За телефонна измама с нежелани платени търговски съобщения сигнализираха жители на Варна. Те се абонирали без да подозират. SMS-те са от кратък номер 1217 и получаването им многократно увеличава сметките на потърпевшите към мобилните оператори.

Преди месец Петя Иванова остава неприятно изненадана от завишената сметка за мобилния телефон на 13-годишната си дъщеря. "Вместо 15 лева, какъвто е абонаментният ѝ план, разбрах, че трябва да платя около 70 лева. Оказа се, след като получих разпечатката, че става въпрос за търговски есемеси", каза тя пред БНТ. 

Съобщенията съдържат линк към сайт с рекламни клипове, някои от които неподходящи за деца. Служители на мобилния оператор заявиха, че всичко е законно, защото само предоставят под наем мрежата си на търговски дружества и не носят отговорност за съдържанието на съобщенията.

"Всъщност ми стана безкрайно интересно как нещо толкова неморално, като това да подвеждаш потребителя, може да бъде легално!", казва Иванова.

Детето твърди, че не е потвърдило получаването на търговските съобщения. Майката се обажда на номера, посочен в рекламните SMS-и, за да спре получаването им.

"Даде ми, че е изключен или пък реагираше като несъществуващ номер. След това ме посъветваха да изпратя SMS със "СТОП"-направих го, но въпреки това SMS-ите продължиха. Служител на мобилния оператор ми намекна, че няма друг начин да се отърва от тези SMS-и, без да сменя картата", посочи майката.

От Комисията за защита на потребителите заявиха, че това е нелоялна практика, защото потребителят не винаги разбира, че е дал съгласието си за платените съобщения. По настояване на комисията абонирането за тях вече ще става с няколко стъпки, а не с едно кликване на бутон, както досега.