Търговци слагат във фризера залежалото след Великден агнешко и се готвят да го продадат на Гергьовден. За това алармира пред „Телеграф“ шефът на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация Симеон Караколев.

По думите му Българската агенция за безопасност на храните трябва да вземе мерки, за да не се подвеждат по този начин потребителите.

Заради високите цени българите този Великден са купили по-малко количество агнешко. Както „Телеграф“ писа, плановете на НОКА бяха за Възкресение и Гергьовден да бъдат продадени около 500 000 хиляди агнета.

Потреблението обаче е спаднало, призна Караколев и посочи, че точна равносметка ще има, като мине и Гергьовден. Но отсега може да се каже, че понижението е с поне 10%.

Разфасовки

Производители на агнешко и търговци коментират, че този Великден българинът е минал на по-малки разфасовки. Ако досега една компания си е взимала цяло агне, тази година си е купила половин. Ако преди едно семейство си е купувало бут или плешка, този Великден е сложило на масата си само котлети.

Инфлацията във всички сфери на икономиката, ръстът на цените на агнешкото и масираният внос от Македония са основните фактори да се свие консумацията на българското агнешко, коментира още Караколев.

Очакване

Той очаква цените на мръвките за Гергьовден да не бъдат по-високи от тези за Великден, дори да има леко понижение. Това зависи от политиката на търговеца – някои може да не ги свалят, но други може да го направят, посочи шефът на НОКА.

Справка в седмичния ценови анализ на Министерството на земеделието показва, че цената на агнешкото в седмицата след Великден леко е спаднала.

Непосредствено преди празника големите вериги са продавали бута средно по 21,63 лева за килограм, а към края на април цената е паднала вече на 21,53 лева.

При плешката намалението е от 20,16 лева на 19,64 лева за кило. Потребители обаче алармират, че с наближаване на Гергьовден цената на мръвките отново е поела нагоре. Междувременно една от големите вериги пусна агнешко на промоция с 30% намаление.

Много от по-малките търговци, при които не са останали залежали количества от Великден, пък споделят, че нямат намерение да зареждат отново заради слабото търсене.