Ще останете без думи, когато разберете какво карат да правят младите японци
Властите са силно притеснени, че гражданите на страната между 20 и 39 години употребяват твърде малко алкохол
Докато Европа и САЩ популяризират здравословния начин на живот, Япония започва най-необичайната кампания – да накара младите си хора да започнат да пият алкохол. Това разкри в специален репортаж BBC News.
Младите в Япония са трезва група - нещо, което властите се надяват да променят с нова кампания. По-младото поколение пие по-малко алкохол от родителите си - ход, който удари данъците върху напитки като саке (оризово вино).
Така че националната данъчна агенция се намеси с национален конкурс, за да излезе с идеи за обръщане на тенденцията.
"Sake Viva!" кампанията се надява да излезе с план, за да направи пиенето по-привлекателно - и да стимулира индустрията.
Конкурсът приканва хора на възраст от 20 до 39 години да споделят своите бизнес идеи, за да дадат тласък на търсенето сред връстниците си - независимо дали става въпрос за японско саке, шочу, уиски, бира или вино.
Групата, която провежда състезанието за данъчните власти, казва, че новите навици - отчасти формирани по време на пандемията от Covid - и застаряващото население са довели до спад в продажбите на алкохол.
Властите искат да се измислят промоции, брандиране и дори авангардни планове, включващи изкуствен интелект.
Японските медии казват, че реакцията е била смесена, с някои критики относно опита за насърчаване на нездравословен навик. Но други са публикували странни идеи онлайн - като например известни актриси, които "се представят" като хостеси във виртуална реалност в дигитални клубове.
Кампанията предвижда идеи да се представят до края на септември. След това най-добрите планове ще бъдат разработени с помощта на експерти, преди окончателните предложения да бъдат представени през ноември.
Уебсайтът на кампанията казва, че пазарът на алкохол в Япония се свива и по-възрастната демографска група в страната - заедно с намаляващата раждаемост - е важен фактор за това.
Последните данни на данъчната агенция показват, че хората са пили по-малко през 2020 г., отколкото през 1995 г., като цифрите са се сринали от средногодишни 100 литра (22 галона) до 75 литра (16 галона) на възрастен.
Данъчните приходи от данъци върху алкохола също са намалели през годините. Според вестник The Japan Times те са съставлявали 5% от общите приходи през 1980 г., но през 2020 г. възлизат на едва 1,7%.
Световната банка изчислява, че близо една трета (29%) от населението на Япония е на 65 и повече години - най-високият дял в света.
Притесненията за бъдещето на сакето не са единственият проблем, който поставя икономиката на Япония - има притеснения относно предлагането на по-млад персонал за определени видове работни места и грижите за възрастните хора в бъдеще.