Туроператори менте организират екскурзии, без да разполагат с необходимия лиценз. За това сигнализират представители на туристическия сектор.

Нелоялните практики са се активизирали по време на COVID пандемията. Според управителя на бургаска туристически фирма Яница Динева физически лица влизат в ролята на туроператори и вземат идеи за пакетни пътувания от сайтовете на лицензираните си „колеги“ и впоследствие организират еднодневни и двудневни екскурзии. „Пътуват по пътищата, настаняват се в хотелите, влизат в туристическите обекти и никой никога не ги пита имат ли лиценз, нито за екскурзовод, нито за туроператор, а носят отговорност“, коментира Динева пред БНР. Оказва се, че за ден организаторите на подобен тип турове могат да припечелят до 900-1000 лева. Според нея заради подобни казуси трябва да бъде създадена туристическа полиция.

"Моето лично мнение е, че туристическа полиция трябва да бъде създадена. Това, което съм видял досега от министъра на финансите, е, че той е „за“ изсветляване на нещата. Това е мост, който може да бъде направен, но трябва да бъде заложен в новия закон за туризъм", коментира предложението председателят на комисията по туризъм Илин Димитров по време на среща с бранша в Бургас. Депутатът от Бургас и председател на Антикорупционната комисия в парламента Константин Бачийски пък призова бизнеса да подава сигнали за нерегламентирани дейности към отговорните институции – Националната агенция по приходите (НАП) и Комисията за защита на потребителите (КЗП).

Бившият министър на туризма и член на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Даниела Стоева заяви пред „Монитор“, че осъществяването на нерегламентирана туристическа дейност е проблем, който съществува от много години, и то в различни направления. Често
мнимите туроператори сформират групи във Фейсбук и организират йога или друг тип тематични ваканции.

„Сигнализирали сме многократно КЗП и Министерството на туризма, но когато става дума за нарушители - физически лица, потребителската комисия не може да бъде сезирана“, поясни тя, като допълни, че не смята, че въвеждането на изискване при водене на организирана група в даден хотел туроператорите да показват своите лицензи би спомогнало за елиминирането на сивия сектор. Стоева е на мнение, че по-скоро трябва да се създаде специализиран механизъм за подаване на сигнали и тяхното проверяване.

Въпреки зачестяването на организирането на туристически пътувания от физически лица и фирми без лиценз бившият министър счита, че туроператорите всъщност са един от секторите, които са „на светло“, тъй като са обвързани с Директивата за пакетни пътувания на Европейския съюз (ЕС) и са под непрекъснат контрол на КЗП. Освен това при входящия туризъм се работи с чуждестранни туроператори и над 90% от плащанията минават по банков път.
От КЗП предоставиха данни на „Монитор“, според които през изминалата година след постъпили жалби от потребители срещу туроператори и туристически агенти са извършени 650 инспекции. Оплакванията са свързани основно с отменени резервации за настаняване, отменени полети, туристически пътувания и възникнали поради това спорове между клиентите и икономическите оператори по повод възстановяването на суми.

В резултат на контролната дейност през годината са издадени три заповеди за „Спиране на дейността“, една от които впоследствие е отменена. Друга пък касае инспекция, извършена през 2021 г., при която е установена продажба на хотелско настаняване без търговецът да притежава удостоверение за регистрация за осъществяване на туристическа агентска дейност. В хода на своите проверки от КЗП изискват удостоверения за регистрация за туроператор или турагент и застраховка за дейността. В случай че проверката е в резултат от жалба инспектираните трябва да представят и конкретни договори с потребителите, ваучери, информация, кореспонденция с контрагент, договор с транспортна фирма.

От Конфедерацията на автобусните превозвачи пък твърдят, че прокуратурата отказва да образува производства при установяване на нерегламентирани превози. Според председателя на организацията Магдалена Милтенова такъв тип нарушения се срещат най-често по редовните автобусни линии. Така например линията Велинград-Ракитово е закрита от превозвача, защото нерегламентираните превозвачи са пътували на всеки час пред автобуса. Една транспортна фирма в Казанлък и две в Плевен също са решили да преустановят своята дейност, след като не се успели да се справят с проблема.
„В международен план нерегламентираният превоз е между 80-90%, а в страната той достига 50 на сто“, обобщи тя.