Американско-канадският гигант Molson Coors е новият собственик на "Каменица", след като фондът CVC Capital Partners продаде StarBev за 2.65 млрд. евро. Сред основните марки на групата са "Каменица", Staropramen и други.
&quot;Биреният пазар в Централна и Източна Европа е привлекателен, има силни исторически обусловени тенденции и потенциал за растеж&quot;,&nbsp; казва Питър Суинбърн, президент и изпълнителен директор на Molson Coors. По думите му сделката ще проправи пътя за навлизане на не толкова известни в региона марки на компанията като Carling, пише dnevnik.bg. <br /> <br /> StarBev има девет пивоварни в Централна и източна Европа с около 4100 служители. Приходите на компанията за 2011 г. са над 700 млн. евро, а печалбата преди облагане е 241 млн. евро.<br /> <br /> Molson Coors е петата най-голяма бирена компания в света по обем на производството. Тя от години търси възможности да разшири бизнеса си извън САЩ. Приходите й за 2011 г. са 3.5 млрд. долара.<br /> <br /> Сделката се очаква да приключи през второто тримесечие, като преди това трябва да бъде одобрена от европейските антимонополни органи. Централата на StarBev ще остане в Чехия, а компанията ще бъде отделно подразделение на Molson Coors. <br /> <br /> Базираният в Люксембург фонд CVC създаде StarBev, след като купи източоневропейския бизнес от бирения гигант Anheuser-Busch InBev за 2.23 млрд. долара през 2009 г. Тогава основната част от сделката беше една от най-популярните чешки марки - Staropramen. Освен нея обаче бяха придобити и фабриките на &quot;Каменица&quot;, пивоварните на AB InBev в Босна и Херцеговина, Румъния, Сърбия, Словакия, Унгария, Хърватия и Черна гора.<br /> <br /> Molson Coors ще е третият поред чуждестранен собственик на &quot;Каменица&quot;. Пловдивската компания е приватизирана от белгийския бирен гигант Interbrew през 1995 г., който през следващите години купува и пивоварните &quot;Астика&quot; в Хасково, &quot;Бургаско пиво&quot; в Бургас и &quot;Плевенско пиво&quot; в Плевен. След сливането на Interbrew и бразилската компания Аmbev през 2004 г. става част от новосъздадената InBev, а впоследствие и от Anheuser-Busch InBev. В момента &quot;Каменица&quot; има две пивоварни в Пловдив и Хасково и държи марките &quot;Каменица&quot;, &quot;Астика&quot;, &quot;Бургаско&quot; и &quot;Славена&quot;, както и произвежда по лиценз Stella Artois, Beck's и Staropramen. <br /> <br /> Приходите на българската компания за последната отчетена година - 2010 г., достигнаха 114 млн. лв., тези на &quot;Загорка&quot; - 143.8 млн. лв., а на &quot;Карлсберг България&quot; - 111.8 млн. лв. От компанията казват, че през декември са достигнали 33% пазарен дял в България. <br />