Това са западните марки, които не могат да се изтеглят от Русия
Марките са "много притеснени" от пораженията за тяхната репутация заради това, че продължават да развиват дейност в Русия
Инвазията в Украйна накара много западни марки да се изтеглят от Русия, но някои все още имат магазини, заведения и хотели в страната и твърдят, че не могат да ги затворят, пише profit.bg.
Marks and Spencer, Burger King и хотелските вериги Marriott и Accor са ограничени от сложни франчайзингови сделки, които им пречат да се изтеглят.
Компаниите използват аутсорсинг за дейността си в Русия и не притежават бизнесите в страната, които носят техните имена.
Заедно тези компании имат близо 1 000 магазини, заведения и хотели, които все още работят в Русия.
M&S разполага с 48 магазина, а Burger King има 800 заведения, които все още са отворени, докато Marriott и Accor имат 28 и 57 хотела, респективно, които все още приемат гости.
Марките са блокирани от франчайзингови споразумения, които не позволяват премахването на имената им от руските търговски улици и молове, информира BBC.
Много западни компании имат такива споразумения от десетилетия. Магазините на Marks and Spencer, например, се управляват от турската компания FiBA, която притежава правата да продава продуктите на търговеца на дребно в Източна Европа от 1999 г. От Marks and Spencer информираха, че компанията временно е спряла доставките на стоки за FiBA като реакция на войната.
Ресторантите на Burger King също се управляват от франчайзополучатели, според собственика на компанията Restaurant Brands International. Тези "дългогодишни договори не могат да бъдат променени лесно в обозримо бъдеще," казват от компанията пред BBC.
Хотелските вериги Marriott, IHG и френската Accor, сред чиито марки са и Ibis, и Novotel, развиват дейност в Русия, използвайки сходни споразумения.
Хотелите на Marriott в Русия са собственост на трети страни, но от компанията са заявили, че "ще продължат да оценяват възможността тези хотели да останат отворени", което предполага, че разглеждат франчайзинговите си договори.
Според Греъм Пейн от адвокатската кантора Bird&Bird франчайзингът е удобен за западните марки, които искат да навлизат на пазари в различни държави, но не разполагат с местните познания, с парите или със способностите да го направят.
"Хората биха си задали въпроса защо тези компании просто не затворят магазините си? От гледна точка на бизнеса и договорите обаче е много трудно това да се направи без сериозни правни последствия," казва Пейн.
Тези последствия биха могли да навредят сериозно във финансово отношение на западните компании, които може да бъдат съдени от франчайзополучатели, ако нарушат договорите си, които често са със срок от 10 или повече години.
Дори и ако дадена марка успее да получи съдебно решения в друга държава срещу франчайз в Русия, "руските съдилища няма да го приложат," според Джон Прат, специалист по франчайзингово право.
Междувременно, компаниите се опитват да правят каквото могат в тази ситуация и обявиха подкрепата си за Украйна след руската инвазия.
Accor, която разполага с 57 брандирани хотела в Русия и има 3 500 служители в страната, е преустановила временно откриването на нови хотели и резервациите за хора, които са списъка със санкции.
Burger King пък пренасочва печалбите от франчайзинговата си дейност в Русия за хуманитарни каузи.
Marriott и IHG Hotels & Resorts, които имат по 28 хотела в Русия, също спряха новите проекти и инвестиции и затвориха корпоративните си офиси в Москва, които контролират сами.
От M&S обещаха да предоставят над 1.5 млн. паунда (1.95 млн. долара) в подкрепа на бежанците, като също така ще дарят палта и термобельо.
И докато много марки не могат да напуснат Русия, Yum Brands, която е собственик на KFC и Pizza Hut, обяви, че финализира споразумението със своя основен франчайзополучател за временно преустановяване на дейността на Pizza Hut в страната.
Марките са "много притеснени" от пораженията за тяхната репутация заради това, че продължават да развиват дейност в Русия, казва Хобс от адвокатската кантора Bird&Bird.
"Те се притесняват от човешка и морална гледна точка заради това, което се случва, но мисля, че се притесняват и от това, че редица компании бяха заплашени с бойкоти."