Наскоро учени обявиха плановете си да изпратят радиосъобщение дълбоко в космоса, съдържащо местоположението на Земята, с надеждата, че един ден то може да бъде прието и разбрано от извънземна цивилизация.

Сега ново изследване оценява колко време може да отнеме за действителен контакт с извънземните.

Според експертите от Пекинския университет, в най-добрия случай това може да стане за около 2 хилядолетия, а песимистичната прогноза е - за много по-дълъг период от време, по-точно 400 000 години, съобщава „Дейли Мейл“, цитиран от БГНЕС.

Като единствената напреднала интелигентна цивилизация на Земята, един от най-загадъчните въпроси за хората е дали нашето съществуване е уникално, пишат авторите Венджи Сонг и Хе Гао в своето изследване.

„Причината, поради която не сме получили сигнал, може да е, че понастоящем комуникационният живот на човека не е достатъчно дълъг“, допълват те.

През последните няколко десетилетия бяха проведени много издирвания на извънземна цивилизация. Според едно от предишните проучвания, публикувано през 2020 г. от изследователи от Университета в Нотингам, в Млечния път вероятно има 36 комуникиращи извънземни интелигентни цивилизации (CETI). Тази цифра е получена от изчисления, включващи историята на формиране на галактическите звезди и вероятността звездите да приютяват подобни на Земята планети в обитаемите си зони.

В документа се посочва, че „темата за извънземните интелигентни и комуникативни цивилизации ще остане изцяло в сферата на хипотезите, докато не бъде направено положително откритие".

Но авторите също така подчертават, че все още е възможно да се създадат модели за "правдоподобни оценки на честотата на поява на такива цивилизации".

„Предположението е, че животът на цивилизациите е много вероятно да се самоунищожи (известен като аргумент на Деня на Страшния съд), поради много потенциални смущения, като например демографски проблеми, ядрено унищожение, внезапна промяна на климата, смъртоносни комети, екологични промени и т.н.'“, пишат изследователите.

Изследването, публикувано в The Astrophysical Journal, идва месец след като учените разкриха плановете си да излъчат радиосъобщение, съдържащо местоположението на Земята, дълбоко в космоса. Наречено "Послание-сигнал в галактиката" (BITG), то по същество е осъвременена версия на известното послание от Аресибо, което за първи път е предадено през 1974 г. със същата цел. То е изпратено в двоичен код - единици и нули - който след декодиране образува визуална графика, показваща фигура на човек, нашата ДНК и изображение на нашата слънчева система.

BITG също ще включва рисунка на ДНК, слънчевата система и схема на мъжката и женската форма, но също така ще съдържа много повече информация за основните математически и научни науки, отколкото съобщението от Аресибо. Например, ще има и информация за най-често срещаните елементи на Земята; карта, показваща настоящите земни маси на нашата планета; и покана за отговор на съобщението.

Въпреки че перспективата за контакт с извънземен живот може да звучи вълнуващо, излъчването на местоположението ни в космоса е в разрез с опасенията на покойния професор по физика Стивън Хокинг, че интелигентни извънземни цивилизации може да искат да ни унищожат. Професор Хокинг подкрепи усилията за откриване на извънземни чрез улавяне на сигнал, но предупреди да не се осъществява активен контакт под формата на радиосъобщения на фона на опасенията, че собственото поведение на човечеството подсказва, че извънземният живот може да не е приятелски настроен.

„Ако погледнете историята, контактите между хора и по-малко интелигентни организми често са били катастрофални от тяхна гледна точка, а срещите между цивилизации с напреднали срещу примитивни технологии са се развивали зле за по-малко напредналите“, каза той.

Но Джамила Хах, която участва в проекта BITG, смята, че ползите от контактите с извънземни надвишават потенциалните рискове, "стига към контакта да се подхожда с ясен знак за мир".

Съобщението все още не е излъчено и не е посочена дата, на която това може да се случи.