Страна членка на ЕС направи обществения транспорт безплатен, ето какво се случи
С изключение на (не особено популярните) билети за първа класа, никой не е платил нищо, за да се вози на автобус, трамвай или влак
Приблизително 640 000 граждани на Люксембург се радват на най-високия доход на глава от населението в света в сравнение с всяка една независима държава (по-добър дори от по-малките Монако и Лихтенщайн). Но дори този привилегирован район на Европа е изправен пред няколко неразрешими проблема. Един от тях са автомобилите, пише money.bg.
На 1000 души се падат 696 коли към 2020 г. Почти девет от десет люксембургски домакинства имат кола. Всяко десето семейство има три или повече автомобила.
Люксембург има най-евтиния дизел в ЕС и най-евтиния газ в Западна Европа. В малките градове ще намерите представителства на Ferrari и Maserati.
Това лято полицията предупреди гражданите да не шофират до вътрешни езерни плажове, които са задръстени от незаконно паркирани коли. Населението ще надхвърли 690 000 до 2030 г., а Люксембург рискува да се задави с автомобилите си.
За да ограничи шофирането, тази малка страна се опитва да реализира амбициозна идея: На 29 февруари 2020 г. тя стана първата страна в света, която направи целия обществен транспорт напълно безплатен.
С изключение на (не особено популярните) билети за първа класа, оттогава никой не е платил нищо, за да се вози на автобус, трамвай или влак в границите на Люксембург.
Идеята пътниците да не бъдат таксувани за пътуване може да изглежда като нещо, което само малка, богата страна като Люксембург може да направи осъществимо, но програмите за безплатен транспорт вече се появиха в други градове и държави, като средство за справяне с нарастващите разходи за енергия. Рим експериментира с безплатни автобуси през 1971 г.
Системите за автобуси и трамваи в Канзас Сити са без тарифи от 2020 г. Едно от най-продължителните усилия обаче беше в столицата на Естония, Талин, където има безплатен обществен транспорт за жителите от 2013 г. Естонците също не плащат такси за междуградски и междуселски пътувания с автобус.
Може би най-популярният вариант на модела досега обаче е в Германия, където за трите месеца на лято през 2022 г. държавата предлага карти за пътуване, валидни за всички градски и регионални услуги (без по-бързи междуградски влакове) на цена от 9 евро на месец.
Колите остават
Хората като цяло изразяват положително отношение към политиката за безплатен транспорт, но все още има твърде малко доказателства, че тя е намалила броя на колите по пътищата.
През май 2022 г. задръстванията по пътищата на Люксембург бяха до голяма степен еквивалентни или по-високи от нивата през май 2019 г., преди да бъде въведена политиката за безплатен обществен транспорт.
Според проучвания причината за това е, че безплатният транспорт сам по себе си не изкушава хората да зарежат колите си.
Има някои на безплатния транспорт като претъокани превозни средства, закъснели влакове, или дори отменени такива- не е необичайно в Люксембург преди пандемията. Междувременно данните от други места показват, че най-ентусиазираните привърженици на правилата за безплатно пътуване обикновено са хора, които иначе биха ходили пеша или с велосипед.
Може би не е изненадващо, че според настоящите прогнози броят на автомобилите по пътищата в Люксембург, според плана за мобилност за 2035 г., се очаква да се увеличи с 6% до 2035 г. поради нарастването на населението.
Има и други предизвикателства при ползването на транспорта - покритието на обществения транспорт не е достатъчно за нуждите на много жители, а придвижването с автобус или влак е още по-голямо предизвикателство извън центъра на града.
Затова страната предприе редица подобрения на транспортните услуги, включително трамвайни услуги с ново разширение, стартирано през септември, и четири линии, които трябва да бъдат добавени до 2030 г.
Междувременно, като част от плана за мобилност на страната за 2035 г. Люксембург ще предприеме 14 големи подобрения на железопътния транспорт и ще преработи плановете на градските улици, пише Bloomberg.
Някои критици отбелязват, че предлагането на безплатен транспорт все още ги поставя пред сериозна бариера пред икономическия напредък: достъпността на жилищата.
Пътищата на Люксембург не са претъпкани само поради популярността на притежаването на автомобили: огромна част от работниците на херцогството живеят извън границите на страната. Общо 46% от работната сила на Люксембург пътува до страната всеки ден. Около 110 000 идват от Франция, а още по 50 000 идват от Германия и Белгия.
Много от тях живеят отвъд границата поради високите жилищни разходи. През 2021 г. средният наем в градовете на Южен Люксембург е бил малко над 1200 евро.
В граничните градове като белгийския Арлон наемите са средно около 700 евро, което също е непосилно за някои. Резултатът: масово пътуване до и от работа, което задръства пътища и натоварва влаковете в пиковите часове през границата.
Това е може би най-голямото разделение на населението в страната - между онези, които могат да си позволят да живеят в границите, и тези, които не могат.
Имайки предвид това безплатният транспорт все още не е успешен нито като средство за намаляване на трафика, нито като средство за облекчаване на неравенството.
Всеки град или регион, който обмисля безплатен обществен транспорт, трябва предварително да разбере какво могат и какво не могат да осигурят подобни политики.