Лукашенко нанесе ответен удар на Зеленски

Беларуските автобуси и камиони продължават да се внасят в Украйна без мита, но редица украински стоки просто са изчезнали от белоруския пазар

Изминаха три месеца, откакто Украйна започна икономическа война срещу Беларус, налагайки специални мита от 35 % върху моторните превозни средства, внесени оттам (автобуси, камиони и специално оборудване), пишат медии.

И въпреки че белоруският отговор се забави с почти месец и половина и се появи едва след демонстративното решение на украинските власти да прекратят въздушния трафик с Беларус поради предполагаемото принудително кацане на самолет на “Райънеър” в Минск, вече може да се твърди, че Украйна претърпя поражение в тази икономическа война.

Беларуските автобуси и камиони продължават да се внасят в Украйна без мита, но редица украински стоки просто са изчезнали от белоруския пазар.

В отговор на гореописаните недружелюбни действия на Украйна като въвеждането на специални мита и прекратяването на въздушното движение, белоруското правителство в края на май прие постановление, ограничаващо вноса на тридесетина вида стоки с украински произход в Беларус. Това влезе в сила на 9 юни.

Формално по отношение на тези стоки се въвежда еднократно лицензиране за период от шест месеца. Но всъщност това означава забрана за внос на стоки, чиито доставки през 2020 г. според украинската страна възлизат на 112 милиона долара, а според белоруската версия - на 139 милиона долара.

Най -болезнено санкциите на Беларус засегнаха няколко клона на украинската индустрия.

Първо, това е селскостопанска техника - миналата година белоруският пазар представляваше повече от 55 процента от целия украински износ на селскостопанска техника за подготовка на почвата. И трябва да разберете, че голяма част от тези машини пътуваха през Беларус за Русия, където вече са бяха представяни като белоруско оборудване.

Второ, Беларус представлява повече от две трети от износа на украински тухли, почти половината износ на тоалетна хартия, малко по-малко от 40 процента от радиаторите и техните части, една трета от износа на бира и 15 процента от тапетите.

Например забраната за внос на украинска бира в Беларус доведе до намаляване на износа ѝ с милион декалитра за по-малко от два месеца, а забраната за внос на сладкарски изделия доведе до недостиг на около четири хиляди тона от сладкиши.

Както и да е, загубите за украинските производители вече са достигнали десетки милиони долари.

На фона на годишните многомилиардни загуби, свързани със загубата на достъп до руския пазар, всичко по-горе изглежда не е толкова голямо. Но, от друга страна, икономиката на Украйна днес е далеч от това, което беше през 2013 г., а индустриалното производство оттогава е намаляло с една пета. Съответно дори по-малки загуби стават по-чувствителни за нея.

Но какво ще кажете за доставката на белоруски стоки за Украйна? В края на краищата, украинското ръководство инициира икономическата война, имайки за цел да демонстрира лоялност към колективния Запад и да подкрепи антибелоруския дневен ред.

Очаквано, като се включи в икономическа война, украинското ръководство го направи възможно най-неграмотно и глупаво.
Украинските специални мита бяха въведени в нарушение на всички възможни процедури. В резултат на това Търговската къща „МАЗ -Украйна“ и „Стрийт Авто“ - компании с белоруски корени, които биха могли да пострадат от специалните мита, обжалваха решението за налагането им в украинските съдилища.

Окръжният административен съд в Киев спря решението на Междуведомствената комисия по международна търговия за въвеждане на специални мита по време на процеса.

Съответно белоруските превозни средства през май и юни продължиха да се внасят в Украйна без мита.

Тогава същият съд се произнесе в полза на ищците, които успяха да убедят съдиите, че действията на комисията противоречат на няколко разпоредби от Договора за зоната за свободна търговия (член XIX от ГАТТ), член 3 от Договора за защитата на Световната търговска организация и дори два украински закона - по -специално, параграф 2 на член 275 от Митническия кодекс на Украйна и закона „За прилагането на специални мерки по отношение на вноса в Украйна“.

Съдът намира решението на Междуведомствената комисия за "очевидно незаконосъобразно" и нарушаващо правата и интересите на ищците.

Всъщност ситуацията, в която се оказа украинската страна в резултат на собствените ѝ действия, сега изглежда възможно най -глупава. Но това не е всичко.

За да се промени това положение, украинските власти трябва да организират консултации с белоруската страна, за да я убедят по някакъв начин да отмени недружелюбни решения, докато украинското решение не пречи или заплашва Беларус по никакъв начин. Във всеки случай, така приблизително страните уредиха миналия икономически конфликт от пролетта и лятото на 2014 г..

Но официален Киев, следвайки своите „западни партньори“, не признава Александър Лукашенко и счита за невъзможно провеждането на официални консултации. Тоест, попадна в класическа ситуация: купих си билет и ще ходя пеш.

Между другото, когато през зимата в Украйна енергийната му система се нуждаеше от спешна спешна помощ, украинският енергиен регулатор все пак се обърна към белоруския регулатор, който, каквото и да се говори, заема място в структурата на белоруското правителство.

Но очевидно настоящите загуби на украинските производители нямат значение за властите в Киев. Въпреки че всъщност отсъствието на украински стоки на белоруския пазар, да речем, за пет-шест месеца, почти сигурно ще ги лиши от възможността да се върнат на този пазар, защото природата не търпи вакум.

Колониалната власт обаче трябва преди всичко да демонстрира лоялност към истинските си господари, включително да жертва икономическите интереси на територията под своя юрисдикция.