Какво е новото въоръжение на стратегическия ракетоносец “Белия лебед”

"Пълнежът" на бомбардировача ще се различава значително от предишните версии

Ако перифразираме, можем да кажем, че всичко ново е добре платено старо. Така стратегическият ракетоносец от серията Т-160М, външно, няма да се различава много от базовия Ту-160, докато всъщност това е нова машина, изградена от нулев цикъл.

"Пълнежът" на бомбардировача ще се различава значително, предимно поради новите видове оръжия, бордовото оборудване и модернизираните двигатели, пише "Поглед инфо".

Самолетът ще прилича на познатия „Бял лебед“, който публиката обичаше заради грациозните си очертания на многотонна птица, а пилотите заради високите му бойни възможности и високоскоростни характеристики.

Предполага се, че Министерството на отбраната на Русия ще получи първите Ту-160М през 2021 г., както съобщава генералният директор на ПАО "Туполев" Александър Конюхов.

Предполага се също, че първата партида нови бомбардировачи ще възлиза на 10 бойни машини (сумата на договора е 160 милиарда рубли), като перспективата е да се построят 50 такива модернизирани самолета до 2023 година.

Всъщност флотът на тези стратегически бомбардировачи, които преди това са произвеждали 35 самолета, ще бъде напълно актуализиран, а 17 Ту-160, включително модернизираните, сега са в експлоатация на руските военновъздушни сили.

Така че дори в количествено отношение новите „Ту“ може да се окажат достатъчни за господство в небето.

Решението за възобновяване на производството на самолет

Ако перифразираме, можем да кажем, че всичко ново е добре платено старо. Така стратегическият ракетоносец от серията Т-160М, външно, няма да се различава много от базовия Ту-160, докато всъщност това е нова машина, изградена от нулев цикъл.

"Пълнежът" на бомбардировача ще се различава значително, предимно поради новите видове оръжия, бордовото оборудване и модернизираните двигатели.

Самолетът ще прилича на познатия „Бял лебед“, който публиката обичаше заради грациозните си очертания на многотонна птица, а пилотите заради високите му бойни възможности и високоскоростни характеристики.

Предполага се, че Министерството на отбраната на Русия ще получи първите Ту-160М през 2021 г., както съобщава генералният директор на ПАО "Туполев" Александър Конюхов.

Предполага се също, че първата партида нови бомбардировачи ще възлиза на 10 бойни машини (сумата на договора е 160 милиарда рубли), като перспективата е да се построят 50 такива модернизирани самолета до 2023 година.

Всъщност флотът на тези стратегически бомбардировачи, които преди това са произвеждали 35 самолета, ще бъде напълно актуализиран, а 17 Ту-160, включително модернизираните, сега са в експлоатация на руските военновъздушни сили.

Така че дори в количествено отношение новите „Ту“ може да се окажат достатъчни за господство в небето.

Решението за възобновяване на производството на самолетите Ту-160 бе взето от Министерството на отбраната през 2015 г., като в същото време бяха договорени планове за 50 самолета.

Началникът на Генералния щаб Валери Герасимов също говори за модернизацията на самолетите с далечен обсег, с прилагането в рамките на „използването на новата крилата ракета Х-101“ през ноември 2017 г. Последният от Ту-160М2, кръстен на легендарния командир на ВВС Петър Дейнекин, беше пуснат в Казан през 2017 година.

Тогава президентът Владимир Путин, който присъства на представянето му, отбеляза: „Реализирахме блестящ проект в Казан, всъщност създадохме нов самолет Ту-160 за въоръжените сили. Свръхзвуков боен ракетоносец. И не само той, но и оръжията в него бяха модифицирани.

Всичко работи като часовник, просто страхотно." Още на 25 януари 2018 г. Путин посети първия демонстрационен полет на Ту-160М (преди това бяха определени като Ту-160М2) на летището на авиационния завод в Казан. И беше ясно, че „Белите лебеди“ трябва да летят много дълго време.

Тук можем да обърнем повече внимание на един въпрос - изглежда, че на армията е обещано да приеме готов новия самолет едва в края на 2021 година. Тоест четири години след първия полет.

Технологичният процес на производство на толкова сложно оборудване като свръхзвуков бомбардировач, без съмнение, отнема много време. И, например, минаха три години от първия полет на Т-160 през декември 1981 г. до масовото му производство, а бомбардировачът влезе в експлоатация през 1987 година.

Така са възможни забавяния, още повече, че Tу-160M ще бъде наистина нова въздушна машина, която не може да се претупа.

Има малък нюанс в историята на производството на новия Ту-160М - Министерството на отбраната не толкова отдавна, на 13 ноември, заведе дело в Арбитражния съд в Москва срещу ПАО „Туполев“, за да възстанови 4,6 милиарда рубли.

Подробности за съдебния процес на военното ведомство срещу авиационното бюро не се уточняват. Като се има предвид обаче, че Казанският авиационен завод произвежда стратегически ракетоносци Ту-160 и модернизира бомбардировачите Ту-22М3М по поръчка на Министерството на отбраната, жалбата може да се дължи на неизпълнение на определени задължения по отношение на датите на пускане на тези самолети.

Сумата е малка - една трета от цената на един Ту-160М.

Скандалът, както може да се съди по липсата на публични обвинения, не се е разгорял, но ръководството на „Туполев“ незабавно след това е докладвало за сроковете на доставките на самолети в армията и е определило конкретни дати.

Тук можем да си припомним, че Путин още през август 2005 г. извърши прелет от летище „Чкалов“ край Москва в състава на звено Ту-160 с отработка на изпитателни изстрелвания на нови крилати ракети с далечен обсег, поразили цели на полигона „Пемба“ край Воркут.

И именно след този случай пусна програмата за модернизация на Ту-160, а след това и създаването на нов самолет на негова основа. Тук трябва да се вземе предвид и факторът, че създаването в Русия на ПАК ДА – бомбардировач-ракетоносец ново поколение, създаван отново в „Туполев“, ще се появи по-късно.

Първият му полет се планира не по-рано от 2025 година. И тук именно новият вариант Ту-160М ще позволи да се компенсира това забавяне, още повече, че новият „Бял лебед“ ще остане несъмнен световен лидер в своя клас. Най-малко 30-50 години.

Какво да очакваме от новия Ту-160М? Едно от най-значимите предимства на новите стратегически бомбардировачи, според авиационните експерти, ще бъдат обновените двигатели НК-32.

Трябва да се приеме, че става дума за модернизацията на този двуконтурен тривален турбовитлов двигател, който работи от 1983 г., включително на свръхзвуков Ту-160 и Ту-144, до нивото на НК-32-02M2 (например експертите знаят по-добре).

В същото време се твърди, че благодарение на тях Ту-160М ще може да увеличи скоростта, а тя вече не е малка - 2200 км / ч в режим на форсаж, плюс дължината на полета ще се увеличи с хиляда километра (при настоящи 13,5 хиляди км).

Тук си спомням една неотдавнашна история, когато Ту-160 в началото на ноември се откъсна от два изтребителя F-35 над Японското море - 110-тонна машина, задала максимален замах на крилото, просто е изчезнала от погледа на изтребителите.

Трябва да се отбележи, че Ту-160 на форсаж може да лети в продължение на 45 минути, а F-35 (1,93 хиляди км / ч) много по-малко.

Новите оръжия на „Белия лебед“ също ще бъдат убийствени. Т-160М може да бъде оборудван както с ядрени, така и с конвенционални оръжия.

В допълнение към гореспоменатата крилата ракета X-101 (която има слаба видимост за системи за откриване, постигната чрез аеродинамичен дизайн и използване на радар-абсорбиращи материали), той ще може да носи и ракета X-55MS с турбореактивен двигател, с обсег от 2500 до 3000 км.

Предполага се, че Ту-160М ще бъде оборудван и с хиперзвукови ракети „Кинжал“, което значително ще увеличи тяхната бойна ефективност. Една такава свръхзвукова „летяща крепост“ ще може да се приближи на разстоянието до точков удар, без да влиза в зоната на ПВО на противника.

И със 100% гаранция да се поразят военните или промишлени съоръжения на държавите, които застрашават сигурността на Русия.

Сигурността на самия стратегически бомбардировач ще бъде осигурена от най-новия бордови комплекс за отбрана, съвременна надеждна система за връзка със засилена защита от заглушаване, уникално оръжие, което ще разшири съществено неговите бойни възможности при използването на конвенционални или ядрени средства за поразяване.

Отбелязваме, че подобни стратегически бомбардировачи няма нито у една страна по света, а В-1 на ВВС на САЩ толкова отстъпва на „Белия лебед“, че дори не подлежи на сравнение с него по своите характеристики.

Превод: В.Сергеев

ите Ту-160 бе взето от Министерството на отбраната през 2015 г., като в същото време бяха договорени планове за 50 самолета.

Началникът на Генералния щаб Валери Герасимов също говори за модернизацията на самолетите с далечен обсег, с прилагането в рамките на „използването на новата крилата ракета Х-101“ през ноември 2017 г.

Последният от Ту-160М2, кръстен на легендарния командир на ВВС Петър Дейнекин, беше пуснат в Казан през 2017 година. Тогава президентът Владимир Путин, който присъства на представянето му, отбеляза:

„Реализирахме блестящ проект в Казан, всъщност създадохме нов самолет Ту-160 за въоръжените сили. Свръхзвуков боен ракетоносец. И не само той, но и оръжията в него бяха модифицирани.

Всичко работи като часовник, просто страхотно." Още на 25 януари 2018 г. Путин посети първия демонстрационен полет на Ту-160М (преди това бяха определени като Ту-160М2) на летището на авиационния завод в Казан. И беше ясно, че „Белите лебеди“ трябва да летят много дълго време.

Тук можем да обърнем повече внимание на един въпрос - изглежда, че на армията е обещано да приеме готов новия самолет едва в края на 2021 година.

Тоест четири години след първия полет. Технологичният процес на производство на толкова сложно оборудване като свръхзвуков бомбардировач, без съмнение, отнема много време.

И, например, минаха три години от първия полет на Т-160 през декември 1981 г. до масовото му производство, а бомбардировачът влезе в експлоатация през 1987 година.

Така са възможни забавяния, още повече, че Tу-160M ще бъде наистина нова въздушна машина, която не може да се претупа.

Има малък нюанс в историята на производството на новия Ту-160М - Министерството на отбраната не толкова отдавна, на 13 ноември, заведе дело в Арбитражния съд в Москва срещу ПАО „Туполев“, за да възстанови 4,6 милиарда рубли.

Подробности за съдебния процес на военното ведомство срещу авиационното бюро не се уточняват.

Като се има предвид обаче, че Казанският авиационен завод произвежда стратегически ракетоносци Ту-160 и модернизира бомбардировачите Ту-22М3М по поръчка на Министерството на отбраната, жалбата може да се дължи на неизпълнение на определени задължения по отношение на датите на пускане на тези самолети.

Сумата е малка - една трета от цената на един Ту-160М.

Скандалът, както може да се съди по липсата на публични обвинения, не се е разгорял, но ръководството на „Туполев“ незабавно след това е докладвало за сроковете на доставките на самолети в армията и е определило конкретни дати.

Тук можем да си припомним, че Путин още през август 2005 г. извърши прелет от летище „Чкалов“ край Москва в състава на звено Ту-160 с отработка на изпитателни изстрелвания на нови крилати ракети с далечен обсег, поразили цели на полигона „Пемба“ край Воркут.

И именно след този случай пусна програмата за модернизация на Ту-160, а след това и създаването на нов самолет на негова основа.

Тук трябва да се вземе предвид и факторът, че създаването в Русия на ПАК ДА – бомбардировач-ракетоносец ново поколение, създаван отново в „Туполев“, ще се появи по-късно.

Първият му полет се планира не по-рано от 2025 година. И тук именно новият вариант Ту-160М ще позволи да се компенсира това забавяне, още повече, че новият „Бял лебед“ ще остане несъмнен световен лидер в своя клас. Най-малко 30-50 години.

Какво да очакваме от новия Ту-160М? Едно от най-значимите предимства на новите стратегически бомбардировачи, според авиационните експерти, ще бъдат обновените двигатели НК-32.

Трябва да се приеме, че става дума за модернизацията на този двуконтурен тривален турбовитлов двигател, който работи от 1983 г., включително на свръхзвуков Ту-160 и Ту-144, до нивото на НК-32-02M2 (например експертите знаят по-добре).

В същото време се твърди, че благодарение на тях Ту-160М ще може да увеличи скоростта, а тя вече не е малка - 2200 км / ч в режим на форсаж, плюс дължината на полета ще се увеличи с хиляда километра (при настоящи 13,5 хиляди км).

Тук си спомням една неотдавнашна история, когато Ту-160 в началото на ноември се откъсна от два изтребителя F-35 над Японското море - 110-тонна машина, задала максимален замах на крилото, просто е изчезнала от погледа на изтребителите.

Трябва да се отбележи, че Ту-160 на форсаж може да лети в продължение на 45 минути, а F-35 (1,93 хиляди км / ч) много по-малко.

Новите оръжия на „Белия лебед“ също ще бъдат убийствени. Т-160М може да бъде оборудван както с ядрени, така и с конвенционални оръжия. В допълнение към гореспоменатата крилата ракета X-101 (която има слаба видимост за системи за откриване, постигната чрез аеродинамичен дизайн и използване на радар-абсорбиращи материали), той ще може да носи и ракета X-55MS с турбореактивен двигател, с обсег от 2500 до 3000 км.

Предполага се, че Ту-160М ще бъде оборудван и с хиперзвукови ракети „Кинжал“, което значително ще увеличи тяхната бойна ефективност. Една такава свръхзвукова „летяща крепост“ ще може да се приближи на разстоянието до точков удар, без да влиза в зоната на ПВО на противника.

И със 100% гаранция да се поразят военните или промишлени съоръжения на държавите, които застрашават сигурността на Русия.

Сигурността на самия стратегически бомбардировач ще бъде осигурена от най-новия бордови комплекс за отбрана, съвременна надеждна система за връзка със засилена защита от заглушаване, уникално оръжие, което ще разшири съществено неговите бойни възможности при използването на конвенционални или ядрени средства за поразяване.

Отбелязваме, че подобни стратегически бомбардировачи няма нито у една страна по света, а В-1 на ВВС на САЩ толкова отстъпва на „Белия лебед“, че дори не подлежи на сравнение с него по своите характеристики.

Превод: В.Сергеев