Само половината компании дават на служителите си коледен бонус, но не с големината на 13-а заплата. Това показва проучване на Adecco България сред 100 български и международни компании от IT секторите, аутсорсинг, телекомуникации, финанси, търговия и производство, базирани основно в София и Пловдив, пише Монитор бг.

Причина за това е, че компаниите са ориентирани към поощряване на доброто представяне и предпочитат да плащат бонуси за постигнати резултати, а не за конкретни празници. Вероятно това обяснява и защо великденските бонуси са още по-малко популярни и се срещат при едва 20% от компаниите.

„Проучването показва, че заплатата е най-важният елемент в привличането и задържането на служители, но далеч не е единственият.

Работодателят се стреми да диверсифицира пакета от социални придобивки и компенсации, които предлага на служителите си, за да отговори на по-комплексните им потребности", коментира Константинос Милонас, изп. директор на Adecco Group за България.

Финансовият пакет на служителите включва както заплата, така и бонуси, ваучери, комисиони.

Повече от половината от компаниите предлагат ваучери за храна, обикновено за 60 лева на месец, което е необлагаемият максимум.

Предлагат се и бонуси, обвързани с представянето. Предоставят се и много материални, но не пряко финансови стимули. В над 1/3 от компаниите се дават карти за градски транспорт.

Почти всички анкетирани работодатели плащат мобилните планове и телефони, а в половината от тях се предоставят и служебни лаптопи като това варира според позициите на служителите.

В 2/3 от компаниите се предоставят и служебни автомобили, но за специфични позиции.

Друг тип възнаграждение за служителите е предоставянето на различни услуги, стойността на които може да е изцяло поета от компанията или е с участие на служителите.

Такова е например допълнителното здравно осигуряване, което виждаме при почти 100% от компаниите.

Застраховката „Живот“ е по-малко популярна и се среща при една трета от компаниите.

Допълнителното пенсионно осигуряване се наблюдава при едва 11% от компаниите. В тази група придобивки се включват и отстъпки за закупуване на спортни карти или използване на различни услуги към кафе-вериги, ресторанти, книжарници, оптики, банкови услуги и много други.

През последните няколко години изключително популярни стават политиките на компаниите за поддържане на баланса между личен и професионален живот.

Така например при повече от 80% от компаниите се наблюдава възможност за работа от вкъщи.

Въпреки че минималният брой платен отпуск е 20 дни, в поне половината от компаниите се дават допълнителни дни, които са средно пет на година.

Единични са случаите, при които се дава възможността за платен отпуск на рождените дни на служителите.