Върховният административен съд остави без разглеждане жалбата на Николай Денков и Коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, против  решение № 3371 – НС от 27.05.2024 г. на ЦИК в частите, в които е установено нарушение на разпоредби от Изборния кодекс.

Със същото решение председателят на ЦИК е оправомощен да състави акт  за установеното нарушение на Николай Денков, кандидат за народен представител на КП „Продължаваме Промяната — Демократична България“ в изборите за народни представители на 9 юни 2024 г.

Върховните магистрати отхвърлят и тази част от жалбата на Николай Денков и Коалиция „Продължаваме Промяната – Демократична България“, против  решение №  3371 – НС от 27.05.2024г. на ЦИК, в частта, с която е възложено на областните управители на области с административни центрове гр. София и гр. Пловдив незабавно да премахнат съответните материали на териториите на двете области.

Съдебният състав  приема, че първият и третият диспозитив от разпоредителната част на  процесното решение на ЦИК не  подлежат на обжалване по реда на АПК, тъй като  с тях е установено нарушение на забраната по чл.183, ал.4 от Изборния кодекс (ИК) и председателят на ЦИК е оправомощен да състави акт за установеното нарушение.  

Решението на ЦИК в тези части е издадено на основание чл. 480, ал.2 от ИК и представлява част от процедурата по налагане на административно наказание на лице, допуснало нарушение в хода на изборния процес. Характерът и съдържанието на тези разпоредителни части на оспореното решение, съставляват акт, поставящ начало на процедурата по налагане на административно наказание

. По силата на чл. 498  от ИК установяването на нарушенията, съставянето на актовете, издаването и обжалването на наказателните постановления се извършват по реда на Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/. Следва да се има предвид, че специалната норма на чл. 498 от ИК изключва приложението на общата разпоредба на чл. 58, ал. 1  от ИК за обжалваемост на решенията на ЦИК.

Премахването  на  спорните билбордове, поставени  от КП „ПП-ДБ“  на бул. „България“ в гр. София  и на ул. „Сава Муткуров“ в гр. Пловдив  е разпоредено на  основание чл. 186, ал. 2 от ИК във връзка с чл.183, ал.4 ИК, който нормативен текст забранява използването на агитационни материали, които накърняват добрите нрави.

Съдът не споделя становището на  жалбоподателите, тълкуващи изискването за  съответствие с добрите нрави във връзка с  прилагане на ЗЗД и договорното право, които  не са относими  към политическите и обществените отношения.

Включването на  снимков материал, съответно  фотографски изображения на лица, които не са  дали изрично съгласие за това, представлаващи политически партии и коалиции, различни от  коалицията, в полза на  която е поставен съответния агитационен материал, по същността си представлява нарушение на добрите нрави, защото  последната ги използва в предизборната си агитация в своя подкрепа. 

Поначало моралните принципи и норми, установени в обществото, не са предмет на правно регулиране.

Ето защо обичайно нормативните актове не ги дефинират, а директно препращат към тях. Нито Конституцията, нито отделните закони формулират определение за "добрите  нрави", тъй като това е понятие на морала и етиката, установени в обществото, но въздигнати в правна норма тяхното спазване се санкционира в определени хипотези, какъвто е настоящия случай.

В понятието „добрите нрави“ попадат тези правила и норми, които бранят принципи и ценности, чието зачитане е в интерес на обществените отношения като цяло.

Именно нарушаването на тези принципи и ценности ЦИК вярно е преценила, че е осъществено чрез използването на фотографски изображения на политически лидери на други политически формации, участващи на  процесните избори, без тяхното знание и съгласие, което се включва  в обхвата на понятието  накърняване на добрите нрави по смисъла на чл.183, ал.4, изречение първо от ИК.

С оглед на това съдът счита, че в случая не е  налице твърдяното в жалбата противоречие с приложимите материалноправни разпоредби и ЦИК правилно е тълкувала и приложила  нормата на чл. 186, ал. 2 от ИК.

Решението по административно дело № 5591 от 2024 г. нао ВАС е окончателно.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!