Дългоочакваният сайт, чрез който можем да сравняваме цените на основните хранителни продукти заработи.

В сайта средната цена на олиото в София е 4,74 лв. Проверка в търговската верига показва, че същият продукт е по-евтин и варира между 3,99 за най-евтиното олио и 4,48 - за най-скъпото, съобщава bTV.

При брашното разликата от обявената в сайта цена е с 10 стотинки, но нагоре. А киселото мляко според платформата струва 1,76 лв. В магазина обаче се намира на цена между 1,68 и 1,89 лв.

Още с пускането на сайта правителството обясни, че стойностите, които ще виждат потребителите ще са средните в търговската мрежа за даден продукт във всеки град. Потребители обаче сигнализират, че така дадена средната стойност не може да ги ориентира за това дали продуктът в магазина е със завишена цена. 

Скептични за това колко е полезна информацията в сайта са и от потребителските организации. Идеята някои от големите вериги да нанасят най-ниските си цени на определени стоки в сайта крие някои рискове, допълват те.

„Ако една верига продава 20 марки сирене тя винаги може да намери една нискокачествена марка, която е да кажем с високо съдържание на вода, за да може да има една цена, която да е фрапиращо ниска, и по този начин да привлича посетители в магазина. Това от своя страна ще стимулира ниското качество за този специфичен продукт“, казва още Богомил Николов.

От Държавната комисия по стокови борси и тържища обясняват, че средните стойности на цените са полезни за потребителя. А идеята на платформата е да покаже дали в кривата от цената на едро и на дребно има отклонение.

„Ако видите разлика между цената на едро и дребно и видите, че в единия сектор процесът се развива плавно, а в другия стремглаво, най-малко трябва да си зададете въпроса защо се случва:“, казва председателят на Държавната комисията по стокови борси и тържища Владимир Иванов.

Според икономисти сайтът не би повлиял за свалянето на цените надолу.

„Това, което трябваше правителството да направи служебното е да изработи едно изследване върху тези намаления на ДДС, които видяхме последните две години. Това щеше да е много по-полезно, отколкото да правим сайт с не особено ясна методология“, казва Стоян Панчев.

Правителството увери, че поне пет вериги са изявили желание да се включват в платформата, кога обаче ще се случи все още не е ясно.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук