Въвеждането на ембарго за внос на руски петрол у нас, може да доведе до недостиг на горива на българския пазар, обявиха от бранша. Отделно ще има и значително увеличение на цените на най-използваните видове.

Най-голямата рафинерия у нас използва все по-малко руски петрол, като за последните шест месеца, той заема около 50% в създадения микс, съобщава БНТ.

"Но ако се случат пак крайни проявления на забрани на руския петрол, нищо не можем да гарантираме. Засега нито логистика, нито технология не е отработена", каза Илшат Шарафутдинов, председател на УС на "Лукойл Нефтохим Бургас" АД

Може да се наложи рафинерията да бъде спряна в случай на пълно заместване на руското гориво.

"Някои нефтове сме преработвали и можем да ги преработваме, някои не сме, а има и такива, които не могат да ги доставят, те са битоминозни, които изобщо не текат, венецуелския, например", каза Шарафутдинов.

Само за последната година цените на дребно на горивата у нас са се увеличили с между 40 и 50%, като от началото на януари досега поскъпването е между 15 и 20 на сто.

Смяната на гориво на най-голямата ни рафинерия не притеснява толкова бранша, колкото, че се очаква недостиг на петрол и увеличение на цените.

"Рафинерията в момента не може да работи без руски петрол. Ако се наложи някакво петролно ембарго, със сигурност цената ще се повиши до известна степен, а разликата, с това което виждаме в съседните държави като Румъния и Гърция, разликата е с между 20 и 30 стотинки", каза Светослав Бенчев от БПГА.

Експертите също прогнозират увеличение на цените.

"Разходите за транспортирането на суровия петрол от по-далечно разстояние ще са по-големи плюс това ще има конкуренция за танкерите, които са налични на световния пазар, което ще оскъпи допълнително горивото, но чисто физически не би трябвало да имаме проблем с преработката на друг вид нефт", каза Мартин Владимиров от Център за изследване на демокрацията.

България към този момент е против въвеждането на ембарго за внос на руски петрол, като настояваме за отлагане от между 12 и 24 месеца.