За последните две години близо 2000 души са починали при инциденти с участието на млади шофьори със стаж зад волана до две години.

Очевидно обаче с добро самочувствие и лоша преценка, защото голяма част от тези инциденти са на прави пътни участъци със суха настилка и добра видимост. Какво още показват данните?

За съжаление не мога да съобщя позитивна тенденция за намаляване на катастрофите с участието на млади шофьори, защото за 2022 и 2023 година броят на тези инциденти, на загиналите и на ранените е приблизителен. Да вземем например миналата година.

Данните показват близо 1000 тежки катастрофи с шофьори с до две години стаж зад волана. Броят им представлява цели 13% от всички тежки инциденти. Загиналите са 59, а ранените - близо 1400.

Сега нещо, което звучи едновременно стряскащо и изненадващо - близо 300 от шофьорите при тези инциденти са били без обезопасителен колан. Много от тях са катастрофирали сами, без да има сблъсък с друг участник в движението.

На фона на тези данни от полицията призовават за внимателно шофиране със съобразена скорост, а неправителственият сектор отново подчертават нуждата от спешни мерки.

Без сериозно увеличение и без сериозно намаление. Това показва анализът на катастрофите с млади шофьори през последните две години. И ако това, че няма много повече жертви звучи успокояващо, то остава притеснителна липсата на позитивна промяна.

"Най-силно впечатление прави това, че е много голям броят на самостоятелно катастрофиралите превозни средства в тези произшествия или с други думи казано, те самокатастрофират - само едно превозно средство участва в тези произшествия", каза пред БНТ главен инспектор Лъчезар Близнаков - Пътна полиция.

Младият шофьор, който се превръща в участник в тежка катастрофа, най-често силно натиска газта и не се съобразява с другите. Често фаталните сблъсъци са извън населените места, на прави и сухи участъци.

"Наистина несъобразената скорост е бичът, който допринася за толкова висок травматизъм при тези произшествия. Последван разбира се от неосигуряване на предимство, внезапна промяна посоката на движение и останалите нарушения", посочи главен инспектор Лъчезар Близнаков - Пътна полиция.

И ако скоростта е водещата причина за инциденти, от Асоциацията на пострадалите при катастрофи изострят вниманието на сериозен проблем:

"Във втория по големина град в България стационарните камери за скорост в града са нула. Пътна полиция разполага с четири мобилни камери и тя ги сменя в определени периоди, когато правят акции, но стационарни камери в града няма", каза Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите при катастрофи.

И отново напомнят нуждата от законодателни промени:

"Да се ограничат ползването на мощни коли първите две години, да се направят рестрикции по отношение на нощното шофиране първите две години, да се намали допустимата скорост първите две години, да се намали допустимата концентрация на алкохол първите две години.

Всички тези мерки и подобни на тях работят в доста европейски държави", каза Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите при катастрофи.

След тежките инциденти неизбежно идват апелите и към младите шофьори, и към техните близки:

"Да купиш на млад шофьор джип, мощен джип, огромен и той да е с много малък стаж, ми това не е синовна или дъщерна обич, това е даваш му едно оръжие в ръцете на едно дете", смята Владимир Тодоров - Асоциация на пострадалите при катастрофи.

"Ако ограничат скоростта си на движение и се движат в допустимите норми, дори да възникне инцидент, той не би бил с тежки последствия", предупреждава главен инспектор Лъчезар Близнаков - Пътна полиция.

А последствията се измерват в загубени животи.