможност да бъдат довършени много поръчки и невъзможност да бъдат изпратени довършените.
Локдаунът в ИУ беше в средата на август. Властите обявиха спиране на повечето дейности, ограничаване на движението в града, задължителни тестове, спиране на производството - освен за фабрики в сферата на стоките от първа необходимост и медицинските изделия, или със затворен цикъл на производство (т.е. никой не напуска работното си място) и специално разрешение.
Галин Георгиев е от Варна и е базиран в ИУ от около 13 години. Занимава се с внос и износ и е един от водещите търговци между България и Китай в няколко сфери. Бизнесът му, свързан с износ, през годините е включвал всякакъв тип стоки за бита, електроника, компютърни аксесоари, до машини за селското стопанство, както и типичните за град ИУ играчки и коледни стоки. Вносът му към Китай също е разнообразен, но е познат най-вече като водещ вносител на български вина и твърд алкохол в Китай.
Неговите локация, контакти и опит му дават уникален поглед към това какво се случва с малкия и средния бизнес, с търговията, и възможност да наблюдава икономическите процеси още в зародиш.
С него разговаря Галена Славова:
- Как изглеждаше бизнесът Ви преди COVID?
- Бизнесът беше нормален: чести посещения на международни търговци, пазари, поръчки, поръчване на стоки, логистика, сервиз по складовете, инспекции и подобни.
Освен пазари и шоуруми в ИУ имаше и много фабрики, по-малки до средни по големина, които работеха усилено, навсякъде малките фабрики работеха на пълен капацитет. Сега всичко това е почти на нула, като много от фабриките затвориха напълно.
Фабриките обаче не затвориха заради пандемията – още година преди началото на пандемията, те започнаха да затварят по една или друга причина, беше се чуло, че около 30 000 работници са останали без работа и са си заминали от ИУ към родните места. В момента няма никакви работници на местния пазар на труда – нито за фабрики, нито за офиси. Търсим с месеци подходящи кандидати, но хората постоянно си тръгват от ИУ и не се връщат.
Представителства на чуждите логистични фирми в ИУ също затвориха напълно офисите си – от една страна заради ограниченията за COVID никакви чуждестранни търговци не могат да идват, но от друга страна и няма вече работа за толкова логистични фирми.
- Какъв беше обемът на Вашия бизнес с България и какъв е сега?
- Преди пандемията обемът достигаше и до 200 контейнера за износ за България. За сравнение - за 2021 изпратихме 60, а тази година очакваме да не бъдат повече от 40. От над 30 постоянни клиенти от България, тази година само двама правят поръчки. Преди пандемията изпращахме по около 20 контейнера с новогодишна и коледна стока, а тази година няма дори и един кашон с поръчки за Коледа.
- Виждате ли възможности за подобряване на ситуацията, за възползване от кризата?
- За съжаление няма в дадената ситуация никакви варианти за радикално поправяне на ситуацията и възстановяване на предишните обеми и разнообразие на търговията. Самите китайски предприемачи често ни питат „Какво да правим, дали има някакъв шанс с това, което имаме, да се възстанови бизнесът?”
Проблемът е, че при стагнацията, предизвикана от COVID мерките, извън границите на Китай се отвориха възможности за бизнеса, и много производства определено се развиват извън Китай вече.
Ключов проблем, е че по абсолютно никакъв начин клиентите не могат да бъдат защитени от неизпълнение на поръчките. Градските власти не се интересуват от защита на интересите на клиентите и увеличаването им, а по-скоро наблягат на рекламни офанзиви, които да отчитат шумно и по медиите успехи, без да става дума за реални резултати.
Проблемите, които ескалират, реалното влошаване на обстановката, обаче не са породени само от мерките във връзка с COVID (затваряне/локдауни/ограничение на движението); в някакъв смисъл има и финансови пречки пред бизнеса – от началото на COVID започна блокиране на фирмени сметки без предупреждение и обяснение, почти всички фирми в ИУ вече имат поне по една блокирана сметка без предизвестие и обяснение защо и без срок за разблокиране. Много често това са сметките с оборотни капитали на фирмите, за заплащане на аванси по покупки и транспорт. Местната управа е сложила "чадър" по медиите за оповестяване на тази информация. От скоро (април) тенденцията премина и в блокиране не само на фирмени, но и на лични сметки (влогове).
- Случва ли се диверсификация на търговията при тези условия – къде пренасочват поръчките си Ваши клиенти и познати?
- Диверсификацията вече е факт: повечето бивши клиенти вече не търсят стоки от Китай: заместиха ги същите производства в Турция, Словакия, Полша, Италия, Иран и други подобни.
- Въпросът, който световните медии зададоха след обявяването на локдауна в ИУ – възможна ли е Коледа без функциониращо ИУ – и ще има ли Коледа тази година?
- Ще има недостиг на стоки, а на тези, които са налични, ще вдигнат цените поне тройно. От друга страна има търговци, които от предишни години не са успели да си продадат стоките, но те също ще вдигнат цените и ще продадат, което им е останало. От трета страна някои стоки са се изчерпали, няма производство, и дори и да има търсене – те ще изчезнат от пазара.
- Какви мерки вземат местните власти за възстановяване на бизнеса?
- Смятам, че инициативите им са само с рекламна цел, реално имитират развитие, а няма да се постигне резултат. В условията на сегашната икономическа ситуация никой от купувачите не желае да затваря оборотни пари и да чака по няколко месеца евентуално да му се осигури стоката. Купувачите на артикули от ИУ са малки и средни търговци и по-скоро ще си набавят стоката от другаде.
Така рекламираните чартърни полети с търговци (няколко подобни полета бяха обявени, с цел рестарт на поръчките и бизнеса) пак са само за реклама – пътуват срещу заплащане основно пакистански бизнесмени, които се снимат после в рекламни спотове все едно купуват стоки за Коледа или фигурки за католическа украса! Няма нито един чартърен полет от реални страни-купувачи – от България например! Напротив – българските търговци не могат да получат виза за търговско посещение все още.
От друга страна в чужбина има много негативна информация относно COVID мерките за пристигащи и бизнесмените вече нямат желание да закупуват тези стоки от Китай. Наблюдава се тенденция други държави да разширят производствата си на съответните стоки и това ще измести купувачите на други пазари – извън китайските.
Не се вижда вариант да се възстанови търговията в предишните ѝ вид и обем.