Над 30 български фирми участват в Международно изложение за туризъм в Лондон. Тази година форумът е белязан от опасения, че намалелият брой на почиващите в чужбина може да се превърне в трайна световна тенденция.
Но кореспондентът на Дойче Веле в британската столица Андрей Владов отбелязва, че има вероятност България да извлече неочаквани туристически дивиденти от глобалната икономическа криза.

5 500 изложители от над 200 държави участват тази година в „Уърлд Травъл Маркет”. Това са фирми от цял свят, чиито представители пристигнаха в Лондон не толкова с очакването да разширят своя бизнес, колкото с надеждата 2009-та година да не е по-лоша от 2008 г.

Представителите на българските туристически компании също дойдоха в Лондон с мрачни очаквания. Летуващите британци по Черноморието през тази година бяха по-малко, а тези, които имат къщи и апартаменти в българските курорти, започнаха да ги продават.

26 фирми са представени на българския щанд в „Уърлд Травъл Маркет”, каза за Дойче Веле пълномощният министър по икономически въпроси към посолството в Лондон Пламен Димитров. Той добави, че още няколко компании участват самостоятелно на изложението.

Оптимистични очаквания въпреки кризата

Ръководител на българската група на панаира е председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова. Според нея обаче изгледите за страната не са толкова лоши:

„Няма вариант, в който кризата да не ни подмине, но това няма да бъде в този мащаб, в който се очаква да бъде в другите страни. Безспорно има една предпазливост от страна на самите туроператори и техните записвания, но от друга страна България традиционно участва на този пазар с едно добро съотношение на качество на услугата и цена. Самият факт, че тази година имаме ръст на туристите спрямо 2007-ма, която в световен мащаб беше една много успешна година, ни дава основание да мислим, че и следващата година ще бъде достатъчно успешна”, казва Анелия Крушкова.

Крис Ранд споделя това мнение. Той е директор по маркетинг на „Болкън Холидейз”, най-големия туроператор за България на британския пазар: „В момента има спад на заявките за почивки. Но бих казал, че

България има добри възможности

да се справи с това заради цената на услугата, която предлага на британския турист. Не само евтината цена на туристическия пакет, но и цената на местната храна, бира, вино, на развлеченията. Според мен това ще бъде важен фактор за успешен сезон през 2009-та година. Ако говорим за глобалната криза, то България е сред дестинациите, които имат най-добри шансове да я преодолеят успешно”, посочва Крис Ранд.

Но да се залага само на по-ниски цени, не е достатъчно. Сериозна конкуренция в това отношение е Словения, чийто щанд на „Уърлд Травъл Маркет” бе специално отличен от организаторите като „най-добро място за сключване на бизнес-сделки”. Затова българската страна бе дошла с нови предложения на световното изложение в Лондон:

„За първи път излизаме с нова рекламна кампания, която цели да привлече английските и руските туристи, които традиционно почиват през зимните месеци в България. Тя е насочена към фирмите, които организират чартъри. Държавната агенция по туризъм, заедно с представители на частния бизнес, ще пусне хиляда безплатни лифт карти, които ще бъдат играни на томбола на английския и руския пазар. Това е част от многото инициативи, които предприемаме за стабилизиране на нашия постоянен туристически контингент и за посещенията в страната”, посочва пред Дойче Веле председателят на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова.

Дали обаче добрите прогнози ще се сбъднат?

Маркетинг-директорът на „Болкан Холидейз” предупреждава, че вече е по-трудно да се правят предвиждания в туристическия бизнес:

„Януари и февруари традиционно са най-активното време за резервиране на почивки. Тогава ще имаме някаква представа накъде се движи пазара. Но според мен тенденцията за 2009-та година ще бъде да се правят късни заявки. Британците ще държат парите си до последния момент и ще ги похарчат едва когато са сигурни, че няма да останат без работа, или финансовото им положение няма да се промени значително. Очаквам пазарът да се движи по-бавно тази година”, казва Крис Ранд от „Болкан Холидейз”. /БЛИЦ