Французинът Дидие Щосел, чието име се превежда като "Ползващият чук", посредничи на скандалната агенция за рейтинги "Нилсен" да превземе чешкия пазар
<em>Три международни скандала съпътстват международната пийпълметрична агенция &bdquo;Нилсен&rdquo;, която изпълнителният директор на &quot;Нова броудкастинг груп&rdquo; Дидие Щосел лансира като световен гигант. Преди месец тя придоби 51% от акциите на чешката компания &bdquo;Медиарисърч&rdquo; и така се настани и на българския пазар. От октомври Нова тв и останалите 16 канала в рекламното портфолио на групировката ще работят само с данните на &bdquo;Нилсен&rdquo;. </em><br /> <br /> &bdquo;Инвестицията на &quot;Нилсен&quot; е много добра новина за бъдещото развитие на пазара, защото установява 100% доверие в данните. С тяхното стъпване тук картината и динамиката на българския пазар се променя напълно. Сигурен съм, че сега много играчи на пазара ще преосмислят решението си с коя агенция да работят, защото вече е трудно да обясниш защо не работиш с компанията, световен лидер (с 6 млрд. долара оборот). CME (компанията собственик на bTV - бел. ред.) в Чехия работи с тях, а техният главен акционер (Time Warner), мисля, също ще работи с Nielsen в САЩ&quot;, заяви Щосел след сделката. Той отбелязва, че гледа с усмивка, когато някой се опитва да разпространява информация, че смяната на рейтинговата агенция е &quot;проект на &quot;Нова&quot;, тъй като &bdquo;Нилсен&rdquo; е компания със световна репутация, листвана на Нюйоркската фондова борса, и трябва да й се отдаде заслуженото доверие.<br /> Проверка на &bdquo;ШОУ&rdquo; обаче показа, че само в последните две години &bdquo;Нилсен&rdquo; е била обект на <br /> <br /> <strong>гигантски скандали </strong><br /> <br /> в Турция, Индия и Украйна. И на трите места става дума за манипулиране на данни. През март миналата година медиите в южната ни съседка гръмнаха с новината, че системата за телевизионни рейтинги в страната се е сринала. &bdquo;Нилсен&rdquo; бяха обвинени, че са разкрили самоличността на 2500 домакинства, оборудвани с техните пийпълметрични устройства. Вследствие на разкриването на данните, месеци наред местни продуцентски и телевизионни компании са изплащали на &bdquo;важните&rdquo; зрители щедри подаръци, за да гледат точно определени предавания. <br /> <br /> В края на 2012 година пък са били арестувани шестима служители на &bdquo;Нилсен&rdquo; в Турция, но информация за съдебни процеси още няма. В изявление на &bdquo;Нилсен&rdquo; се посочва, че са информирали властите за кражбата на данни още през септември 2012 г. &bdquo;Благодарни сме, че полицията води свое разследване. Компанията и служителите оказаха пълно съдействие на властите&rdquo;, се казва в изявлението. Пазарът в Турция още не може да се съвземе от този трус и да възстанови доверието в пийпълметрията, въпреки намесата на конкурента на &bdquo;Нилсен&rdquo; - TNS. Турция, с население от 70 милиона, вторият най-голям рекламен пазар в Източна Европа, след Русия. <br /> <br /> Няколко месеца след скандала при комшиите, гръмва втори &ndash; в Индия. Най-старата и авторитетна новинарска агенция в региона &bdquo;Ню Делхи телевижън&rdquo; заведе дело в Ню Йорк срещу &bdquo;Нилсен&rdquo;. В исковата молба се твърди, че компанията и индийският й партньор &bdquo;Кантар медиа рисърч&rdquo; са взимали подкупи в замяна на манипулиране на зрителските данни. В делото освен това се казва, че тази измама, освен в Турция, е извършвана още и на Филипините, и дори в САЩ. <br /> <br /> Влизането на &bdquo;Нилсен&rdquo; на пазара в края на 2013 г. в Украйна също е скандално, твърди руският &bdquo;Форбс&rdquo;. Според новата компания пазарният дял на тв канал &quot;Украйна&quot; внезапно е скочил с 20 пункта, в сравнение с данните на конкурента GfK. При другите канали разликите при изчислението на двете пийпълметрични агенции обаче са едва няколко десети от процента. В Украйна ръст от 1% на година, позволява на тв канал да печели по 4,5 млн. долара от реклама. <br /> <br /> <strong>Какво да говорим за внезапен ръст от 20%!... </strong><br /> <br /> В САЩ пък заради манипулациите на &bdquo;Нилсен&rdquo; вече се говори за държавна регулация в пийпълметрията. <br /> <br /> В същото време французинът Дидие Щосел заявява, че за пръв път в България започва да работи рейтингова агенция, &bdquo;която е собственост и е контролирана от един от световните лидери в този бизнес &ndash; измерването на телевизионна аудитория... Ако трябва да бъда директен &ndash; да, имаме по-голямо доверие в международна компания с доказана репутация, която да измерва нашите рейтинги, отколкото в ГАРБ&rdquo;.<br /> <br /> От ГАРБ веднага отвърнаха с припомняне на интервю на сегашния оперативен директор на Нова тв Вики Политова от времето, когато оглавяваше bTV. &bdquo;Нова тв се опитва да наложи своя алтернативна система за мерене на гледаемостта за втори път, което обяснява и настоящата им реакция. Иначе одитът ни показа две много важни неща - че системата на ГАРБ е добра и работеща, и че трябва да се направят някои подобрения в нея. Самите одитори потвърдиха, че е много задоволителна. Ще продължим да работим, без да се поддаваме на изкуствено създадения хаос. Преди години Нова тв отново инициира внедряването на алтернативна система - тогава ГАРБ, като така създаде неувереност в рейтингите. &quot;Медиарисърч&quot; е поредният опит. Изглежда Нова тв никога няма да се задоволи с официалната пийпълметрия на пазара, независимо коя е тя&rdquo;, каза тя през ноември 2013 г. <br /> Дидие Щосел не спира да говори за &bdquo;единна валута&rdquo; при рейтингите, която обаче му е нужна, за <br /> <br /> <strong>да разменя с рекламодателите по свой вкус</strong><br /> <br /> Той директно обяви, че настоява Нова тв да е първа сила на пазара. Вероятно смята, че така най-после ще &bdquo;избие&rdquo; 650-те милиона евро, които MTG дадоха на гръцката &bdquo;Антена&rdquo; за програмата. <br /> <br /> Всъщност французинът с германското име, което в превод означава &bdquo;Ползващият чук&rdquo;, съдейства на &bdquo;Нилсен&rdquo; да превземат чешкия рекламен пазар. Това се вижда и от Търговския регистър. Представителят на &bdquo;Медиарисърч&rdquo; за България е Иван Димов Генчев, който е управител на тв &bdquo;Европа&rdquo;, която пък е собственост на &bdquo;Меф Холдинг&rdquo;, Чехия, собственик и на чешкия канал &bdquo;Нова&rdquo;. <br /> <br /> Според официалната си визитка Дидие Щосел е роден във Франция, където живее 20 години. Следващите 20 лета той прекарва в Лондон като финансов брокер, а в един момент дори става главен изпълнителен директор на &quot;Инвестиционно банкиране&quot; към HSBC. Живял е няколко години в Азия. В България идва през 2005 г., когато купува музикалната тв ММ с компанията си Apace Media. През 2006 г. придобива каналите &quot;Диема&quot;, а година по-късно негов партньор става MTG. През 2008 г. двете компании придобиват Нова тв чрез общата си фирма &quot;Болкан медия груп&quot;. През 2009 г. Щосел става зам.-председател на борда на директорите на Нова тв, а от 1 септември 2012 г. е изпълнителен директор на &quot;Нова броудкастинг груп&quot;.<br /> <br /> Освен участието си в борда на директорите на &bdquo;Нова&rdquo;, Щосел е съсобственик на агенция за недвижими имоти &bdquo;Болкан адвайзърс&rdquo; и член на борда на директорите на &bdquo;Регионален фонд за градско развитие&rdquo; АД. В агенцията той е съдружник с жена си Галина Грудова, която е партньор и в агенцията за луксозни имоти &bdquo;Юник естейт&rdquo;. Във фонда, който се грижи за инфраструктурата на Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Русе и Плевен, партньори са му Мартин Заимов, &bdquo;Елана холдинг&rdquo; и &bdquo;Сосиете женерал експрес банк&rdquo;. В банката пък Щосел залага имотите от агенцията си всеки път, когато има нужда от едни 4 млн. евро. И всеки път целта на залога е да изкупи акциите на &bdquo;Апейс медия&rdquo;. Междувременно банката му позволява да купува с този кредит и недвижими имоти, стига изрично да е била уведомена за покупката. <br /> <br /> Името на съпругата на Щосел &ndash; Галя, е напълно непознато в медийните среди. Единствено майка й доби известна популярност, след като Дидие съобщи, че точно тя е настояла Кеворк Кеворкян да се появи в Нова телевизия с &bdquo;Всяка неделя&rdquo;. В същото време обаче Галина Грудова е известна в ъндърграунд средите. Майката на близнаци е свързвана с покойния бос от ВИС Райко Кръвта, който се беше специализирал в търговията с оръжие, наркотици и ВИП компаньонки. <br /> <br /> <strong>Надежда НЕНОВА</strong><br /> <br type="_moz" />