Две фирми, свързани с банкера-беглец Цветан Василев, спъват финализирането по придобиването от страна на държавата на военно-ремонтния завод „Авионамс“. Причината е, че обжалват търга, при който Държавната консолидационна компания закупи военно-ремонтния завод за сумата от 28 941 117 лева. Търгът бе в началото на май, а заводът бе сложен на тезгяха от частен съдебен изпълнител заради огромни задължения към КТБ, пише "Монитор".
Въпреки че оттогава минаха 3 месеца, стана ясно, че „Авионамс“ де юре още не е прехвърлен към Министерството на икономиката, което е принципал на Държавната консолидационна компания. Причината е, че тече още процедура по обжалване, обясни икономическият министър Божидар Лукарски, като допълни, че тя вероятно ще приключи най-рано септември.

Проверка на Агенция „Монитор“ установи, че закупуването на завода от страна на държавата е било обжалвано от две дружества, все свързани с Цветан Василев. Едното е „Хедж инвестмънт България“, което допреди търга бе собственик на 99,9% от капитала на „Авионамс“ и именно заради неговите задължения към КТБ заводът се оказа на тезгяха. Другото е офшорка, регистрирана на Британските Вирджински острови, зад която също стоял Василев.

При обявяването на търга тя предложила оферта от 40 млн. лева, но така и не внесе изискуемия по закон задатък – т.е. нужния депозит, за да може да наддава. Съответно не бе допусната до участие и за купувач бе обявена „Държавната консолидационна компания“. Жалбата на „Хедж“ вече е била разгледана на две инстанции, като окончателно е отхвърлена от Апелативен съд-София. В момента на същата инстанция е и жалбата на офшорката, но решението по нея предстои. Това е поредният опит на Василев да сложи ръка върху „Авионамс“, като заводът е и един от малкото реални активи, щедро кредитирани от КТБ. Преди повече от година банкерът беглец направи опит да го отмъкне заедно с още 5 дружества през трупата за 1 евро на белгиеца с московски паспорт Пиер Луврие, но се провали.

Новината за опита на Василев да спъне финализирането на продажбата на „Авионамс“ идва в момент, в който стана ясно, че заради придобиването от страна на държавата на завода той може отново да се сдобие и с лиценз за ремонт на руските ни самолети. Преди дни премиерът Бойко Борисов обяви, че е постъпило писмо от руски държавен консорциум, в което се предлага да стартират разговори за целта.

Заводът загуби лиценза, след като бе приватизиран през 2012 г. Връщането на разрешителното пък според Борисов ще позволи ние сами да си ремонтираме МиГ-овете и СУ-тата.