Незаконните автомобилни горива имат повече сяра от стандартните. Това коментира Емил Германов, председател на сдружение “Съюз на автосервизите”. Карането с такова гориво води до бавна смърт на двигателя, допълни той.

“При изгарянето на горивото се получава сярна киселина, която разваля филтри, клапани и турбокомпресори.

Стойността на ремонта стига до 10 хиляди лева”, допълни още специалистът. В България над 80% от колите са над 15 години, което показва, че по пътищата у нас има стари и опасни коли, които застрашават живота и на останалите участници в движението, каза още Германов.

Заради това според него е добре да се забрани вноса на коли над 10 години. В страната има над четири милиона автомобила от тях над 10-годишни са 3,5 милиона или 86%. А 1,5 милиона са над 20-годишни. Всяка година у нас се регистрират около 300 хиляди автомобила, но от тях само 10% са нови.

“В страната има около 5700 автосервиза, но 80% са в сивата икономика и не плащат данъци и осигуровки. Няма никакви изисквания за дейността на автосервизите и всеки може да почне да поправя коли. А търговията с резервни част е система за разкомплектоване на крадени коли”, каза Германов.

В тази връзка за обществено обсъждане беше качен закон за пътните превозни средства, с който се въвежда режим за регистрация на сервизите. Но той още не е приет от Министерски съвет, уточни експертът.

В нелегалните сервизи цените са два три пъти по-ниски отколкото при тези, които плащат всички налози. Заради това легалните сервизи са принудени да правят компромиси с качеството, за да могат да се конкурират със сивия сектор. Автосервизи от години искат да бъде приет закон, който да регламентира дейността им, но досега това все още не се е случило.