Превозвачите продължават с протестите, след като във вчерашния ден напуснаха официална среща с премиера Кирил Петков.

„Ние отидохме с определени очаквания. На тази среща щяха да се разглеждат антикризисни мерки във връзка с поскъпване на горивата. Помолихме премиера да се концентрираме върху поставените теми, но тогава ни беше казано ако нещо не ни харесва – вратата е зад нас“, каза Магдалена Милтенова, председател на конфедерацията на автобусните превозвачи.

Това бе преломната точка. Въпросът се касае до това, че ние искаме конкретни отговори, но нас ситуацията в МВР и другите институции не беше предмет на нашия разговор, подчерта тя.

Грандиозен скандал между премиера и превозвачите! Цяла България ще пати БЛИЦ TV

Тя поясни, че по време на срещата са обсъждани теми, които по никакъв начин не засягат проблемите на превозвачите. Те бяха обвинени, че прекъсвали министър-председателя по време на разговорите. Лично аз прекъснах премиера в момента, в който започнаха да се обясняват неща, които са много далеч от темата, която сме поставили. Извиних се, помолих да продължим по темата. Получихме този отговор. Ако МС има доблестта, нека да изнесе записите от срещата, каза още Милтенова. 

„Ние четири месеца говорим за проблемите и е абсурдно все още да няма решение. Беше споменато, че акцизът не може да бъде намален. В случая не се касае, че искаме някакви пари. За автобусните превози трябваше да има субсидиране, поведението към нашия бранш е недопустимо“, каза тя.

„Постигнахме частичен резултат по време на срещата. За месец май ще има компенсиране на високите цени на енергията, но с неуточнен размер. Нашите предложения бяха в съответствие с ЕК, подкрепата да продължи толкова, колкото е нужно, а не всеки месец бизнесът да се изправя на нокти“, каза Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България, който също присъства на срещата.

„Ние търсим трайно решение, а не месец за месец. ЕК казва толкова дълго, колкото необходимо. Да се разработи схема за регулирани цени. Да се разработят мерки по отношение на неочакваните печалби на електроенергийните компании, които да послужат за компенсиране. Ние не говорим за помощи, а за връщане на надвзетото“, каза още Велев.

"За всеки мегават час през последните 10 месеца са надвезти над 1922 лева, от тях са компенсирани 969 лева, по-малко от половината. Това е отговорът на въпроса, много ли са, малко ли са компенсациите. Схемата, която ние предлагаме и е в съответствие с препоръките на ЕС, се самофинансира. Ние не говорим за помощи, а за връщане на надзветото. За нас правилното решение е продължаването на програмата такава, каквато е. За месеците май и юни и от 1 юли във връзка с новото ценово решение на новия регулаторен период на КЕВР да се уточни схемата за средносрочното компенсиране", продължи той.

"На вчерашната ни среща не бе решено нищо - отпадане на биокомпонентата, намаляване на акциза и разширяването на толсистемата. Караджов каза след срещата каза, че сме поканили да ни изслушат, а не да се дадат решения. Ние вече 4 месеца говорим за тези проблеми. Акциса може да бъде намален. Имаме указания за това от ЕК. Изрично се казва, че цената на акциза може да се намали с 50%. Ако се махне биодобавката и се намали акциза, то горивото ще поевтинее между 40 и 50 стотинки за всеки български гражданин", каза на свой ред Милтенова. 

Към нас се демонстрира абсолютно неуважение, подчерта тя. Що се отнася до възможността за нова среща, Милтенова каза, че дори и за вчерашната среща те са разбрали от медиите. По думите ѝ има си протокол, няма как да се продължава с тази комуникация. Това е недопустимо. 

Велев също разкри, че по съществуващия договор с "Газпром експорт", който не е развален нито от една страна, през месец май цената на газа е трябвало да падне с 13-14%, а не да се качва. А на нас ни бе обещано, че цената няма да се качи повече с 10%.  

По думите на Милтенова, сметката за по-високта цена на газа ще бъде платена директно от българския потребител.