Доказано! Производството на елавтомобили се оказа по-вредно от конвенционалните
При експлоатацията обаче се доказват като по-екологични
От началото на масовата поява на електрически превозни средства в ежедневието, дебатът за това какво все още е по-екологично и по-безопасно: традиционна кола с двигател с вътрешно горене или високотехнологична "електричка", задвижвана от батерии? Експертите от Националната лаборатория в Чикаго може би са успели частично да отговорят на този въпрос.
Учените са провели поредица от изследвания и експерименти, въз основа на които са направили следните заключения: общият въглероден отпечатък на електрическо превозно средство носи около 32% повече вреда за околната среда от конвенционалния транспорт. В процеса на активна експлоатация обаче отрицателното въздействие се изравнява от липсата на емисии на CO2 в атмосферата и заедно с използването на възобновяеми енергийни източници за основното производство на енергия става няколко пъти по-малко.
Специалистите са използвали много променливи в работата си, например вида на метала в батериите, количеството алуминий и пластмаса в дизайна на батерията, методите за генериране на енергия, участващи в създаването на електрическо превозно средство и т.н., по време на създаване на електрическа кола, много повече въглеводородни емисии навлизат в атмосферата. И основната причина е акумулаторната батерия на електрическия автомобил.
Като учебно помагало и нагледен пример служителите на Националната лаборатория в Аргон взеха идеята на Илон Мъск - Tesla Model 3 и за сравнение бе избрана бензиновата Toyota Corolla. Тогава експертите извършиха поредица от изчисления, демонстриращи необходимия брой изминати километри, за да премахнат напълно негативните последици от производството на електрическото превозно средство. Например на територията на Китай или Полша, където по-голямата част от електроенергията се генерира от електроцентрали, работещи на въглища, електрическата кола трябва да измине „само“ 126 655 км. А в Норвегия, където въглищата изобщо не се използват за производство на електроенергия, това разстояние е намалено на 14 хиляди км. В Съединените американски щати „електричката“ ще трябва да измине около 21 735 км, тъй като тук около 25% от електричеството се получава от въглища.
Най-просто казано, когато се създава една електрическа кола, около 47 грама CO2 на 1,6 км попада в атмосферата. За традиционен автомобил тази цифра не надвишава 32 грама. Но също така, според доклада, при най-неблагоприятния сценарий, когато електрически автомобил ще бъде презареждан само от "въглищната мрежа", неговите въглеводородни емисии в атмосферата ще бъдат около 4,1 тона CO2 / годишно, докато за вътрешно горене двигател тази цифра все пак ще бъде по-висока - 4,6 тона.
Превод: БЛИЦ