Трагично загиналите пилоти, чийто самолет се разби на Граф Игнатиево, са се опитвали да направят фигурата Кубинска осморка. Числото осем във вертикална плоскост. Предполага се, че екипажът се е опитал да изпълни тази фигура.

Това заяви в ефира на bTV военният експерт и един от малкото авиационни журналисти в България Димитър Ставрев във връзка с трагичния инцидент със самолет в „Граф Игнатиево“, при който загинаха двама пилоти.

"Но от мои разговори с двама високо квалифицирани пилоти, които са летели на Албатрос, според тях, самолетът е тръгнал с недостатъчна скорост да направи набор на височина. Съответно не стига до нужната височина и при спускане просто не може да достигне точката на пречупване, за да се обърне от главата надолу с главата нагоре и да набере височина.

Защо това не се е случило, трябва да каже контролната кула, защото тя е наблюдавала всичко - както на радара, така и визуално", поясни Ставрев.  

Фигурата „кубинска осмица“ е изключително сложна.

По думите му доказателство за това е късното изпълнение на полутоното, т.е. завъртане на самолета около надлъжната ос.  

„Не искам да се ангажирам с версии, тъй като това е работа на следствието - да разкрие обективната истина и да представи фактите на българското общество. Най-малко това го дължи на хората, които служат във ВВС“.

За съжаление трябва да кажем, че за три години имаме три катастрофи с трима загинали и три загубени самолета.

В първите две катастрофи – майор Терзиев на полигон Шабла и катапултирането от СУ-25 на авиобаза „Безмер“ – българското общество не получи ясни отговори. Кой е виновен и какво точно се е случило? Такива отговори не получихме“, добави експертът.

По думите му е напълно вярно, че Българската авиация разчита на много остаряла техника и недостатъчно летателни часове.

Първият космонавт на България си каза тежката дума за трагедията с пилотите

Остаряла техника

„Последните 20 години ВВС работят при тотален дефицит на резервни части, неизвършени ремонти и непланирани модернизации. Разчитаме на съветска техника. Съветският съюз го няма отдавна.

През тези 20 години почти нищо не се е променило. Много малка част от техниката е сменена със западна техника. Знаете, че закупихме 12 вертолета „Кугър“, от тях летят два. Защото няма извършени ремонти, нито резервни части“, обясни Димитър Ставрев. 

Експертът потвърди, че учебно-бойният самолет L-39ZA, с който стана катастрофата, е бил ремонтиран навреме.

„Борд 207, с който стана катастрофата, и борд 213 през юни месец са приети след ремонт в Чехия от производителя на самолета, което е много добре. Но тук според мен не става дума за проблем с техниката.

Защото на аудиозаписа от последния полет се чува, че двигателят си работи до последния момент – категорично няма проблем с двигателя“

Ставрев допусна, че е възможно да е имало проблем с тягите, но това може да бъде потвърдено от следствието.