Кръчмари свиват грамажа на порциите, за да намаляват увеличените си разходи вследствие скока на тока и на поскъпването на основните хранителни продукти.

Други ресторантьори пък са избрали направо да вдигнат цените на ястията. Трети използват по-щадящи клиента методи за икономии, като заменят текстилните покривки с хартиени салфетки, показа проверка на „Телеграф“.

Ресторант в центъра на София вече не слага лук в шопската салата, освен ако клиентът сам не си поиска, и то срещу допълнително таксуване от 2 лева.

Край морето кръчмарите предпочитат да свият грамажа, но да запазят досегашните цени в менюто и така да не отблъснат клиентите си.

Засега повечето от традиционните порции от по 400-450 грама са намалели с около 50 грама. Но ако поскъпването на хранителните продукти продължи, ще се наложи ново „пощипване“ на грамажите, коментират хората в бранша, които обясняват, че в началото на месеца най-много са се вдигнали цените на олиото, брашното, пилешкото месо, яйцата и ориза.

Спрямо година по-рано някои от тези продукти са поскъпнали с близо 50%. При плодовете и зеленчуците най-сериозен е скокът при краставиците, прасковите, зелето, морковите и чушките.

Още през лятото почти всички продукти, които готвачите влагат в ястията, поскъпнали с над 7%. А по веригата ръстът е още по-голям и за да се оцелее, трябва да се търси изход, за да не се вдигат цените и да се отблъснат клиентите, обясняват хората в бранша.

Някои ресторантьори обаче все пак са се решили на непопулярната мярка и са актуализирали цените в менютата си с цел да запазят персонала си и да избегнат съкращения.

В по-голямата част от заведенията в Кюстендил ястията са поскъпнали между 10 и 15%. Основната причина, която изтъкват кръчмарите, отново е скокът на тока и на основните продукти. В същото време те не са пипнали грамажа.

Няма и съкращения на персонала. До тази мярка обаче можело да се стигне, ако има ново затваряне на заведения заради COVID.

Ресторанти и обекти за бързо хранене в Шумен също търсят начини да намаляват разходите си при почти ежедневното покачване на цените на продуктите, а орязването на харчовете се отразява на качеството на предлаганата услуга.

Една не малка част от заведенията, при това от тези в челната десетка по цени и престиж, са се отказали от използването на покривки.

Сервира се или на гола маса, или на застлана с тишлайфери, или върху хартиени салфетки.

Практиката със салфетки е масово разпространена в заведенията за бързо хранене, но досега не беше стандарт в класическите ресторанти.

Официално в някои заведения обясняват мярката с ограничения от здравните власти заради COVID, но хора от персонала твърдят, че така се спестяват разходи за пране.

По реномето си бие и ресторант от първата петица в града, където на клиенти разрешили да си внесат торта за юбилей отвън, но само ако си донесат и картонени чинийки и пластмасови вилици.

"При цена на водата от 4 лева за кубик не мога да ви мия и чинии за внесена отвън торта" - коментирала управителката на заведението пред слисаните клиенти.

Персоналът на различни заведения е като в общ сговор от известно време по отношение на предлагането на оливерници.

Ако преди на разположение на клиента за овкусяване на храната бяха два вида оцет, олио, зехтин, чер пипер и сол, сега оливерниците стоят на помощна масичка до менютата и се доставят само при изрично поискване от клиента.

"Карат ни се, ако ги оставим на масата, защото свършвали бързо" - коментира сервитьор в бистро, където предлагат и обедно меню.

Дори и в най-вървежните заведения се набива на очи намаленият брой сервитьори и удълженото време за чакане на поръчки дори от замразени полуфабрикати.

Стандартът за красиво поднесена храна в чиниите е паднал драстично, като ястията са пльоснати в чинията и това си личи като масова практика.

Тя пък може да бъде обяснена с по-нискокачествен и малоброен персонал.

Намаляват сервитьорките, готвачите са кът

В Хасковска област масово не достига персонал за кръчмите и ресторантите, като най-дефицитни са готвачите, барманите и сервитьорите.

Почти във всички заведения има табелки "Търсим персонал", но хората, които идват, са без никакъв опит или пък елементарната дисциплина им куца сериозно. "Преди пандемията поемахме глътка въздух, защото се връщаха хора от летните курорти и работеха при нас поне през зимата.

В момента обучени хора просто няма. Учениците и студентите, които работят през лятото, си тръгнаха, защото вече започна учебната година и в университетите. В момента нямам нито един барман, при положение че ми трябват поне двама.

Имам само двама сервитьори от необходими минимум 6", коментира собственик на голям хотелски комплекс в Минерални бани. Пандемията им се отразила ужасно. Оборотите им паднали три пъти. Персоналът е съкратен от 45 на 22 души спрямо есента на 20219-а.

"Не намаляваме порциите и не удряме хората в грамажа, но увеличаваме цените. Неизбежно е, защото всичко поскъпна - особено токът, а идва и зима, когато ще се увеличат разходите за отопление", коментират още от бранша.

Посетителите намалели наполовина

„Всички сме на ръба, защото работата в бранша е намаляла с 50%. Хората нямат доверие в това, което правителството прави, и не виждат резултати. Моите лични наблюдения са, че и на клиентите е много трудно.

Стремят се да не правят излишни разходи, тъй като не знаят какво ни чака“, коментира Елица Димитрова, собственик на едно от най-посещаваните заведения в Кюстендил. Тя споделя също така, че противопидемичните мерки изключително много пречат на бизнеса.

Така например, ако някой клиент пожелае да си празнува рождения ден с 15 човека в заведение, то тогава те трябва да бъдат разделени на три отделни маси. И хората започвали да се сърдят.

Кебапчето с 5 ст. нагоре

Месопреработватели също вдигат цените на продукцията си. Кебапчето е вече с 5 ст. по-скъпо, сподели роден производител на колбаси и месни продукти.

Причината е, че разходите му за ток през септември са набъбнали с над 300 лева. Така в магазина тарелката от 10 броя кебапчета вече се продава по 9,50 лева при 9 лв. доскоро.

Преработвателят коментира пред „Телеграф“, че държи високи цени, тъй като прави продуктите си само от месо, а нелоялните му конкуренти влагали основно кожи и жили и много малко мръвка в деликатесите.