Антитела на лама по-силни от COVID-19? Може да звучи фантастично, но науката вече има своите доказателства. Докато хиляди лаборатории пълнят епруветки с надежда да открият антидот срещу заболяването, група учени откриват, че антитела от лама противодействат успешно срещу коронавируса, предава Нова тв.

“Започнахме предварителни проучвания в тази посока преди 4 години. Заедно с колеги от университета в Брюксел открихме, че ламите и камилите имат специален тип антитела, които помагат срещу различни заболявания и най-вече срещу вирусните инфекции", обясни проф. Ксавие Селенс - молекулярен вирусолог и автор на изследването от центъра по медицински биотехнологии в Гент, Белгия.

За професора резултатите не са изненада. Още през 2016 година започнали сътрудничество с учени от Брюксел и Тексас, но бързото разпространение на коронавируса ги накарало за ускорят своята работа.

"Антителата на лами и камили се борят успешно с подобни вируси, тъй като са с 25% по-малки и същевременно по-стабилни от антителата в човешкото тяло.Освен това достигат до части от коронавируса, до които човешките не могат. Открихме, че в лабораторни условия, антителата от лама могат да защитят други животински видове от смърт след инфекция с коронавирус", обясни проф. Селенс.

В научен супер-герой на изследването се превръща ламата Уинтър. Професор Селенс разказва за сложния процес по извличане на лечебните антитела.

"В началото на нашите експерименти с ламите, преди 4 години, имунизирахме Уинтър с различни, безопасни версии на вирусите МЕРС и САРС-1. Седмица след седмица, 6 поредни пъти инжектирахме ламата с частички от тези вируси, неспособни да я заразят. След 2 месеца взехме няколко милилитра кръв, в които открихме антитела.

По-любопитното обаче беше, че намерихме и клетките, които произвеждат антителата.

Извлякохме ДНК за да разберем как антителата се произвеждат. Процесът е много сложен, но в общи линии, тествахме това ДНК при взаимодействието с различни бактерии за да открием коя точно бактерия кара организма да произвежда антителата срещу вирусите", обясни проф. Селенс.

Белгийските учени не избират ламата случайно. Оказва се, че Уинтър произхожда от благородно семейство.

Преди години таткото на ламата носи Нобелова награда на своите изследователи. До скоро ламата обитавала тайно място в Белгия, за да се пазят ниски нивата й на стрес, но днес Уинтър живее в обществен парк, където всички могат да й се порадват.

Професор Селенс пък се надява до края на годината да зарадва с лекарство срещу COVID-19.

Преди да се спрат на ламите, учените анализират антителата и на други бозайници, включително и тези от акули. Избират ламите, тъй като симпатичните животинките били по-малко инати от братовчедите си камили и ако не те харесат, могат единствено да те оплюят.