Кризата с COVID-19 ще доведе до ограничаване на сделките с имоти, забавяне на новото строителство и свиване на пазара. Това заяви Снежана Стойчева, мениджър на онлайн платформа, цитирана от money.bg. 

Според нея епидемиологичната криза бавно, но сигурно се превръща в икономическа. Въпреки различните причини, възможно е в някаква степен последствията сега да са сходни с тези от кризата през 2008 г.

Това, което се очаква е ограничаване на сделките с имоти, отдръпване на инвеститори, забавяне на новото строителство, свиване на пазара на търговски и бизнес имоти, както и повишаване на изискванията при кредитиране.

"За щастие всички си научиха урока от предишната криза и мащабите не могат да бъдат същите. Нито цените на имотите са толкова надценени, нито банките отпускат лекомислено кредити. 

По думите й "съвземането" ще се случва по-бързо. "Веднага, когато епидемията бъде овладяна, бизнесът ще завърти оборотите - предпазливо, поетапно, но всички ще искаме да се върнем към нормалния ритъм."

Цените на имотите

Стойчева заявява, че е трудно да се прогнозира какво ще се случи с цените на имотите. "Качествените имоти винаги ще държат цената си. Интересът към имоти извън големите градове, към имоти по Черноморието също ще задържи цените им.

Надценените имоти в София и някои големи градове може и да загубят по 5-10 % от вчерашната цена, но мисля, че няма да сме свидетели на 30% и повече спад в цените.

Дори предполагам, че е възможно да има имоти, които да повишат цената си. Все пак имотът е доста сигурна инвестиция", заяви още тя.

Какво можем да направим днес, за да сме готови за утре?

"Най-важното и на първо място - да се опитаме да се задържим на пазара, да не изчезнем и да бъдем забравени.

Това важи за всеки бизнес, но при агенциите за недвижими имоти и строителните компании - в голяма степен", категорична е още тя.

Според нея тези, които сега успеят да задържат доверието на своите клиенти, ще спечелят нови, защото пазарът на имоти не може да спре - той може да изпита затруднения, да се ограничи, но имотът е значима стока за българина и няма да спре да бъде такава в скоро време.

Част от средносрочните препоръки, които мениджърът дава към агенциите за недвижими имоти, са свързани с поддържане на контакт с клиентите - продавачи, купувачи, наемодатели, наематели, строители .

"Това освен буквално - да спазваме дистанция, означава и добрите брокери да консултират компетентно своите клиенти - дали трябва да изчакат или е по-добре да побързат със сделката.

Реклама

Според нея рекламата на имоти не трябва да престава, защото интересът към имоти не спира и дори трябва да мине на следващи ниво.

Може би в онлайн платформите за обяви офертите ще намалеят по две причини - защото продавачите временно ще станат предпазливи и защото голяма част от имотите са се предлагали без ексклузивен договор или дори без разрешение от собствениците им.

"В крайна сметка това ще е за добро - в онлайн пространството ще се виждат повече реални имоти, предложени за сделка.

Офертите, в които имотът е представен детайлно, използвани са съвременните технологии - с видео и виртуален оглед, ще привличат повече потенциални клиенти. Време е рекламата на имоти да мине на следващо ниво", категорична е Снежана Стойчева.