Кампания за рекламиране на традиционните за Пакистан манго и крикет се състоя в Дупница, като част от инициативата на посолството за популяризиране на националните плод и спорт на Южноазиатската държава. Гости на събитието бяха временно управляващият посолството на Пакистан в България Маруан Алекс Аийош и асистентите му Зулфикар Мехр и Акрам Кхан.

"За трета поредна година от посолството доставяме плодове манго, като за първи път излизаме да ги покажем извън София", разказа Н. Пр. Маруан Алекс Аийош. Представените в Дупница плодове бяха от сорт, отглеждан в провинция Синд, които са и с най-добрите вкусови качества, обясниха от посолството.

Освен отлични вкусови качества, богата хранителна стойност и силни антиоксидантни свойства, които притежава, мангото е и диетичен плод, разказаха дипломатите. Според традицията в Пакистан, сурово манго, подправено със щипка сол утолява жаждата и предотвратява загубата на минерали от тялото.

Преработените продукти, които могат да бъдат произведени от манго включват сосове, сокове, пулп, паста, сладолед и дори туршия, а всеки присъстващ на презентацията можеше да опита и част от популярните рецепти.

С производството на 1,8 млн. тона годишно, Пакистан е сред водещите производители на манго - четвърти по големина производител в света след Индия, Китай и Тайланд, а плодът в Пакистан се отглежда от две хиляди години, съобщиха при представянето. Износът на царя на плодовете е около 95 - 115 000 тона годишно, но България не внася директно манго от Пакистан, обясни пред БТА Н. Пр. Маруан Алекс Аийош.

"От следващата година ще се направи всичко възможно български компании да започнат да купуват манго директно от Пакистан, защото сега вносът в България е от други страни", посочи посланикът. Той разказа, че е практика различни държави да изкупуват реколтата, след което да я препродават.

По време на презентацията бяха представени различни начини за консумация на манго, имаше възможност да се опитат и продукти от различни тропически плодове.
Представени бяха и експонати от пакистански мрамор и различни изрисувани предмети, дело на художници, занимаващи се с изкуство, наречено тракард. Характерният рисунък е изключително популярен и за "разкрасяване" на автомобили, се разбра на презентацията.

От посолството разказаха, че щом пакистански собственик на автомобил успее да спести пари, той се заема веднага и с дизайна й. Цената на подобно "разкрасяване", включващо и обзавеждането на купето с килими, е около 2 хиляди долара, а художниците на такива шедьоври обикновено са преспециализирани дизайнери на сбруи за коне и камили. Според местните традиции пътниците са уверени, че красивата кола ги предпазва от инциденти.

Дупница е била избрана за презентацията на емблематичните пакистански продукти заради своите спортисти, обясниха от посолството. Освен, че старши треньорът на националния отбор по таекундо Георги Георгиев е от Дупница, на презентацията беше и единственият световен шампион на България в този спорт - Александър Джорджев, също дупничанин.

На събитието, всички желаещи можеха да се включат и в игра на крикет - национален спорт на Пакистан - с подкрепата на местния клуб по таекундо "Гладиатор" и национален демонстративен тим, дошъл специално за представянето.

"Чрез подобни срещи показваме, че дипломацията слиза при хората, а това е начин да покажем, че дипломацията не се върши само на високо държавно ниво, а е и работа между хората на различните държави", казаха още авторите на събитието.

Посланикът на Пакистан посочи, че търговията между България и Пакистан за миналата година е била в размер на 34 милиона и 200 хиляди долара. "Това е изключително нисък оборот, но е добре да има някакво начало", каза дипломатът.

Според него е изключително важно в следващите няколко години да се вдигнат на по-високо равнище отношенията между България и Пакистан в областта на икономиката, културата и във всяко друго отношение.

Според представители на посолството Пакистан има продукти като памук, интересни тропически плодове, традиции в строителството, които биха могли да бъдат интересни за българския пазар.