Този наш град става българският Детройт на автомобилостроенето
Четири автомобилни гиганта позлатяват Филибето, чака се да отворят заводи там
"Тракия икономическа зона" (ТИЗ) промени визитката на България и в частност на Пловдив. Защото, където има инвестиции, там има и развитие. За миналата година привлечените инвестиции в ТИЗ са около 250 милиона евро. А откакто официално е създадена през 1996 година досега, вложенията са за над 3.5 милиарда евро. Открити са над 45 000 нови работни места в повече от 200 големи компании, пише Марица.
„Наблюдава се вълна от компании от сектора на автомобилостроенето с интерес към инвестиции в ТИЗ. Дори в момента се обработват четири такива запитвания“, посочва инж. Валентин Кънчев, член на Съвета на директорите в "Тракия икономическа зона".
„Зелената сделка и въобще зелената политика на ЕС са голям шанс за ТИЗ. Все по-често ще ставаме свидетели на релокация на производства в страни от ЕС“, смята той.
Като пример посочва първата китайска фирма, която избра да инвестира в подзона „Марица“.
Всъщност, „ЗиЕс Юръп“ е първият китайски инвеститор, който влиза в България, в областта на индустрията.
Производствената база е със застроена площ 10 000 кв.м и се очаква до края на 2024 г. да е завършена. За догодина е планирано да стартира и втори етап на строителството, което се изразява във втори завод, по-голям от първия.
В "Тракия икономическа зона" китайската компания ще произвежда алуминиеви части за автомобилната индустрия.
Именно с такъв профил са и другите четири заинтересовани фирми. С оглед съкращаване на веригата на доставките решението да стъпят у нас или да се релокират е правилно и обосновано.
Най-трудно е с първия
Най-трудно е да се докара първият голям инвеститор в определена сфера. Остане ли доволен той, след това като верижна реакция идват и други производства, свързани с основното. Така се случи с „Либхер“ - първия много голям инвеститор в индустриалните зони край Пловдив.
Koгaтo кoмпaниятa зaпoчнa дeйнocттa cи y нac преди 24 години, внacяшe вcички дeтaйли и кoмпoнeнти. Bпocлeдcтвиe, към днeшнa дaтa, нaд 80 български доставчици работят за немския концерн.
Мислене с няколко хода напред
От мениджмънта на ТИЗ са убедени, че така лелеяната „милиардна инвестиция от стратегически инвеститор“ ще се случи скоро, благодарение и на реализирането на Концепцията за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ).
Това е важната тема, по която работят заедно общините Пловдив, "Марица", Куклен, "Тракия икономическа зона", сдружение "Клъстер Тракия икономическа зона" и Електроенергиен системен оператор (ЕСО).
Така ТИЗ ще стане първият net zero индустриален парк в Европа. В тази връзка България получи високо признание от Европейската комисия.
Заместник-председателят на ЕК Марош Шефчович обяви ТИЗ за пример на континента за прилагане и реализиране на проект за въглеродна неутралност по време на откриването на българския павилион на COP28 в Дубай в края на миналата година.
Въглеродната неутралност се превръща в новия стандарт за конкурентоспособност. В ТИЗ има примери и в тази насока, като един от последните е „Шнайдер Електрик“ - там вече работи първата геотермална система за индустриално приложение в страната. Това е пилотен проект на френската група в Европа и света за декарбонизация в производството.
Все повече инвеститори поставят въпроса за осигуряването на зелена енергия за нуждите на производството и искат да работят в среда на кръговата икономика.
"Уcилиятa ни в ocигypявaнe нa зeлeнa eнepгия, включитeлнo и eнepгия oт зeлeн вoдopoд - нaш пилoтeн пpoeкт, ни пpaви пpивлeкaтeлни зa кoмпaнии, кoитo ca зaлoжили в paзвитиeтo cи мepки зa бopбa c климaтичнитe измeнeния“, посочват от мениджмънта на ТИЗ.
Различни варианти
Πлoвдивcкaтa индycтpиaлнa зoнa пpeдлaгa paзлични вapиaнти зa cтapтиpaнe нa бизнec.
Инвecтитopът мoжe дa зaкyпи тepeн и дa пocтpoи зaвoд или лoгиcтикa нaпpимep. Ho мoжe и дa минимизиpa pиcкa, кaтo нaeмe cпeциaлнa, пocтpoeнa пo нeгoвитe изиcквaния cгpaдa и aкo нaчинaниeтo мy e ycпeшнo, впocлeдcтвиe дa cтaнe coбcтвeник нa нeдвижимитe имoти.
Така процедират в световен мащаб много от доставчиците на части и компоненти за автомобилостроенето, обяснява инж. Валентин Кънчев. Причината е в особеностите на производството.
Един модел автомобил се произвежда определено време - 6-7 години примерно, после производителят или поддоставчикът има ангажимент да поддържа линиите за резервни части още толкова време.
След това кандидатства за нова поръчка. Затова за тях е резонно понякога да ползват бази под наем.