Българският офис на глобалната мрежа Endeavor избра предприемачи от 10 български компании с голям потенциал за растеж за пилотното издание на новата си програма за растеж Dare to Scale – първата от този род в България, която е насочена към бизнеси, които вече са преминали през стартъп фазата и са в началото на по-мащабното разрастване на дейността си.

Пилотният проект се реализира съвместно с Пощенска банка и с подкрепата на една от най-големите български софтуерни компании Скейл Фокус и на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.

Селекцията на предприемачите от десетте компании се реализира от ментори на Endeavor и опитни мениджъри и експерти на Пощенска банка, Скейл Фокус и ИАНМСП. Предприемачи от 35 перспективни компании заявиха интерес от включване в програмата. Всички те отговаряха на предварително зададените условия – да имат свой вече доказан продукт или услуга на пазара, да са реализирали оборот от поне 200 000 лв. за 2018 год. и най-важното – бизнесът им да e с потенциал за глобален растеж, без значение от сектора или локацията. Във втория етап на селекцията се проведоха задълбочени интервюта с основателите на 24 от кандидатствалите компании. Сред обсъжданите с тях теми бяха стратегиите им за растеж, бизнес моделът и потенциалът за лидерство. Endeavor и партньорите ѝ избират за програмата предприемачи от 10 компании, какъвто беше обявеният лимит за програмата още при анонсирането му. Най-много сред тях са представителите на сектор IT и софтуер (5), следвани от продажби на дребно (2), производството на храни (2) и услугите (1). Девет от приетите компании са базирани в София и една – в Пловдив. Висок е процентът на жените сред приетите в програмата предприемачи – 40%.

Dare to Scale е 4-месечна програма и ще се проведе от септември до декември 2019 г. През този период предприемачите от десетте компании в програмата ще преминат през специализирани обучения и интерактивни сесии, водени от успешни предприемачи и лидери от мрежата на Endeavor. В обучението са заложени основните области, от които всяка успешна компания има нужда – управление на организацията, маркетинг, продажби, финансово планиране и набиране на капитал. Програмата ще се провежда в София.

Момчил Василев, изпълнителен директор на Endeavor Bulgaria:
„Програмата Dare to Scale си поставя амбициозната цел да подпомогне предприемачите в един от най-предизвикателните етапи от развитието на техния бизнес – началният етап на разрастване. Благодарение на ресурсите, които Endeavor обединява, и с помощта на нашите партньори в програмата се надяваме да запълним тази празнота в динамично развиващата се предприемаческа екосистема в България и да подпомогнем тези изключително интересни компании в изграждането на стабилна основа за техния бъдещ успех. Много сме вдъхновени от големия брой компании, които кандидатстваха за програмата. Журито имаше нелеката задача да отсее само 10 от тях, но се надявам да се видим с някой от останалите следващата година. Особено сме радостни, че 40% от избраните предприемачи са жени, което още веднъж отличава нашата страна и илюстрира потенциала, който имаме като общност.

Петя Димитрова, главен изпълнителен директор на Пощенска банка:
„Щастливи сме, че реализираме заедно този уникален проект и ще дадем възможност на 10 български фирми от различни сектори да се разраснат и да разширят бизнеса си. Надяваме се, че фирмите, които ние подкрепяме сега, утре ще помогнат на други да се развият успешно. Говорим за иновативни бизнес идеи, зад които стоят хора с ентусиазъм и знания, за да ги реализират. Ние ще бъдем техен ментор и доверен финансов партньор, ще им предоставим своите ноу-хау и експертиза, за да постигнат те успеха, който заслужават. Вярвам, че резултатите от този социално отговорен проект ще са положителни за икономиката ни и за конкурентоспособността на България.“

Виктор Билянски, съосновател и главен технически директор на ScaleFocus:
„Останахме приятно изненадани от ентусиазма и нивото на всички кандидатствали за участие в програмата. Изборът беше труден, защото всички кандидатствали имат сериозен потенциал за развитие. С нетърпение очакваме началото на същинската част с активната подготовка на избраните.“

Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия:
„Участието в избора на предприемачи за програмата затвърди непосредствените ми впечатления от работата ми като изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. У нас има компании с потенциал и идеи на световно ниво и единственото, което им трябва, за да разраснат дейността си, е някой, който да им помогне, споделяйки опит. Разнообразието в сферите на функциониране на селектираните кандидати показва, че в България бизнес екосистемата е обхванала всички сектори на икономиката.“

Ето и списък с избраните компаниите и кратко тяхно представяне:
Dev.bg – Най-голямата IT мрежа в България, която организира 180 събития на година. С изградена голяма общност и силен бранд, компанията улеснява подбора на специалисти чрез платформата Hire Heroes.

BG Service – IT компания с две основни бизнес звена – разработване на софтуер за други бизнеси и предоставяне на софтуерни услуги на месечен абонамент.

Prospecto – Компанията зад сайта Broshura.bg, позволяваща на потребителите да следят най-актуалните оферти и да планират пазаруването си, елиминирайки хартиените брошури.

Frudada – Висококачествени и здравословни растителни напитки и сладоледи.

Gaida – Софтуерно решение за агенции за недвижими имоти, което им позволява да обслужват клиентите си по-бързо и по-ефективно.

FUNKT – Архитектурно студио, фокусирано върху офиси и ресторанти, което предлага и собствена линия мебели.

More Noir – Съвременен бранд бански костюми, който се цели в средновисокия сегмент от пазара.

DNH Soft – Компания за разработка на софтуер, фокусирана върху сегментите на онлайн търговията и облачните услуги.

Escreo – Компанията произвежда боя, която превръща всяка стена в дъска за писане.

Cheese the Queen – произвежда здравословни растителни храни като алтернатива на млечните продукти. Първият продукт на компанията е зряло „сирене“ от кашу с пробиотик.