Левски умря от депресия!
Илия Караиванов бил жертва на любовта си към чашката и... критиките.
“Илия беше горд човек и затова не тръгна да се моли на режисьори и продуценти за участия.
Страдаше, че младите изобщо не го познават.
Трябваше да се пенсионира, а още беше пълен със сили, искаше да играе, да се чувства част от съсловието... Липсваха му аплодисментите и общуването с колегите”, довериха негови приятели-театрали.
Не е тайна, че между Караиванов и неговия адаш Илия Добрев, който също се превъплъти в Дякона Левски, до последно прехвърчаха искри. Те не можеха “да си поделят” палмата на първенството кой по-добре е “изваял” ролята на великия българин. Феновете на Добрев бяха предимно хора от гилдията, докато редовите зрители и най-вече зрителки спонтанно отдадоха предпочитанията си на Караиванов. Още се носят легенди за безнадеждно влюбени в него телевизионерки, като една от тях – засукана чужденка от екзотична страна, омъжена за българин, дори служела на няколко разузнавания преди 10 ноември.
След “нежната революция” към “двамата Левски” се прибави още един – по-младият им колега Даниел Цочев, нашумял по-късно като водещ на тв-шоуто “Игра за милиони”. Мълви се, че крехкият блондин бил протежиран от Илия Добрев, за когото е известно, че е ценител на мъжката красота. Ветеранът на Младежкия театър имал по-силни позиции в съсловието от своя съперник и тръбял, че най-сетне “последният Левски” се доближавал максимално до визуалния образ на Апостола – със сини очи и червеникаво-руса коса.
“Илия е мургав и тъмнокос, какъв Левски може да бъде?!
Виж, Даниел прилича на мен на младини, все едно гледам Дякона!”, повтарял Добрев.
В студиото на “Чай” преди повече от 2 години обаче тримата актьори спазиха добрия тон и не позволиха враждата им да лъсне. Зад кулисите те дори благодарили на Драго Чая, който ги събрал на едно място и им дал възможност да докажат, че не се мразят, а напротив, възхищават се един на друг и са готови да го раздават едва ли не “тримата тенори”. Чая, който в името на шоуто очаквал по-пикантен развой на събитията, не останал доволен от “постановката”. За очи обаче приел ролята на “помирителя” и толкова се вживял в нея, че още дълго време след това раздувал как е успял да прикотка недолюбващите се актьори и да ги накара да си подадат ръка в името на Изкуството.
Една от най-запомнящите се роли на покойния Караиванов в киното е във филма “Софийска история” по едноименната повест на Любен Станев. Когато излиза преди повече от 30 години, ретроградно настроените критици я посрещат на нож. Заклеймена е на специално свикано събрание на СБП като “дребнотемие” и “сив поток”. Но читателите и част от кинаджиите я посрещат с овации. В книжарниците книгата се разграбва като топъл хляб. Въло Радев оглавява “опашката” на желаещите да я филмират режисьори.
Часът на “Софийска история” обаче удря чак след промените.
С екранното пресъздаване на повестта се нагърбва дъщерята на писателя – Надя Станева, млад и обещаващ режисьор от Студията за игрални филми. За главния герой – красавеца Ликов, е поканен Илия Караиванов. За любовта му се състезават две млади жени – Бистра /възпитаничката на ВИТИЗ Светла Тодорова/ и Зора /Станислава Армутлиева, по това време студентка по история и бъдеща шефка на “Юнивърсъл мюзик”/. На финала Зора се самоубива след една особено жестока сцена между нея и съперницата й в недовършения апартамент.
За съжаление нито един от тримата централни персонажи в лентата не успя да повтори успеха си през следващите години. А когато отново започнаха да се правят съвременни български филми, Илия Караиванов вече трябваше да играе не меркантилен съблазнител, а “сърдито старче”. От друга страна, може ли един актьор да иска нещо повече от това – публиката да го запомни млад и красив?
Жана Арсова
Последвайте ни
28 Коментара: