Трябва да поправим нещата във ВВС. Никого не сме обвинявали. 

Това обяви на извънреден брифинг военният министър Атанас Запрянов, по повод разкритията от черната кутия от катастрофиралия самолет с двама загинали пилоти по време на учението в Граф Игнатиево в средата на септември. 

С моя заповед беше създадена комисия за да провери всички факти около катастрофата. Общественият интерес е голям. В последните години имахме и други инциденти. Някои неща от доклада са секретни, но има няколко неща, които трябва да се обявят публично", каза Запрянов.

"Работихме делово, защото трябва да поправим нещата във ВВС. Аз като министър на отбраната съм длъжен да представя фактите, такива каквито са. Дължим го на близките на загиналите пилоти, на военните, на цялото общество", допълни той. 

"За три години станаха три катастрофи в три авиобази. Моята работа е да разбера защо. На основата на изводите на докладите има няколко фактори за проблемите. На първо място това е хроничният недостиг на техника. Наличният брой самолети и вертолети не е достатъчен на всички пилоти за изпълняване на всички задачи.

След началото на войната в Украйна голяма част от летателните апарати останаха без поддръжка. Те са съветски. Миг-17 остана само един.

По отношение на западната техника - тя е зависима от ограничения финансов ресурс. Залагането на съветски платформи ни докара до кризата. Нямахме време за спешни решения. С малкото учебни часове и малко летателни апарати е абсурд да изпълним всички налични задачи. Решенията които са взети, преди да стана министър обаче са добри - ще имаме още пет Кугъра, а сега ще можем да ремонтираме още три. 

Ако успеем да разполагаме с 10 Кугъра - това вече ще е по стандартите на НАТО. Учебните часове обаче силно влияят на подготовката на пилотите. Пилотите ни нямат, особено младите, достатъучно практика. Не остава достатъчно ресурс - с две думи не летят достатъчно", каза още Запрянов.

Малки заплати

Министърът на отбраната обяви, че най-големият проблем са ниските заплати на военните, което кара дори и подготвени пилоти да се преориентират.

"Има големи различия в заплатите. Част от пилотите ни отиват в МВР или МТС заради по-високите заплати. Апелирам към НС да се вземат мерки в това отношение, ако искаме изобщо да имаме армия. 

Работата по дисциплината и спазването на мерките за безопасност също е слаба. Не се обръща достатъчно внимание на младите войници и пилоти. Трябва командирът да се съсредоточи върху тези задачи. Той няма работно време. Командир не е привилегия, а отговорност. Всеки командир трябва да проявява воля и да изисква това от подчинените. 

Освен това докладът показва, че обучението на курсантите не е подчинено на ВВС. Няма контролни органи там. Това е от 2003 г. Разделение на обучение и самото ВВС.

Ако обучението на пилоти не е подчинено на МОН, а пряко на МО, то няма да могат да се обучават цивилни. Това е правна пречка. По закон за висшето образование и на закона за отбраната.

Това задължително трябва да се поправи. Мисля, че имаме яснота, какво трябва да се прави напред", допълни военния министър.