Заради топлата зима и ранната пролет розоберът вече започна. Това разказаха розопроизводители от Казанлъшко и Пазарджишко. Традиционните пазари са Япония, САЩ и Западна Европа. Тази година обаче на пазара излиза и нов продукт, който е особено атрактивен за Япония - българско кисело мляко с рози.
И тази година се очаква стабилен пазар за сектор розопроизводство. Високата конкуренция с Турция и техните розови продукти ни принуждава да измисляме нови и нови атрактивни продукти от рози, освен световно известното ни розово масло. Така например ние изнасяме за чужбина ликьор от рози, сладко от рози, розова ракия и бренди от розов цвят. Най-новият продукт обаче, който цели да спечели мега пазарът на Япония, е българско кисело мляко с рози. Това разказа Цецка Кратункова, която е в бизнеса с маслодайната роза и има собствен масив в района на Пазарджик: &bdquo;Даже в момента започнах да правя и кисело мляко с рози, което е много добър продукт и много добре действа на храносмилателната система&rdquo;, обясни тя.<br /> <br /> В Казанлъшко също се готвят за розобера. Филип Лисичаров, който е дългогодишен розoпроизводител от Казанлъшко, разказа, че страната ни предлага много широка гама от продукти от маслодайна роза, но те не могат да се намерят на родния пазар: &bdquo;Има някои продукти, които не са познати на българския пазар, които се изнасят, включително и за Япония, като розов сок, който не може да бъде намерен на българските пазари, или розови сладка. Не мога да кажа, че те са съществена част от стокообмена в производството. Интересни, потенциал имат, въпросът е до каква степен има автентично такова производство. На този етап не е голямо. За мен това би било още една прекрасна възможност за представяне на българските продукти с уточнението да се прави нещо наистина истинско. Това, което е на българския пазар, 99% от него е химия&rdquo;, призна Лисичаров.<br /> <br /> Промяна в цените на розовото масло не се очаква - традиционно килограм българско розово масло се продава за цени от 3000 до 5000 евро. /БЛИЦ<br />