Максим Генчев е роден на 28 септември 1954 г. във Видин. Завършва ВИТИЗ през 1980 г. в класа на проф. Крикор Азарян. Работи в Пловдивския и Пазарджишкия театър, в Театър „София”, Малък градски театър „Зад канала”, участва в постановки на Народния, във Военния театър, Театър 199 и „Сълза и смях”. Има над 60 театрални роли, с три национални награди - през 1984, 1987 и 1989 г. С над 25 роли в чуждестранни игрални филми и български телевизионни сериали, сред които „Седем часа разлика”
<strong>- Г-н Генчев, много шум се вдигна около новия ви проект &ndash; филма за Васил Левски. Започнахте ли да го снимате?<br /> </strong>- Снимаме тийзъри. Ще подготвя 5-6 по 1-2 минути и ще ги завъртим по медиите, за да привлечем спонсори. Явно този филм няма да има съдбата на лента, финансирана от държавата. Пресипнал съм, защото снимахме в Плаковския манастир, където ни валя дъжд, кал, почвата поддаде, падна кранът, задържахме го. Проблеми и трудности колкото искаш, но това е хубаво, защото се фиксира в лентата.<br /> <br /> <strong>- Значи работите в натурални условия. Не поливате с маркуч пред камерата, както виждаме, че заснемат холивудските филми.<br /> </strong>- Няма такива работи. Там е по-евтино да направиш макет от 100 м на р. Мисисипи, отколкото да си платиш наема да снимаш на Мисисипи.<br /> <br /> <strong>- Казахте, че бюджетът на филма трябва да е 2-2,5 млн. лв. Каква част от него вече събрахте?<br /> </strong>- Разчитам на Националния филмов център. Кандидатствах за субсидия. Те се отнесоха доста скептично, но преодоляхме съпротивата и ни приеха документите. Всяка фирма, за да кандидатства за държавно финансиране, трябва да даде 20% личен бюджет. На 2,5 млн. лв. личният бюджет е 0,5 млн. лв., които ние трябва да извадим. Ние можем да дадем половината от тези 0,5 млн. лв. Останалата част трябва да се събере от спонсори, които стават нещо като копродуценти. Тоест инвестират с цел да си върнат парите. Опитваме се да вкараме капитализъм в соцкапитализма на България.<br /> <br /> <strong>- От историята на Холивуд знаем колко често продуцентите се намесват в правенето на филма и най-вече в избора на актьорите. При вас вече намесват ли се?<br /> </strong>- Аз абсолютно еднолично определям кой да играе и кой - не. Продуцентите ми са изключително коректни и те си знаят мястото. Те изцяло движат организацията на проекта. Почти нямам грижи в това отношение. Казвам им &ndash; трябва да снимам нощна локация за тийзърчето, осигурете ми еди-какво си и ми се предоставя тази възможност.<br /> <br /> <strong>- Плъзнаха слухове, че сте се отказали от Димо Алексиев за ролята на Левски заради спонсор?<br /> </strong>- Това са слухове. Отношенията ми с Димо Алексиев са блестящи. Момчето просто не е за тази роля. Когато го вкарах в кадър, това имаше характер на кастинг. Снимахме в Карлово по покана на общината за 140-годишнината от гибелта на Васил Левски. Не е било игрален филм.<br /> <br /> <strong>- Какво ви убеди, че Димо Алексиев не става?<br /> </strong>- Той е висок 1,95 м. Трябва да търся двуметрови актьори да му партнират. Левски не е бил много висок. После - има студено излъчване. Не е приветлив, не е лъчезарен, не е светъл. Не е покритието за образа. Не може да избягаме поне на 30-40% от общобългарската представа. Сега, когато бабичките гледат Веселин Плачков облечен като Левски, плачат, целуват му ръка. Не можете да си представите какво става!<br /> Димо си има качества като актьор. Много журналисти оскърбиха това момче, изкараха го какъв ли не. Ако снимах &bdquo;Осъдени души&rdquo;, Димо нямаше конкуренция. Той е отец Ередия. Той е Дон Кихот. Той е друга природа. А Веселин Плачков каква походка има! Пич, като те хване... А като се усмихне... Не само бабите пищят, но и внучките.<br /> <br /> <strong>- Значи не е било решаващо телевизионното интервю, което Димо даде?<br /> </strong>- Не, спекулации са, че не бил чел сценария. Имах някои търкания с него, той постави условия, с които не бях съгласен. Момчето се държеше коректно.<br /> <br /> <strong>- От тази ситуация вие извлякохте ли някаква поука &ndash; ето bТV обвързва актьорите с договори, като им поставя изисквания за интервютата, които дават. Вие ще направите ли нещо подобно?<br /> </strong>- Това е въпрос на морал, не само на договореност. Все пак трябва да защитаваш честта на ролята, която играеш. Нашите договори са типови &ndash; да се явява на снимки в определено време, да си поддържа външния вид според изискването на сцената, да си научи текста. Телевизията прави сериали, за да печели от реклами. Аз не правя за това филм, а за да правя изкуство. И да накарам младите кинаджии да бъдат по-дръзки &ndash; да започнат да снимат за герои, за нашите момчета.<br /> <br /> <strong>- С какво ви спечели новият Левски &ndash; Веселин Плачков?<br /> </strong>- Той е разкошен човек. Той е Левски.<br /> <br /> <strong>- Той на второ място ли беше след Димо Алексиев?<br /> </strong>- Не, той въобще не беше предвиден. Като го видях на снимка, я оставих. Някой го беше излъгал да си залиже косата с гел, беше с бузки, едно ококорено синьо око. Ако търсех селски образ, народен човек - да. Но когато го видях на живо, откачих. Какво значи да се срещнеш с човек очи в очи!<br /> <br /> <strong>- Какви са първите ви впечатления него?<br /> </strong>- Много е скромен. Не е надут или претенциозен. На тийзъра е с 40 градуса температура. А дойде на снимки. Герой. Няма студ, не го спират и лишения. Той е човек с режим - ляга си вечер в 9 часа, сутрин става в 5, тренира, прави обиколки. Турист е. Добър ездач е.<br /> <br /> <strong>- Наистина ли има много татуировки?<br /> </strong>- Има, но аз няма да го правя секссимвол. Няма да го събличам гол. Този номер &ndash; не. Момчето е страшно атлетично, даже жените казват, че приличал на мачо с тези криви крака. Харесват го. Плачков е добър ездач, а на Левски целият му живот минава на кон. Хващам 31 години от неговия живот. От момченце. Имам 10-годишен сладур - Симеон Филипов, изпълнител на малкия Васил. Роден е за звезда. Това е бъдещият Леонардо ди Каприо. Намерих го на кастинг. Убийствено красиво и много талантливо дете, страхотно дисциплинирано. Роден е в Абу Даби, живее там със семейството си. Обръщам се към него с &bdquo;Василе&rdquo;. Двамата с Весо много си приличат. Излъчват топлота и интелигентност. Не търся Левски като свиреп мъжкар, а като фин човек. Дякона е знаел няколко езика, бил е добре образован.<br /> <br /> <strong>- Вие ще имате ли роля във филма?<br /> </strong>- Да, на турски бей, за икономии. Аз не взимам пари. Ако НФЦ отпусне субсидия, ще взема колкото ми се полага.<br /> <br /> <strong>- Вярно ли е, че Деян Донков ще играе Раковски?<br /> </strong>- Няма друг по-интересен претендент за тази роля.<br /> <br /> <strong>- А кой ще е предателят Димитър Общи?<br /> </strong>- Искам да е сърбин. Ще снимам и живота на Левски в легията. За тези сцени са нужни 50 здравеняци, каскадьори и Левски. Там се появява и Раковски.<br /> <br /> <strong>- В Сърбия ли ще снимате сцените с легията?<br /> </strong>- Не, там всичко е разрушено. Тук - в павилионите на &bdquo;Бояна филм&rdquo;.<br /> <br /> <strong>- Защо се захванахте с филм за Левски? Защото народът има нужда от герои ли?<br /> </strong>- Не го правя за народа. Правя го, защото съм ядосан. Време е да излезе един мъжкар. Като не може в политическия живот и в обществото, да излезе в киното. Да вдъхнем малко кураж на младите. Аз съм на 60 години, имам всичко. Нямам кой знае какви амбиции. Известен съм, търсят ме. Мога да си работя и да си живея живота, ако съм бохем. Ако съм прилепен към земното, ще бъда много доволен. Но мен това не ме задоволява. Искам да излезе един ядосан пич, с готина визия, защото Левски не е бил кротък.<br /> <br /> <strong>- Сега време на нови герои ли е? Виждаме от протестите нови лица.<br /> </strong>- Те не са подготвени. Самият Левски е казвал &ndash; &bdquo;комити много, лидери малко&rdquo;. Трябва да бъдат обучавани. И затова той е бил против четите на Хитов, на Хаджи Димитър и Стефан Караджа, които си дават лично живота и са отишли курбан. Той не е искал това нещо да се случи. Той се е опитвал да го предотврати, карал се е с Раковски да не ги пуска. Защото не са били подготвени. Обречени са, защото не са могли да боравят с оръжие. Затова Левски решава да подготви тайните комитети, за да може да подготви народа. И когато каже &bdquo;Вдигайте се&rdquo;, ставаме и всичко живо смачкваме. А то на Орлов мост се запали един, после втори, на седмия &ndash; вече не е събитие, а статистика.<br /> <br /> <strong>- Защо се стигна да самозапалвания? Какво е това отчаяние в този народ?<br /> </strong>- Може да има Херостратов сериен убиец, който полива някого и го запалва. Разсъждавам като режисьор и сценарист. За мен това е пародийност. Това е лудост. Всичко останало е шантавост, дори дързост да го наречем. За много хора правенето на филм за Левски е лудост, но аз не убивам никого с него.<br /> <br /> <strong>- Наистина е голям риск, защото Левски е идеализиран.<br /> </strong>- Чувам, че Васил Михайлов е говорил по телевизията, че за Левски не бива да се прави филм. Да не се пипа, че бил светиня. Васил Михайлов не иска да има филм за Левски, защото не участва. Той не става сега за Левски.<br /> <br /> <strong>- С този филм може би ще дадете надежда, че ще се роди друга порода политици?<br /> </strong>- Да, или поне нови филми като &bdquo;Козият рог&rdquo;. Ако се направят 100 филма за Левски, може единият да е шедьовър, ненадминат, на световно ниво.<br /> <br /> <strong>- Преди век и половина Левски проповядва &bdquo;чиста и свята република&rdquo;, а още сме доста далеч от нея.<br /> </strong>- Никога няма да стигнем до нея, защото това е акт на душевно състояние. Трябва да я носиш в душата си. Но има някакви кълнове за това. Виждам например, че децата не хвърлят вече масово хартийки по улицата. Пазят природата. Самият аз като изпуша цигарената кутия, не я хвърлям през прозореца и колата ми се затрупва с хартийки. Значи и аз съм склонен да се променя. &bdquo;Чиста и свята република&rdquo; значи да изчистиш себе си и то ще дойде от само себе си. Като в душата си не приемаш това някой да прецаква другия, няма да позволиш и някой да те управлява, който по този начин разсъждава. Много са вързани нещата. Ходих по Нова година в Белгия. Едва изтърпях. Там всичко е толкова подредено, а хората са толкова дълбоко нещастни. Защото там учителката в училище определя дали детето да бъде фризьор, актьор, машинен инженер. И с мнението на учителката се съобразяват родителите.<br /> <br /> <strong>- Значи някой им налага?<br /> </strong>- Да, налага им и затова те са абсолютни нещастници. И не могат да се развиват. Нищо че са чисти и богати. Левски е идеалист. Ние сме негови синове като жажда за свобода. Но ние го чувстваме като наше дете по тази наивност, че може да има &bdquo;чиста и свята република&rdquo;. Детето обаче ни е любимо и ние си го обичаме. Сега аз неволно вървя по неговия път. Той е живял с божията закрила, а аз &ndash; от адреналина. Двете са висши сили, не знаем откъде идват. Три-четири нощи мога да снимам, без да спя. Останах без глас, защото викам, тъй като на снимачната площадка си забравям мегафона. Като вали дъжд, дъждобранът ми тежи, но не го усещам. То е същото &ndash; някакво вдъхновение, порив, дива лудост. Седем години Левски е ходил с отворена рана на корема и не само е останал жив, но е създал 400 комитета. Той е лъв. Как става това? Затова ме подведе и Димо, защото в него има тази студенина, тази отчужденост. Като го погледнеш, ти се струва, че е по-близо до Бога, отколкото до хората. Първоначалният ми замисъл бе Левски да се отличава от другите. Да се откроява. Да няма аналог. А всъщност истинският Левски е бил обобщено понятие на всички. Това означава, че той е разностранен. Като се смее &ndash; се смее. Като плаче &ndash; плаче. Като се бие &ndash; се бие. Той е обобщен българин.<br /> <br /> <strong>- Кога започвате снимки? Ще чакате субсидия от НФЦ ли?<br /> </strong>- Може да се появи спонсор по-луд и от мен. В момента съм в изчаквателна позиция. На парче не става. Няма смисъл. Филмът ще бъде 3 часа или 180 минути. За Левски трябва дълго да се говори. Ще бъде много динамичен, няма да доскучава. Няма да има документални моменти. А много екшън. Нали животът на Левски минава в битки. <br />