Бюджетната бъркотия в Германия заплашва да влоши вече трудната ситуация за останалата част от континента, пише европейската редакция на Politico.

Това, което традиционно е икономическото машинно отделение на Европа, вече едва можеше да се каже, че е нараснало в рамките на последните 18 месеца, когато Федералният конституционен съд постанови този месец, че счетоводната тактика на правителството за намаляване на бюджетния дефицит е незаконна.

Германия беше загубила голяма част от "моджото“ си в резултат на пандемията и нахлуването на Русия в Украйна, което усложни все по-спешното предизвикателство на демографския спад.

Но решението на съда удари с чук плановете на Берлин да изправи отново икономиката си на крака с щедри субсидии за инвестиции в зеления преход (и също толкова щедри, за да поддържа капак на сметките за енергия междувременно).

Това е лоша новина не само за Германия, но и за нейните съседи.

"С нашите автомобилни клиенти в Германия нещата не са се забавили до нула, но са значително намалени“, заяви пред POLITICO Тиберио Асизи, който управлява рафинерия за алуминиеви сплави в района на Бреша, Северна Италия. И цените, и обемите са намалели спрямо миналата година.

Проблемът обхваща почти всички подсектори на производството, според италианската федерация на работодателите Confindustria.

"Забавянето в Германия очевидно е аспект, който ни тревожи: говорим за нашия основен търговски партньор“, посочи регионалният президент на Confindustria Франко Гусали Берета.

Въпреки период на слаб растеж, Германия остава незаменимият пазар за Европа поради своя размер. Отчитайки 29 процента от брутния вътрешен продукт на еврозоната, той е всмукал 360 милиарда евро внос от останалата част от валутния съюз през първите три тримесечия на тази година.

Въпреки че храните, напитките и другите потребителски стоки представляват голяма част от това, мястото на Германия на върха на европейската верига за създаване на стойност е това, което наистина има най-голямо значение, казва Холгер Шмидинг, базиран в Берлин главен икономист на Berenberg Bank. Ето защо неотдавнашният бюджетен катаклизъм е такава заплаха, твърдят той и други.

"Несигурността в момента е най-лошият краткосрочен риск за перспективите“, разясни Шмидинг пред POLITICO. "Знам, че правителството знае това, но не знам как ще го разрешат“.

Конституционният съд постанови, че около 60 милиарда евро заеми, предназначени за зеления преход, не могат да бъдат отнесени към бюджета за 2021 г., когато прословутата дългова спирачка на Германия все още беше спряна поради пандемията.

Не само тези разходи, но и други разходи, вкарани в извънбюджетни "специални фондове“ или Sondervermögen, сега имат огромна въпросителна. Само за 2024 г. остава дупка от 17 милиарда евро, която няма да бъде запълнена до края на годината, призна в четвъртък канцлерът социалдемократ Олаф Шолц.

Тази липса на яснота е отрова за икономиката, твърдят анализатори. В най-лошия случай проблемът "може да се превърне в Брекзит на Германия“, предупреждава Марк Оствалд, стратег в ADM ISI в Лондон, като създаде "нестабилно, неефективно правителство“.

"Ако съм бизнес и не знам какви ще бъдат моите данъчни задължения и стимули, просто ще се свия и ще чакам“, обясни той.

Шмидинг е по-оптимистично настроен. Той очаква временно решение на главоблъсканицата с дълговата спирачка в началото на новата година.

"Не можем да функционираме без бюджет“, казва той. Алтернативата би била "толкова неподредена, толкова негерманска“.

Забавянето не е лукс, който Европа като цяло може да си позволи. Китай и САЩ вече са доста по-напред от региона във въвеждането на национални индустриални политики, за да се справят с новата ера на деглобализация, като Закона за намаляване на инфлацията.

Изследване на базирания в Мюнхен мозъчен тръст Ifo показва, че сред съответните германски фирми близо 60 процента искат да намалят инвестициите си в Германия и да увеличат своите чуждестранни инвестиции през следващите пет години. Лара Заргес от Ifo казва, че САЩ се открояват като предпочитана дестинация за инвестиции и че желанието за инвестиране другаде в Европа е намаляло "значително“ тази година, особено сред индустриалните фирми.

Берета от Confindustria признава, че компаниите от неговия регион вече търсят възможности и по-далеч. Но за мнозина чакането Берлин да се оправи ще бъде мъчително.

"Не виждаме изход“, заяви Асизи. "Ние подкрепяме Германия в името на Европа като цяло. Това е най-важната страна от всички“.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук