Черно знаме: Невиждан кошмар по морето това лято заради войната
Туризмът губи не само руските и украински туристи, но и гостите от Западна Европа
Руски туристи няма да дойдат това лято в България! Причината е...
Записвания няма, започнаха и анулациите, категорични са туроператори и хотелиери, цитирани от „Труд“. Първите отказани полети към родните курорти са факт, а управляващите не правят нищо, за да убедят потенциалните ни туристически пазари, че въпреки общата ни морска граница с Украйна сме далеч от бойните действия, а дестинацията ни е сигурна и спокойна, обединиха се представителите на бизнеса.
Сред първите анулирали предвидените полети към ваканционните ни курорти са германски и великобритански туроператори. Не е ясно и дали останалите ще се осъществят, защото няма нови резервации, а самолетите няма как да летят празни и се очаква да бъдат канселирани в по-късен етап. Дори и войната в Украйна да приключи съвсем скоро, голяма част от туристите, които са се отказали от планирана лятна ваканция у нас, няма да се върнат, защото техните туроператори вече са ги пренасочили към нови дестинации, категорични са от бизнеса.
Високите цени на тока, липсата на стимули и помощ от държавата за привличане на гости от потенциалните ни пазари, изискването за ПСР тестове за неваксинираните туристи, липсата на подкрепа, на рекламна и маркетингова стратегия, са на път да доведат да фалити на голяма част от туристическия сектор, който в годините преди кризата допринасяше за около 13 на сто от БВП, категорични са представителите на бранша.
Сред идеите на управляващите е да се заложи на рекламна кампания в съседните страни. Към момента обаче дестинацията ни е неконкуретоспособна, тъй като за неваксинираните туристи продължаваме да изискваме ПСР тест за разлика от Турция например. Освен това съседите подпомагат всячески туристически си бизнес – както с директни субсидии от 6000 евро за пристигнал полет с туристи например, така и с различни облекчения, масирана рекламна кампания и намаления на дължими такси към държавата.
Надеждата че българите отново ще спасят сезона също може да се окаже излъгана, тъй като растящите цени на всички стоки от първа необходимост, отлагат почивката на част от хората. В същото време конкурентите ни дестинации заради подкрепата от държавата, могат да си позволят да предлагат по-изгодни от родните оферти. Заради увеличените в пъти цени на тока, на продуктите, необходими за ресторантите и на липсата на персонал, част от хотелите по морето вече са решили въобще да не отворят. Други път изцяло са се преориентирали към пансионен режим и ще приемат бежанци, колкото да си запазят служителите.
Данните на статистиката не са верни
Нямаме идея колко са туристите ни
Достъпът до ЕСТИ е ограничен
Никой в държавата няма напълно ясна идея колко туристи посреща страна ни всяка година. Причината е, че единствените публични данни, до които професионалистите имам пълен достъп са тези на Националния статистически институт. А всички са наясно, че те са неверни. На първо място заради начина, по който се събира информацията – разчита се на граничните власти за страните извън ЕС и на регистрите на местата за настаняване. Според тези данни обаче леглата на хотелите в цялата страна са долу-горе колкото реално са в Слънчев бряг и вече свързаните с него курорти.
Статистиката не отчита апартаментните комплекси, местата за настаняване под 10 легла – къщи за гости, апартаменти, вили, квартири с легла и така нататък. За информация се разчита на подадената от самите места информация, която в много случаи умишлено или не е невярна. На този фон не е изненада, че турските и гръцки туристи у нас според статистиката са повече от тези от Украйна и Русия.
За да се получи по-точна информация беше въведена системата ЕСТИ. По-голяма част от информацията в нея обаче не е публична и е буквално засекретена за ползване от полицията и Министерство на туризма. Така че дори и да потърсите данни от нея, те са много обобщени, често не влизат в детайлите и най-важното, разчитате, че някой чиновник не е объркал цифрите, тъй като няма къде да ги проверите. Още повече, че тълкуването е не по-малко от информацията.
На този фон, според статистиката най-много туристи у нас идват от съседна Румъния. Но тази информация макар и вярна е подвеждаща, защото тези гости реализират основно 2-3 нощувки на престой, а руснаците например идват за 10-14 дни среден престой.
Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на туроператори и туристически агенти: Смятани сме за рискова дестинация
Входящият туризъм в момента е на пауза. Много от пазарите спряха да правят резервации, а туроператори от Германия вече анулираха програмите си за България. Засегнат е не само морският, а и културният туризъм. Като цяло дестинацията е смятана за рискова и трябва да се вземат спешни и сериозни мерки.
Необходимо е да се рекламираме като сигурна и спокойна дестинация. Да се пуска реклама, а когато започне сезонът да се поканят експедиенти - туроператори и журналисти, които да дойдат на място и да се уверят, че ситуацията е спокойна и туристите могат да пътуват. Дори и войната да приключи до месец една част от туристите няма да се върнат. На тях вече са им предложени алтернативни дестинации. Въпреки че през последните години работим на принципа на записвания в последния момент, международните туроператори си правят по-рано разчети и в момента взимат решение какво ще предлагат на своите клиенти през лятото.
На потребителя като цяло му дойде в повече стреса и въпреки че ковид мерките за много от страните отпадат цялата ситуация с все още съществуващия коронавирус, войната и повишаващите се цени на всичко, създават едно притеснение и несигурност у потребителя. И повечето българи решават да изчакат преди да резервират своята ваканция, независимо дали става въпрос за България или чужбина. Далечните дестинации преди се планираха близо година предварително, а в момента клиентите взимат решение в последния момент.
За да си сигурни, че пътуването наистина ще се осъществи, а няма да им задържат парите дори и за кратък период. Потребителите вече като че ли се ориентираха при кой от колегите туроператори е сигурно да си оставят парите.
Павлина Илиева, председател на Обединение “Бъдеще за туризма”: Не сме конкурентни на Турция и Гърция
Най-големият проблем на изходящия туризъм момента е фактът, че Министерство на здравеопазването продължава да изисква скъпи ПСР тестове за влизане в България за неваксинираните граждани като алтернативата е 10-дневна карантина. Ако настояват да се правят такива тестове, нека има опция хората да бъдат освобождавани от карантина, ако предоставят отрицателен резултат до 24 часа след пристигане.
Да припомним и факта, че цяла Европа премахва тези мерки. Което ни прави неконкурентноспособни и за входящия туризъм спрямо Гърция и Турция. Управляващите говорят, че все повече ще разчитаме за привличане на гости от съседните държави като Сърбия, Северна Македония, Албания и Черна гора. Но е безумно да имаме подобни очаквания. Първо защото имаме задължителен тест за неваксинирани. И второ - защото част от тези пазари са почти нови за нас.
Необходима е не само масирана реклама, но и да им дадем доводи, за да изместим някоя традиционна за тях дестинация като Гърция и Турция, в които държавата подпомага бизнеса за привличане на гости. Трябва да спрем и да обясняваме, че имаме обща граница с Украйна. Изходящият туризъм в момента въобще не интересува държавата - изнасяли сме капитал в чужбина. Това е смешно, защото хората, които са решили да пътуват зад граница ще го направят ползвайки нашите услуги или не. А в първия случай ние поне плащаме данъци и осигуряваме заетост.
Хората се притесняват и от инфлацията и растящите цени на всичко. Тези, които бяха платили капаро - пътуват. Но нямаме нови записвания. Всичко е в последната минута. Заради всички тези причини сезон през тази година едва ли ще има. Затова е хубаво да се помисли как Европа може да финансира престоя на бежанците в родните хотели, за да се подпомогне поне малко на сектора.
Георги Щерев, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация: Нужни са ефективни стимули
Мерките за помощ трябва да продължат и след юни
Хотелиерите и особено тези по морето са изключително притеснени за летния сезон. Ясно е, че поне за това лято изгубихме туристите от Русия, Украйна, Беларус и отчасти Молдова. Повече тревога буди фактът, че в момента почти изцяло са спрели записванията за ваканции у нас, тъй като навсякъде се тръби, че страната ни граничи с Украйна. Има вече и сериозни анулации от Германия и Великобритания. Пазарите, на които уж ще разчитаме това лято.
Част от прогнозите на колегите са, че предстоящият сезон ще е дори по-лош от този през 2020 г., когато пандемията започваше и несигурността беше голяма. Сега военните действия в Украйна могат да доубият българския туризъм, особено ако управляващите не вземат подходящите мерки.
От години БХРА настоява за ефективни стимули за туристическия сектор.
Сега е моментът правителството да поиска удължаване на възможността за предоставяне на държавна помощ на засегнатите бизнеси и в частност на хотелиерите и след 1 юни, когато изтича възможността за това, дадена от Брюксел. Трябва да продължи и мярката 60/40, да се трансформира дори в 80/0, за да оцелеят хотелиерите, особено тези по ваканционните комплекси.
Конкурентните ни дестинации като Турция вече работят за предлагане на още по-атрактивни продукти с помощта на държавата, която подпомага колегите ни там всячески. Докато у нас туризмът продължава да е като нежеланото дете.
На фона на тази несигурна и трудна ситуация никой от кабинета няма право да определя кой туристически пазар какъв е и колко важен е за оцеляването на сектора. Сезонът се очертава да бъде “last minute, със записвания в последната минута. Трябва да се внимава какво говорим, защото конкуренцията не спи и след това колкото и пари за реклама да изхарчим, няма да успеем да компенсираме неподходящите думи.
Д-р Полина Карастоянова, изпълнителен директор на Националния борд по туризъм: Необходими са два пъти повече усилия за реклама
Да се промотираме активно пред съседите
От Националния борд по туризъм апелираме за фокус върху мерки за подкрепа, компенсации и насърчаване на бизнеса, но не в характера, който досега виждахме с предимно социален аспект, а такива които формират и създават основа за голямо публично-частно партньорство и дават възможност на големите предприятия да осигурят възстановяване на сектора в следващите от 3 до 5 години.
Предлагаме също и преразглеждане на рекламната и маркетингова политика на България, предвид отлива, който очакваме от пазарите Русия и Украйна и свързаните с тях Молдова и Беларус и преориентиране към Румъния, Сърбия, Северна Македония, Турция и Гърция. Необходим е особено фокус към Истанбул като ключов мегаполис, на който позициониране на страната ни е близко до нулата. Нужна е и нова визия, която да презентираме на традицонните големи пазари.
Заради притесненията ни и първите индикации за началото на канселиране на чартърната програма имаме нужда от проактивност и два пъти повече енергия и интелект, за да представим България като спокойна, добре организирана и привлекателна туристическа дестинация както за летен морски туристически сезон, така и за дестинации във вътрешността на страната.
За НБТ е от ключово значение да бъде изработена цялостна модерна професионална стратегия за развитие на планинския туризъм в България. Ние или ще продължаваме да бъдем жертва и разменна монета в абсолютно комерсиалните интереси на група хора, които са се самоопределили за природозащитници, или ще отворим нова страница и ще поставим на първо място обществения интерес.
Надяваме се всичко това да бъде постигнато със съвместна работа с екипа на министър Проданов.
Последвайте ни
5 Коментара: