По стара традиция в началото на есенния сезон двете големи телевизии челно сблъскват най-скъпите си проекти. Пак по традиция обикновено веднага след това се хвалят всеки с рейтингите, на които се позовава (по две различни агенции), че е спечелил разгромна победа. Само че тази година истината в цифри никак не работи в полза на Нова.
 Според данните на БТВ в неделя на 11 септември Фермата е била гледана от 34% от зрителите, а Биг Брадър от около 25%. Според рейтингите, на които се позовава Нова ТВ, обаче (тук идва изненадата) по-гледаното предаване въз основа на цялата аудитория отново е било Фермата с гледаемост около 30% на 28%. Тъй като стартът на сезона е изключително важен и за двете медии, Нова все пак не падна по гръб като намери начин да излезе от ситуацията: те се похвалиха с победа само за големите градове в една определена възрастова група, както и ползвайки 30 минутен отрязък, в който първият епизод на Фермата беше приключил, а Брадъра продължаваше.

Тъй като аудиторията не разбира материята, естествено резултатът от цялата стъкмистика е, че зрителите не вярват на никого. Начина, по който в случая бяха разчетени резултатите, е все едно Лео Меси да вземе Златна топка за най-добър футболист, но да дадат специална награда и на Валери Божинов за къс пас с пета с десен крак. Или пък да го преведем на политически език – резултатите от изборите да се калкулират само въз основа на гласуването от центъра на София: тогава Иван Костов още щеше да е министър председател. Във втория ден на излъчването си – 12 септември - разликата става още по-драстична. Според данните на агенцията, използвана от БТВ, разликата в полза на Фермата срещу Вип Брадър вече е 13% (38% на 25%), а според данните на използваната от Нова ТВ агенция победата на Фермата е с 5 пункта разлика (пазарен дял 31% на 26%). Естествено никой не се заблуждава, че това ще бъде признато от губещите.

Но по-голямата победа на Фермата не е в рейтингите. Голямата победа е в разбиването на клишето, че публиката до безкрай ще очаква един и същ сюжет и вулкан от ниски страсти, който и след 10 години да я прави щастлива. Разбира се не бива да се заблуждаваме - това е телевизия, и Фермата в бъдеще вероятно също ще предложи интриги и скандали на зрителите, все пак неслучайно са вкарали известни хора. Но въпреки това от екипа успяха да подчинят класическите риалити елементи на една по-голяма идея – връщането към корените. Вярата, че автентично българското е това, което можем да дадем на света, а не имитацията и вечното чуждо поклонничество.

Да се надяваме, че победата на Фермата ще даде тон на телевизията и на медиите като цяло да се опитаме по-често да търсим смисъла, освен евтиния сеир. 

Екип на БЛИЦ