Само в БЛИЦ! Специалист по потребителско право каза цялата истина за пържолите за 650 лв. във Варна
Търговците да описват подробно в менютата си всички важни обстоятелства във връзка с предлагането и продажбата на артикулите си, зове Руменова
Ситуацията, при която клиент на варненско заведение плаща 650 лева за три пържоли от американски рибай стек продължава да вълнува цяла България.
Мненията са разнопосочни, едни критикуват ресторанта заради скъпите цени в менюто, други пък не останаха доволни от Пламен Христов, който демонстративно броеше пачки от по 20 лева във видеото, за да плати сметката.
Агенция БЛИЦ потърси за експертен коментар основателя на некомерсиалната онлайн платформа "Ние, потребителите“ Габриела Руменова.
Габриела Руменова даде ценни съвети как да се предотврати подобна конфузна ситуация
"Класическият начин, по който трябва да изглеждат менютата в ресторантите е: артикул, цена, грамаж на порцията и то в готово за консумация състояние. Има обаче специфики, както е при нашумелия случай със специалното месо - говежди рибай стек блек ангъс", заяви пред медията ни специалистът в областта на потребителското право.
Пламен с пържолите за 650 лв. задмина Ценко Чоков - хвърля пачки по знакова фолкаджийка ВИДЕО
"Това е така, защото неговото добиване, съхраняване и приготвяне изискват специална технология и то се предлага в много ограничен брой ресторанти, чиито клиенти обикновено са наясно с всичко това, макар че могат да влязат различен тип потребители.
Имено затова, едно е сигурно – каквато и да е спецификата, за да бъдат защитени икономическите интереси на потребителите, те трябва предварително да получат пълна, точна, вярна и разбираема информация за това какво купуват и колко ще им струва" изтъкна Руменова.
"Тъй като в начина на предлагане може да има специфики, трябва цялата информация да се поднася в пакет, за да може потребителят да я възприеме комплексно и да не се създават условия той да бъде объркан.
Когато се преценява дали в този конкретен случай е налице нелоялна търговска практика, трябва да се вземат предвид всички тези специфични обстоятелства, както и дали т. нар. в Закона за защита на потребителите „среден потребител“ би се заблудил и дали без прилагането на този подход би извършил покупката", коментира експертът.
Шефът на заведенията у нас разкри играта на човека, недоволствал от пържолите за 600 лева
Според нея това е важно за мотивите, с които контролният орган ще обоснове заключението си.
"При вземането на решението си той трябва да се позове и на наложилата се практика в национален и световен мащаб, както и на становища на експерти в тази област", уточни Руменова.
Още при възникването на казуса тя изказа предположение, че евентуална заповед за забрана на тази практика трудно би издържала съдебния контрол при обжалване от страна на търговеца.
За да не се стига до подобна ситуация, тя препоръча на търговците да описват подробно в менютата си всички важни обстоятелства във връзка с предлагането и продажбата на артикулите си, а на потребителите - винаги преди поръчка да се запознават подробно с цялата предоставена им информация.
"Това е важно от гледна точка на значението никоя от двете страни да не упражнява превратно своите права", завърши пред БЛИЦ Габриела Руменова.
Явор БЕЛЧЕВ, БЛИЦ
ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
27 Коментара: