След Германия и Италия даде заден заради дивотията на ЕС с автомобилите
Рим посочва "непропорционално високи и ненужни разходи за автомобилната индустрия и потребителите"
Преди срещата на министрите на околната среда на ЕС във вторник Италия предложи отлагане на забраната на двигателите с вътрешно горене с пет години - до 2040 г. Според документа, представен в петък на посланиците на 27-те държави-членки на ЕС, Италия има подкрепата на България, Португалия, Румъния и Словакия. За мнозинството в Съвета гласът на Германия е от основно значение - германското правителство все още няма обща позиция, съобщи австрийският вестник „Дер Щандарт“, цитиран от БНР.
В началото на юни парламентът на ЕС гласува забрана на двигателите с вътрешно горене до 2035 г. По този начин евродепутатите последваха предложението на Европейската комисия. Сега държавите членки трябва да постигнат споразумение по този въпрос.
Германия удари по масата и каза "не" на тази дивотия на ЕС
Италия предложи до 2035 г. емисиите на CO2 от новите автомобили да бъдат намалени с 90 % вместо със 100%. След това нулевите емисии трябва да бъдат постигнати през 2040 г. Освен това се предвиждат специални правила за т.нар. електронни или синтетични горива.
Рим посочва "непропорционално високи и ненужни разходи за автомобилната индустрия и потребителите". За да се постигне движение на автомобили без емисии на CO2, трябва да се преодолеят многобройни пречки; Рим спомена например разширяването на инфраструктурата за зареждане, производството на батерии, евтини технологии и стимули за покупка от потребителите.
По време на гласуването в Съвета по околна среда във вторник ще се приложи системата на квалифицираното мнозинство. Държавите могат да блокират проектозакон, ако заедно представляват повече от 35% от населението на ЕС. Ако Германия се въздържи, това ще се брои за "не", при което заедно с Италия и останалите четири държави ще бъдат постигнати доста над 35%.
Ако Съветът по околна среда отхвърли забраната на автомобилите с вътрешно горене от 2035 г., Чехия, която ще поеме председателството на Съвета през юли, ще трябва да договори през есента компромис с Комисията и Парламента.