Лекуват ни зъбите само след...
Това става ясно от проекта на Правила за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина, публикуван за обществено обсъждана на сайта Министерство на здравеопазването
Денталните лекари ще ни лекуват вече само, след като вземат от нас т. нар. информирано съгласие. Това означава, че ще сядаме на зъболекарския стол, след като попълним бланка, в която се подписваме, че ни е казано какво следва да ни се прави и какви усложнения биха могли да се получат.
Това става ясно от проекта на Правила за добра медицинска практика на лекарите по дентална медицина, публикуван за обществено обсъждана на сайта Министерство на здравеопазването, пише "Монитор".
Стоматолозите ще трябва да информират пациентите какво се поема от Националната здравноосигурителна каса, какво е за тяхна сметка и приблизително колко ще им струва лечението.
Проектоправилата са обсъдени с Българския зъболекарски съюз и предоставени за становище на Изпълнителната агенция "Медицински надзор".
Изискванията за добра дентална практика включват осигуряването на висок стандарт на диагностика и лечение; недопускане на дискриминация на пациентите, освен по клиничен признак (в случай на спешност); предоставянето на право на "второ мнение" винаги, когато специалистът не е сигурен в заключенията си.
Полагането на необходимите грижи за облекчаване на болката; предписването на лекарства и лечебна дейност, само при пълна информация за здравното състояние на пациента и неговите потребности; препоръчването на изследвания и лечение, които са най-подходящите, припомня Монитор.
Когато на дете се налага да се сложи упойка, предварително, освен бланката за информирано съгласие, родителят или настойникът ще трябва да подпише съгласие и за анестезията Денталните доктори, по подобие на другите лекари при използване на информация за пациента с цел научно изследване, публикация, представяне на конференции трябва да се заличат всички данни, които биха могли да разкрият самоличността на пациента.
При обсъждането на клинични случаи между колеги, назоваването по име на пациентите се смята за неприемливо. Информацията за пациентите на зъболекаря също става поверителна. Предоставянето й на трета страна ще става след писмено съгласие на пациента или негов роднина или настойник/попечител, ако същият не е в състояние да прецени.
Пациентите подали оплакване по повод денталното им лечение, имат право да получат компетентен отговор, който включва обяснение за случилото се. Оплакването не трябва да бъде повод за ограничаване на медицинската дейност, която се осигурява на този пациент. При провеждането на разследване лекарят по дентална медицина трябва да окаже нужното съдействие за изясняване на случая.
В случаи, когато неговите показания могат да доведат до криминално разследване срещу самия него, той има право да запази мълчание в рамките на законовите положения. За провеждането на всички клинични изпитания е задължително да има съответните разрешения. Задължително условие е наличието на информирано съгласие на пациентите за участие.
Общественото обсъждане на правилата за добра практика в денталната медицина е до 22 февруари, след което те ще бъдат гласувани от Министерски съвет.