Качественият климатик може да спести на домакинствата доста средства в горещите летни дни, също и изчислено около 300 лева от джоба на потребителя през отоплителния сезон, съобщава Фокус. 

Анализът се базира на тестове на над 40 модела климатици. Инициативата на Асоциация "Активни потребители" за колективна покупка на климатици продължава до края на месец юли.
 
Изпълнителният директор на "Активни потребители“ Богомил Николов посочи, че когато купуват по-скъпа стока, на хората им грабва окото по-ниската продажна цена, но не си правят сметката, че евтиното ще им излезе по-скъпо във времето. Това е така, заради крайната калкулация, която ще получат при употребата на стоката.
 
„Направихме една такава практическа сметка, сравнихме един климатик, който е буквално най-евтиният – 750 лева струваше, с един, който е високо качество и доста по-висока цена – от 2000 лева", разясни Николов.

В крайна сметка излиза, че както често се получава, евтиното  излиза по- скъпо. Експертът направи сравнение с покупката на автомобил - и кола, както и климатик, не купуваме всеки ден. "В първия момент си казваш, че ти е скъпо, че ти нямаш толкова пари", каза експертът.
 
“Цената се изравнява някъде около 5-та година, защото евтиният климатик има коефициент на преобразуване около 2,5, а пък другият – около 4,5.

Това означава, че с 1 киловат електрическа енергия евтиният климатик е произвел 2,5 единици топлина, а скъпият – 4,5 единици, просто защото е по-енергийно ефективен.

Това е като автомобилът и разходът на гориво - съпоставката между стария "Москвич“, който гори 15 на 100, и някаква модерна кола, която гори 3 или 4 на 100.

И в първия момент ти си казваш "О, не, това е много скъпо, аз нямам толкова пари“, обаче във времето всъщност ви излиза много по-евтино. И това е проверено от нашите тестове и гарантирано.

И искаме да научим хората стъпка по стъпка, разбира се, сега с климатиците, след това с други устройства, да ги научим, когато взимат решение за покупка за нещо по-скъпо, не за ежедневна покупка, да правят калкулация на разходите за общия срок на ползване на продукта. Т.е. един автомобил днес като го погледнете в магазина, неговата цена, той не струва 5000 или 50 000 лева.

Той ще ви струва тази цена плюс всички разходи за времето, за което ще го ползвате – пет години или 10 години. И тъй като повечето от тези разходи са известни, вие може да си ги натрупате и да си ги сметнете и в крайна сметка, като теглите чертата, ще видите, че много често това, което е най-евтино, най-бюджетно и най-привлекателно на първи поглед, всъщност въобще не е така", констатира Богомил Николов.
 
И това е първото, което “Активни потребители" иска да изпрати като послание. След това е изгодата от самото участие в колективната покупка.

“Ние говорихме намаления около 300 лева, вече четири модела сме договорили, които се предлагат, а всеки човек, който участва в кампанията, просто влиза, прави регистрация и вече вътре като влезе, може да види офертата и да си вземе индивидуален код за промоция, който вече дава на търговеца и получава отстъпката.

Искаме да повторим тази инициатива. Сега с климатиците ще приключат скоро, до края на месец юли", напомни и крайния срок за регистрация изпълнителният директор на "Активни потребители"

“Догодина ще продължим с други", обеща изпълнителният директор на “Активни потребители". Но просто сега стартирахме. Даваме си много добре сметка, че ако бяхме започнали с мобилни телефони или с таблети или някаква по-масова, популярна стока, вероятно щеше да има повече желаещи и по-голям интерес, но ние стартирахме с това, защото ние го замисляме още от доста отдавна – самата организация е бавна, когато беше пикът на енергийната криза, и казахме, че наша отговорност е ние да помогнем по някакъв начин на хората да се справят с високите цени и с трудностите. И затова започнахме с климатици.

Надявам се, понеже това е утвърдена практика, даже тя стана много популярна в западните държави, когато се либерализираха пазарите и когато вече може да си избирате примерно доставчика на електроенергия и имате 20 оферти, 20 доставчика на пазара, и те започнаха, нашите колеги, да правят такива кампании за колективно превключване.

Т.е. пак така събират хора в един сайт и казват: ето сега, имаме 5000 човека, дайте ни оферта на доставчик. И по този начин сваляме цената на стоките и услугите. Това е идеята", обясни Богомил Николов.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук