НИКОЛА АНТИКАДЖИЕВ: НА ТОЗИ СВЯТ ИМА САМО ДВЕ ВАЖНИ НЕЩА - ЗДРАВЕ И ПРИЯТЕЛИ
ЛИЧНОСТИ
Неотдавна управителят на ресторант “Антик” (на последния етаж на Народния театър “Иван Вазов”) Никола Антикаджиев издаде книгата си “Аз познавах тези хора - 15 години по-късно”. В нея той разказва за приятелството си с някои от колосите на българския театър и кино, част от които вече не са между нас. Самият Антикаджиев е на 75 г. и миналата година е празнувал “златна сватба” със съпругата си Нина.
Господин Антикаджиев, разкажете как започнахте да се занимавате с ресторантьорство и как стигнахте до ресторант “Антик” в Народния театър “Иван Вазов”.
- През 1964 г. започнах работа в “Балкантурист”. Още от 1957 г. се познавах със Саркис Мухибян, с Калоянчев, с Нейчо Попов, Невена Коканова, Никола Анастасов, Григор Вачков, Димитър Манчев и др. През 1968 г. станах управител на ресторанта в хотел “Славия”. Един ден дойдоха Любомир Шарланджиев и Неделчо Чернев и ми казаха: “Ние ще правим един филм, а това младо момче ще играе главната роля”, “младото” беше Стефан Данаилов. После и аз участвах в снимките на първите серии на “На всеки километър”, имах епизодични роли. Когато снимахме вторите серии, една вечер бяхме с голяма група актьори в Западен Берлин - там бяха Любчо Кабакчиев, Стефан Данаилов, Григор Вачков, Черкелов, също и Шарланджиев. И влязохме в едно заведение, което се оказа Клуб на ак-тьора. Когато се върнахме в България, Любчо Кабакчиев реши да прави Клуб на актьора. За целта взехме стария бар “Астория”, правихме му 6 месеца ремонт и на 18 юни 1972 г. го открихме в присъствието на Тодор Живков. Тогава се честваше 90 години на Георги Димитров, дойде и министърът на културата на Съветския съюз Пономарьов, бяха и всички артисти от Народния театър и оттогава почнахме. Три години и половина бях там, а по това време Народният театър излезе в ремонт. И на 1 ноември 1975 г. по настояване на артистите тука - Сава Хашъмов, Георги Раданов, Любомир Кабакчиев, се заехме да направим това заведение, което виждате. То преди това беше склад за декори. На 1 февруари 1976 г. го открихме, а театърът не работеше още, въпреки че се репетираха две пиеси, с които трябваше да се открие сезонът - “Протокол от едно заседание” и “Хъшове”. И на 30 април 1976 г. дойде Тодор Живков за откриването на театъра след ремонта и оттогава той идва 29 пъти - до 1991 г.
Разкажете нещо за него, що за човек беше той?
- Тодор Живков обичаше много театъра, почти не изпускаше премиера. Имаше само един период от около 2 години, след като почина Людмила, в който той не идваше на представления. А последното му идване беше на 28 май 1988 г. Но като дойдеше, тука правехме една маса - артистите, които играеха главните роли, директорът на театъра, министърът и някои други хора, които идваха с Тодор Живков - Любомир Левчев или Лилов, или други, и почваха - 3-4 часа разговори, вечеря, той се смееше непрекъснато. Живков се държеше много добре с артистите, те му бяха слабост. Даже една вечер тука някой каза: “Другарю Живков, вие много обичате театъра”, а той вика: “Абе и аз на младини съм играл в театър и аз съм бил артист.” А той си беше артист поначало.
В книгата си споменавате, че никъде не сте се чувствали толкова добре, колкото тук - в Народния театър...
- Най-голямото ми щастие тук в Народния театър беше, че всички ми бяха приятели, аз бях заобиколен от колоси. Аз говоря за това поколение, което аз заварих - Любчо Кабакчиев, Георги Раданов, Георги Георгиев-Гец, Стефан Гецов, Рачко Ябанджиев, по-късно дойдоха Велко Кънев и Стефан Данаилов. Имаше актьори - актьорища, един Андрей Чапразов например. От артистките аз заварих Ружа Делчева, Ирина Тасева, Славка Славова, Таня Масалитинова, Маргарита Дупаринова, Иванка Димитрова, Магда Колчакова и много други. От по-младите - Йорданка Кузманова, Ванча Дойчева, Жоржета Чакърова. Всички, които ги изброявам, ми бяха приятели.
Какво е най-характерно за артистичното съсловие?
- Това, дето разправят, че били пияници, че били батакчии - това абсолютно не отговаря на истината. Аз не съм имал случай артист да не си е платил сметката. Ако вечерта не си я е платил, идва на сутринта и си я плаща, без да го вика никой. Освен това те не бяха толкова претенциозни. Разбира се, благодарение на моите връзки, аз имах такова снабдяване, каквото никой нямаше. През 1990-91 г. никъде нямаше “Сливенска перла”, никъде нямаше “Бисерна ракия”, само при мен имаше всичко. Да не говорим, че аз тогава имах 25-30 вида вина. И всяка седмица идваше от Ловеч кола - за мен, за съветското посолство и за корейското посолство. А след това през 1991 г. ние като се махнахме, изредиха се 10 души, но нищо не направиха, само го забатачиха. През 2003 г. ръководството на театъра направи конкурс, явиха се 9 фирми, но ние го спечелихме. Направихме основен ремонт, смени се всичко и ресторантът “Антик” отново заработи.
Разкажете някоя весела случка.
- Случки весели колкото искаш. Един ден влиза Гец и вика “Кольо-о-о, Мамалев е болен”. Викам - от какво? “Ами влязъл да се къпе, пуснал водата, а тя докато дойде до него, изстинала и той се простудил.” Гец беше голяма капия, той като дойдеше и още от вратата викаше “Странджата тука ли е?”. Освен че беше много кадърен артист, той беше и много весел човек. Изключително работлив беше. Даже моята приятелка Невена Коканова казваше: “С толкова актьори съм работила, но да знаеш, по-работлив от Апостол Карамитев и Гец няма.” А Венчето като че ли беше родена за филмова актриса, на екрана излизаше като кукла. Непрекъснато работеше, непрекъснато я канеха, участваше в роли всякакви.
Много се говори, че между актьорите непрекъснато вървят някакви интриги, има ли такова нещо?
- И това не е вярно. Сега може да има, но тогава нямаше.
А сега младото поколение артисти идват ли тук?
- Идват, обядват тук, ние правим едно меню на минимални цени. Скоро направихме два големи коктейла за “Дон Жуан” и за “Ах, този джаз”. На “Ах, този джаз” дойде и президентът, и Ивайло Калфин беше, качиха се тук. И от младите момчета има кадърни, можещи артисти, режисьори също - като Александър Морфов например.
Кажете нещо за Стефан Данаилов, той сега е още по-нависоко...
- Сега се виждаме по-често, всеки понеделник пием кафе, ако не в понеделник - в сряда. Откакто е министър, най-малко 50 пъти съм ходил при него, разбира се, и той идва тука. Той е от групата, която събирам всяка година на рождения си ден от 20 години насам.
Връща ли се вече публиката в театъра?
- Имаше само един период - 1990 - 1992 г., тогава имаше отлив. Но сега, особено за хубавата постановка, не можеш да намериш билети - за “Хъшове” например, за “Ах, този джаз”. Просто, което е хубаво - то се търси, което не е - то пада след няколко представления.
След толкова години сред артисти какво най-важно смятате, че ви е дало общуването с тях?
- Най-важното, което ми е дало това общуване, е усетът да преценявам хората. Трябва да ви кажа, че много рядко съм се лъгал в преценката си за хората, знам кой колко струва. Защото на този свят съществуват само две неща - здраве и приятели, всичко друго е ала-бала. Най-важното е, че не трябва да бъдеш предател - като обещаваш нещо, да знаеш, че трябва да го изпълниш.
Маруся ПАНКОВСКА
Последвайте ни
0 Коментара: