Жилищният кредит е един от най-сериозните финансови ангажименти, които човек може да поеме. Става въпрос наистина за дългосрочно обвързване - най-често между две или три десетилетия. 

Забелязва се обаче разлика в нагласите на младите българи, които няма да се харесат нито на банките, нито на брокерите на имоти, разказват за наблюденията си пред "Марица" кредитният консултант Петър Илиев и анализаторът Десислава Николова.

Поколението Y (милениалите) и поколението Z не са готови да поемат дългове на всяка цена в името на голямата цел да имат собствен дом. Генерацията Y ориентировъчно са хората, родени между 1980 г. и 1996 г., а Z са следващите -родени между 1997 г. и 2012 година.

На първо четене това не е учудващо, тъй като България се слави с твърде много собственост на имоти на глава от населението. Пак според статистиката, между 30 и 40% от апартаментите стоят празни в очакване да намерят приложение.

Така че тези тъмни прозорци, както разговорно наричат процеса, все някога ще светнат.

Младите и българите в активна възраст имат желание за собственост, но са предпазливи в сравнение с предишните поколения. Това е, малко или много, в резултат на несигурната икономическа среда.

Много от тях са израснали или са започнали кариерата си по време на икономически кризи, като световната финансова криза от 2008 г. или пандемията от COVID-19. Тези събития са ги научили да бъдат по-внимателни при поемане на дългосрочни финансови ангажименти.

Ключово важна подробност, особено за поколението Z, е, че те не обичат да са „закотвени“ на едно място и ценят мобилността. Те се местят често, било за работа, обучение или нови преживявания.

По-късно решават да се отделят от мама и тате

Българите живеят с родителите си средно до 30​,3-годишна възраст, сочат данните на Евростат. Съпоставката с другите европейски държави не е в наша полза ​- в ЕС средната възраст на „отбиването“ е 26,4 години.

Така младите излизат доста по-късно на имотния пазар. Милениалите и поколението Z често отлагат значими събития като женитба и създаване на семейство, което намалява натиска за покупка на жилище.

Средната възраст за покупка на първи дом се е увеличила в сравнение с предишните десетилетия. Трудността вероятно идва и със събирането на първоначална вноска.

Особено откакто банките повишиха изискването за самоучастие при жилищен кредит. Причините са много и разнообразни - високите разходи за живот и ниските нива на спестявания. С други думи, ако не дойде помощ от родителите, покупката на собствен имот се отлага доста във времето.

Не е без значение, че цените на имотите в последните години галопират и растат по-бързо от доходите, което прави собствеността по-малко достъпна. Така за милениалите и поколението Z покупката на жилище е далеч по-трудно постижима в сравнение с предишните поколения.

За айфон последен модел - може

По мнение на Петър Илиев, директор „Обучения и качество“ в компанията за кредитно консултиране „Кредитланд“, Z поколението е склонно да задлъжнява с лека ръка, що се касае до взимане на потребителски кредити, влияейки се изключително много от реклама на такива продукти.

Генерацията няма проблем да инвестира в айфон последен модел или някаква скъпа джаджа за имидж, но няма интерес да прави инвестиции в активи.

Той подчертава, че ако преди е било нормално родителите да бъдат съдлъжници или да оказват финансова помощ на отрочетата си, то милениалите и Gen Z искат да са по-самостоятелни и рядко се обръщат за помощ към родителите си.  

Търсят най-доброто, но според собствените си разбирания

Младите поколения са по-информирани и взискателни, когато става въпрос за избор на ипотечен кредит. Те предпочитат кредити, които позволяват предсрочно погасяване без значителни такси. Това е важно за хора, които планират бъдещи увеличения на доходите си или искат да избегнат дългосрочна обвързаност. 

Те обследват дълго и детайлно офертите, за да намерят най-добрите лихвени условия. Онлайн платформи и мобилни приложения често играят ключова роля в този процес.  Различно с по-възрастните генерации е и това, че поколението Z, в частност, проявява склонност към по-краткосрочни кредити, които намаляват общите разходи по лихви.  

Много млади хора се опитват първо да спестят максимална сума за първоначалната вноска, за да намалят размера на кредита. В това отношение родителите често играят ключова роля в процеса на финансиране - било то чрез пряка помощ или като съдлъжници.

Младите българи често са наясно с алтернативни форми на кредитиране. В някои случаи милениалите и поколението Z избират по-гъвкави форми на финансиране, като партньорски заеми (P2P lending) или дори криптовалути, за да избегнат традиционните банкови кредити.

Социалните мрежи имат силно влияние 

Социалните медии  играят ключова роля в оформянето на финансовите цели на младите хора. Виждайки успешни истории или красиви домове в Instagram, много млади хора се мотивират да закупят жилище дори когато това не е икономически оправдано.

Съществува и т.нар. „приятелски натиск“ - когато приятели започнат да купуват жилища, това често води до желание за подражание