Няма нищо нередно в излъчените през 2017 г. огромно количество реклами на лото и лотарийни игри по bTV и Нова телевизия, които предлагат на аудиторията "игри на щастието" в часови пояси, гледаеми и от деца. Това става ясно от проверка на Държавната комисия за хазарта (ДКХ) до медиите.
 
Поводът са резултатите от обявената през март проверка на трите национални ефирни телевизии – БНТ, bTV и Нова телевизия, за спазването на чл. 10 от Закона за хазарта в периода 1 януари 2017 г. – 31 декември 2017 г.
 
Установено е едно единствено нарушение – на видеоклипа "Шоколад", в който взе участие Националният отбор по художествена гимнастика, но предизвика бурно обществено недоволство.
 
Проверката, която е първа по рода си, бе назначена от новата шефка на комисията по хазарта Мария Филипова около месец, след като зае поста. Предишният председател на ведомството Огнемир Митев бе сменен от финансовия министър Владислав Горанов в началото на февруари без обяснение.
 
В хода на инспекцията са изискани копия от всички договори, анекси и споразумения за излъчване на всички видове реклами, касаещи хазартни игри и печеливши участници, сключени между мрежата от канали на bTV, Нова телевизия и БНТ, рекламни агенции и други юридически лица/физически лица. Поискани са още списъци на предавания/реклами с дата и час на излъчване, а също и списъци на участниците и спечелените от тях суми.
 
"Към настоящия момент са приключили проверките на трима организатори на моментни и числови лотарийни игри – "Ню геймс" АД, "Национална лотария" АД, "Евробет" ООД, в резултат на които е установено реалното изплащане на спечелените парични суми и предметни награди на всички лица, участвали в телевизионните търговски съобщения, излъчени в мрежата от канали на "Нова Броудкастинг груп" АД и "БТВ Медиа груп" ЕАД съгласно правила, утвърдени с решения на комисията", съобщават от ДКХ.
 
Оттам допълват, че предстои приключване на проверките на "Българския спортен тотализатор" и Българската национална телевизия.
 
От отговора на комисията по хазарта може да се съди, че всички показани печеливши участници, за които се твърди, че са спечелили различни суми пари, действително са получили средствата, тоест показаното в рекламите отговаря на истината.
 
По този начин стана ясно, че популистките предупреждения на Валери Симеонов, че има нередности при рекламирането на хазартни игри се оказаха буря в чаша вода.

С едно изключение – видеоклипа "Шоколад", в съобщението на ДКХ не се посочва да са засечени нарушения в самата реклама на хазарт, което значи, че няма проблем зрителите да продължават масирано да бъдат облъчвани как да спечелят "лесни пари".
 
Заради "засиления обществен интерес" и "получените множество сигнали" във връзка с рекламния клип "Шоколад" на „Националната лотария" ДКХ е глобила бТВ и Нова телевизия със санкции в максимален размер, който според проверка в закона е 30 000 лв. Хазартният оператор "Ню геймс" също ще бъде глобен.