Негативните ефекти от масовия туризъм вече са видими. Недостигът на жилища, трафикът, шумът, нарастващите замърсявания и боклук карат много популярни дестинации в Европа да заменят туристическите си кампании “Елате при нас” със стратегии за антитуризъм “Моля, недейте”, пише за Forbes Сесилия Родригес.

Буквално препълнени с туристи, някои от най-емблематичните места са пренаселени и необитаеми за местните жители, а също така опасни и неудобни за гостите си. Красотата, спокойствието и природата им не могат да оцелеят при милиони годишни посещения.

Въпреки че не е достигнал нивото на официален проблем за правителството на Европейския съюз, дебатът за справянето със свръхтуризма вече е започнал.

“Свръхтуризмът вече е толкова остър проблем, че популярни дестинации правят немислимото и активно се опитват да възпрат или блокират пристигащите”, пише The Guardian.

“Най-съвършените локации в света се трансформират във фонове за нашите селфита. Масовият туризъм превръща дестинациите в обратното на това, което някога са били.”

Навсякъде на континента, но най-вече в известните градове и селища, местните жители казват, че не могат да понасят повече разрушителното въздействие на масовия туризъм. Венеция, например, е толкова задръстена с туристи, че въведе входна такса от 3 до 10 евро за достъп до града и островите му. За да се справи с тълпите, Гърция използва система за времеви слотове за посетителите на Акропола.

Ордите от хора не са удоволствие и за самите туристи, които се редят на дълги опашки, за да си купят напитка, да влязат в ресторант или да се качат на влак, самолет или автобус. Природните и изкуствените чудеса, и дори църквите са комерсиализирани.

“Хората чакат над два часа, за да посетят Акропола в Атина”, съобщи наскоро АП. “Опашките за таксита на главната гара в Рим са също толкова дълги. А около площад “Сан Марко” във Венеция се концентрират толкова много посетители, че тълпите се струпват по мостовете дори в делнични дни.”

Девствените гори, плажовете и причудливите малки градчета понякога са толкова препълнени с хора, че посетителите нямат друг избор, освен да следват посоката на масата. Музеите също се препълват. Все по-често, за да се види популярна изложба, е необходима резервация, направена месеци по-рано. И дори тогава, заради претъпканите зали, е трудно да се оценят произведенията на изкуството.

Световната организация по туризъм прогнозира, че до края на това десетилетие потокът от международни туристи ще надхвърли зашеметяващите два милиарда. Местните и националните правителства са подложени на натиск да намерят решение на проблема с бума на масовия туризъм, а някои от тях наскоро въведоха ограничения.

Амстердам

Градът гласува забрана за влизане на круизни кораби в главното си пристанище. Това се случва на фона на по-широки ограничения, които градските власти наричат “кампания за обезкуражаване”. Тя, наред с други мерки, забранява пушенето на марихуана на открито в Квартала на червените фенери. А официалните дигитални и плакатни кампании са насочени към младите британци, като ги насърчават да “стоят настрана”.

Мерките, както обяснява кметът Фемке Халсема, имат за цел да обезкуражат посетителите да си вземат “ваканция от морала” и да контролират туристическия наплив и нарушенията, които те внасят в града. С по-малко от милион жители Амстердам привлича средно над един милион туристи на месец.

Въпреки споровете около забраната на круизните кораби, правителството обясни, че гигантските плавателни съдове в центъра на Амстердам “не се вписват в задачата за борба с масовия туризъм и не съответстват на устойчивите амбиции на града”.

Амстердам, възхваляван като изключително толерантен и либерален, според Lonely Planet е станал “все по-регулиран през последните години”.

Не става дума за морална присъда при ограничаването на огромния брой “мъже на възраст от 18 до 35 години, които идват само за да се забавляват и използват града ни като декор”, заяви пред изданието говорителката на общината Карина Ноордервлиет. “Кампанията за обезсърчаване е насочена към група хора, които като цяло не допринасят за града по положителен начин.”

Италия

Италия, която от 2021 г. забранява на големите круизни кораби да влизат в историческата лагуна на Венеция, е въвела мерки  за ограничаване на достъпа до фонтана Треви и Испанските стълби в Рим. Тя също така започна да събира входни такси за посещение на Пантеона в опит да контролира тълпите и да защити известното архитектурно чудо.

Тази седмица агенцията за култура на ООН предупреди за опасностите, пред които е изправена Венеция заради масовия туризъм и изменението на климата. Организацията препоръча градът да бъде включен в списъка на застрашеното световно наследство.

От юни Флоренция забранява нови краткосрочни частни ваканционни наеми в историческия си център, който е защитен от ЮНЕСКО обект на културното наследство.

В Портофино, един от най-очарователните крайбрежни градове на Италианската ривиера, местното правителство също прави стъпки, за да се защити от туристическото цунами. То прие закон, чрез който да разубеди хората да се задържат за селфита в “зоните без чакане” т.е. в най-фотогеничните локации. Глобите достигат 275 евро, съобщава Би Би Си.

Кметът на Портофино, Матео Виакава, заяви, че “анархичният хаос”, създаден от туристите, които спират, за да се снимат, е довел до огромни задръствания и блокирани улици.

Както обяснява The Guardian, тези мерки “са сред последните от поредицата драконовски решения, приети от италианските власти, за да се справят с туристическите тълпи: санкции до 2500 евро за ходене по пътеките над Чинкуе Тере (пет села в Лигурия) по джапанки или сандали; забрани за ядене на закуски в центъра на Венеция и на четири централни улици във Флоренция; глоба от 250 евро само за сядане на Испанските стълби в Рим.

На един от плажовете в Ераклеа дори е забранено да се строят пясъчни замъци. Максималната глоба е от 250 евро, тъй като те се смятат за “ненужни препятствия”.

Франция

В Ница, на Френската ривиера, с на най-посещаваните от туристи местанаскоро бяха инсталирани необичайни произведения на уличното изкуство – гигантски капани за плъхове “за изкореняване и премахване на туристическите вредители” с огромен сладолед като примамка.

“За да ограничи масовия туризъм, уличният художник TooLate предлага радикално решение”, пише FranceInfo. Гигантските капани са хумористичен подход, но и ясна проява на чувствата на града към свръхтуризма.

На правителствено ниво миналия месец беше представен план за “по-добро регулиране на туристическите потоци и подпомагане на местните власти, които изпитват рязко увеличение на броя на посетителите”. Le Monde съобщава, че алиансът France Tourisme, обединяващ компаниите от сектора, изтъква “закъснялото осъзнаване на Франция”. Той подчертава, че страната вече е една от дестинациите, осъдени на “прекомерен туризъм”.

В допълнение към дигиталната платформа, която обединява информация за най-добрите практики и регулации, ръководство и обсерватория, правителството ще стартира кампания за 1 млн. евро през март 2024 г. Нейната цел е “да насърчи местните и чуждестранните туристи да адаптират избора си на дестинация и графиците си”.

Испания

Една от най-популярните поклоннически дестинации – Сантяго де Компостела в Галисия, планира да въведе туристически данък като начин за борба със свръхтуризма.

“Тъй като градът приема над 300 000 туристи, както и поклонници всяка година, властите не искат повече Сантяго де Компостела да бъде “тематичен парк”,” съобщава Schengenvisa. Местното управление също така възнамерява да въведе контрол върху броя на туристите в историческия център на града.

В Майорка, която след пренаселената Ибиса е най-горещата точка на Балеарските острови, се превръща в огнище на антитуристически протести: “Майорка удари дъното!”, пише The Mallorca Daily Bulletin в статия за яростта на местните жители заради почти голите туристи, които се разхождат из магазините и улиците на живописните градчета.

“В община Калвия вече е забранено да обикаляте “голи или полуголи” по улиците; същото важи и за Палма (столицата на Майорка) и Плая де Палма, а през последните години многократно са издавани глоби и в други курорти като Магалуф”, пише вестникът.

Подобна мярка вече е въведена в Барселона, където неотдавнашна локална кампания с графити отклонява туристите от претъпкания парк “Гуел”, проектиран от Гауди.

Този месец в Ибиса група активисти от движението “Futuro Vegetal” се насочи към супер яхта на стойност 300 млн. евро. Те напръскаха с червена боя Kaos, собственост на Нанси Уолтън Лори, наследницата на Walmart. 

Пребоядисаха в черно черешите на известната дискотека Pacha, щурмуваха с плакати луксозния плажен клуб Blue Marlin в Кала Йондал, насочиха се към частен самолет на летището в Ибиса и изрисуваха със спрей едно Lamborghini.

Португалия

В страната, която привлича туристите като магнит,  пускането на силна музика на повечето популярни плажове се санкционира с  от 200 до 36 000 евро. Само по крайбрежието на Алгарве през пиковия сезон се събират над един милион предимно британски посетители. Глобите варират от 200 до 4000 евро за отделни лица и от 2000 до 36 000 евро за групи.

Списъкът със забраните и ограниченията на португалските плажове включва неразрешени игри с топка, къмпингуване извън определените за това места, риболов в зоните за къпане и прелитане на самолети под 1000 фута, с изключение на тези, предназначени за наблюдение или спасителни операции.

Хърватия

Като част от кампанията “Уважавай града” Дубровник въведе система за предаване на багаж с цел да намали шума от куфарите на колела по калдъръмените улици на живописния си център. Според SchengenVisaInfo “от ноември общината ще постави задължителни шкафчета на няколко места в града, където ще бъде забранено да се пътува с багаж”.

Новите мерки за контрол на свръхтуризма включват и забрани за спане и уриниране на обществени места, катерене по паметници, пиянско поведение, пиене на алкохол в близост до защитени публични обекти, включително училища, и нарушения, свързани с наркотици, като всички те се наказват с високи глоби и затвор.

От началото на тази година в Дубровник вече са регистрирани 289 000 пристигания и 763 500 нощувки.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук