Втората половина на септември и началото на октомври вдигат завесите на театралните и оперни сцени и отварят широко вратите на концертните зали.

И тази година те ни посрещат с бляскави концерти и спектакли, с интересни премиерни заглавия.

Достатъчни са дори само два примера: оперната гала на Софийска филхармония със знаменития германо-австрийски тенор Йонас Кауфман и откриването на новия сезон 2024/2025 г. от Софийската опера и балет с „Турандот” от Джакомо Пучини със звездни солисти и диригент. Какъв наистина летящ старт !

Най-новият компактдиск на Й. Кауфман с творби от Дж. Пучини, в който участва и Соня Йончева

Роденият в Мюнхен през 1969 г. Йонас Кауфман е безспорно един от властелините на световната оперна сцена и е смятан от мнозина корифеи на музикалната критика и импресариа за „най-великия тенор в света” сега.

Затова и неговият гастрол в зала 1 на НДК се очакваше с такъв огромен интерес след отлагането му от 12 май т.г.

Йонас Кауфман блести в най-големите световни оперни театри както с парадните си главни роли: Каварадоси /”Тоска”/, Дон Хосе /”Кармен”/, Отело и Дон Карлос /в едноименните опери на Верди/ , Маурицио /”Адриана Лекуврьор”/, Вагнеровите Лоенгрин, Парсифал и Флорестан, така и на престижни концертни подиуми с разнообразния си репертоар от оперна и оперетна музика и дори песни.

Йонас Кауфман усмихнат пее ария от оперета

И сега още с първата си ария /на Канио от „Палячи” на Руджиеро Леонкавало/ Йонас Кауфман завладя публиката в зала 1 на НДК просто „от раз” с уникално красивия си тембър, кристални височини, които поддържа стабилни с такава лекота, че човек просто се чуди, кога и как поема въздух. Личи си изключителната му вокална техника –плод и на сериозна школовка.

Сам тенорът с двойно гражданство – германско и австрийско, изразява своята благодарност към американския баритон Майкъл Роудс :”Той ме научи през 1995 г. на нов начин на пеене. Да намеря човек като Майкъл, който може наистина да ти помогне и доведе до успех, беше направо удар в десятката.”

Първата част на концерта бе фокусирана върху италианската опера. Освен от Леонкавало прозвучаха популярни арии и дуети от Джакомо Пучини /”Бохеми” и „Турандот”/ и Умберто Джордано /„Андре Шение”/.

Достойна партньорка на Кауфман бе американското сопрано Рейчъл Уилис –Сьоеренсен. Тя също направи силно впечатление както с мощния си глас, така и с нюансираното си пеене.

Йонас Кауфман и Рейчъл Уилис- Сьоренсен изпълняват дует

Нейният оперен репертоар покрива широка палитра – от Моцарт до Вагнер. Удивителен е синхронът между двамата изпълнители при техните дуети.

Неслучайно именно Рейчъл Уилис – Сьоренсен партнира на Йонас Кауфман в концертния им „маратон” из Европа през 2019 и 2020 г., а участва и в най-новия му запис във Виена.

Богатият потенциал, разнообразни възможности и особено артистичността и на двамата пролича ярко и във втората част на продължилата два часа /чисто време/ гала.

Тя бе посветена на бисери на Виенската оперета от Франц Лехар, Йохан Щраус –син, а прозвуча дори и известният шлагер /хит/ от ранните 30-е години на миналия век „Целувам Ви ръка, мадам” от Ралф Ервин.

Този композитор, роден през 1896 г. в Австро-Унгария, но с еврейски корени, пише песента за едноименния филм от 1929 г., в който блести звездата и на Марлене Дитрих. Р. Ервин композира музиката и за редица други германски и френски филми през 30-те години.

За Йонас Кауфман знаехме предварително, че е най-многостранният, универсалният тенор, изключително артистичен и с лекота би могъл да се превъплъти във всяка роля.

Бях имал щастието да го гледам вече в «Кармен» от Жорж Бизе и как страхотно представи драмата на Дон Хосе – от заслепения от любовта си към Кармен млад сержант до раздирания от ревност и стигнал до убийство нещастен човек.

Мъжествен, дарен и с физическа красота и винаги широко усмихнат, Йонас Кауфман като че ли веднага почувства «флуиди» от публиката в зала 1 и буквално се раздаде от концертния подиум. Нямаше пестене на сили, нямаше «отбиване на номера», както понякога се случва при гастроли на суперзвезди.

Много приятно изненада със своята артистичност и Рейчъл Уилис –Сьоренсен. Въпреки корпулентната си фигура, тя бе много пластична при изпълнението на своите арии и дуети от «Виенска кръв» /Йохан Щраус-син/, «Веселата вдовица», «Страната на усмивките» /Франц Лехар/, пя на прекрасен немски език и дори танцува чудесно валс със своя партньор.

Рейчъл Уилис- Сьоренсен

Заслужава да изтъкнем, че Софийската филхармония /концертмайстор Павел Златаров/ бе не само на нивото на солистите, които съпровождаше, но и с вдъхновените си инструменталните изпълнения на пролози и интермеца от опери, на полки и валсове от оперети, допринесе значително, за да стане тази гала ярък празник на красивата музика.

При това нашите музиканти цялата първа половина на септември т.г. бяха плътно ангажирани в Букурещ като основен оркестър за фестивала Masters of Classical Music , съпровождащ звезди от ранга на Анна Нетребко, Роберто Аланя, Елина Гаранча и др. и не може да не чувстват поне малко умора.

На диригентския пулт сега пред оркестъра в зала 1 на НДК беше Йохен Ридер /Германия/, дирижирал световноизвестни оркестри, като този на Миланската скала, на БиБиСи, Кралския филхармоничен оркестър и др. Дългогодишно и плодотворно е музикалното приятелство между Й. Кауфман и Й. Ридер, концертирали заедно на много сцени по света.

Диригентът Йохен Ридер, Рейчъл Уилис и Йонас Кауфман приемат аплаузите на публиката в зала 1

Поощрявани от овациите на крака на публиката, Йонас Кауфман и компания я възнаградиха и с няколко биса. Сред тях не можеше да не бъде и емблематичната за всеки голям тенор ария на Калаф от «Турандот» Nessun dorma («Никой не спи»). Никой наистина не би могъл да заспи бързо след такава паметна вечер!

***** ****** ****** ****** ***** ***** ******

А какъв само космически старт на новия си сезон 2024/2025 г. даде Софийската опера и балет с двата гала спектакъла на „Турандот” от Джакомо Пучини. Те бяха посветени на годината на великия тосканец, отбелязвана от световната музикална общественост по повод на 100- годишнината от неговата преждевременна кончина.

В представленията на „Турандот”, поставена на сцена от академик Пламен Карталов гастролираха известните италиански певици Анна Пироци и Роза Феола и испанецът Хорхе де Леон. На пулта пред нашия пръв оперен оркестър застана световноизвестният диригент Даниел Орен.

Режисьорът на "Турандот" акад. Пламен Карталов, директор на Софийска опера и балет, поздравява диригента Даниел Орен и солистите

Роденият през 1955 г. в Яфа /Израел/ Даниел Орен има сериозна „българска връзка”. Едва 23-годишен, е назначен за музикален директор в Римската опера.

Моят дебют в Рим беше в „Манон Леско” с голямата Райна Кабаиванска в главната роля - споделя той. – Оттогава започна нашето голямо творческо приятелство.

Научих толкова много от Райна. Тя е уникална в света и ненадмината по своята култура на пеене, по вокална техника. Освен това е страхотна жена (grandissima donna). Тя е ЧОВЕК, голям като църква. Толкова се зарадвах и развълнувах, че сега в София отново успяхме да се срещнем.”

Ненадминатата Райна Кабаиванска аплодира своите колеги на сцената и приема техния поклон

С Райна Кабаиванска в коронната й роля на Тоска и Лучано Павароти, Даниел Орен прави запис на живо на едноименния шедьовър на Пучини в Римската опера, а после го повтаря във Виена и Торино. Като вече утвърден оперен диригент, той застава на пулта и пред Гена Димитрова в представления на „Турандот”, „Андре Шение”, „Силата на съдбата”.

С нея записва и компактен диск на „Турандот” в театър „Карло Феличе” в Генуа. „Винаги съм искал тази велика артистка да пее с мен – не скрива емоциите си Даниел Орен. – През лятото на 1995 г. дирижирах в Театро Реджио в Торино постановката на „Бохеми” на легендарния Франко Дзефирели с участието на Мирела Френи, Лучано Павароти и Николай Гяуров.

В дните, когато българският бас не пееше в ролята на философа Колин, макар и нецентрална, нивото на спектакъла просто падаше. Сега по света българското сопрано Красимира Стоянова пее като ангел….”

Творческият състав на „Турандот”: хор, оркестър, диригент, солисти, сътвориха спектакъл, който дълго ще се помни.

За неговия блясък много добра основа дава раздвижената постановка на директора на Софийска опера и балет акад. Пламен Карталов, трактовката му на централните образи, както и екзотичната атмосфера на Пекин / по приказката на Карло Гоци и либретото на Джузепе Адами и Ренато Симони/ пресъздадена от художничката Йоанна Маноледаки.

Италианското драматично колоратурно сопрано /родом от Неапол/ Анна Пироци беше толкова стабилна във височините и същевременно с нюансирано пеене и актьорско майсторство поднесе промяната в студената и жестока китайска принцеса.

Тя напълно оправда мнението на диригента Даниел Орен, че е „най-добрата сега Турандот в света”. Неслучайно пее Турандот и на сцените на Кралската опера „Ковънт гардън” в Лондон и Театро Реал /Кралския театър/ в Мадрид.

Диригентът Даниел Орен благодари от сърце на оркестъра и на публиката в залата

Нейни парадни роли са също Лейди Макбет и Абигаиле в известните опери на Джузепе Верди.

Прекрасен Калаф, както вокално с точния тембър в гласа за татарския принц, актьорско присъствие и физическо излъчване направи испанският тенор Хорхе де Леон.

Той неслучайно е лауреат на наградата през 2023 г. на Испанската академия за сценични изкуства за най-добър оперен изпълнител. Така прочувствено и с такова прецизно музициране италианското сопрано Роза Феола пресъздаде образа на младата робиня Лиу – с топлите й грижи за престарелия цар в изгнание Тимур /много добър в тази роля беше нашият бас Светозар Рангелов/, с нейната жертвоготовност в името на несподелената й любов към Калаф, че аз поне дълго време ще свързвам Лиу с нейното име. Впрочем Роза Феола е носител на награда и от престижния международен оперен конкурс на Пласидо Доминго.

Анна Пироци /Турандот/ и Роза Феола /вдясно/ като младата робиня Лиу
 

Ариите на тези солисти, както и на комичното трио Пинг, Панг и Понг /Атанас Младенов, Ангел Антонов и Даниел Острецов/ във второ действие бяха изпращани от публиката в препълнения салон на Операта с аплодисменти, а прочутата ария Nessun dorma («Никой не спи»), изпята блестящо от Хорхе де Леон, направо взриви залата.

Анна Пироци /Турандот/ и Хорхе де Леон / Калаф/ 

Овации заслужиха и нашият хор /диригент Виолета Димитрова/, както и детската вокално-театрална формация „Таласъмче” /ръководител Димитър Костанцалиев/, които се представиха прекрасно.

Нека припомним, че в последната си безсмъртна творба „Турандот” гениалният Пучини използва много по-често и доста по-голям хор, за да й придаде още повече драматизъм.

Бурните овации на публиката продължиха дълго след края на това паметно представление и тя викаше изпълнителите и пред спуснатата вече завеса.

Солисти и диригент се покланяха с признателност и почит пред ложата, от която оперната ни дива Райна Кабаиванска изгледа спектакъла от началото до края.

Тя също ги аплодираше през цялото време от сърце. В края на тази година, на 15 декември, Райна Кабаиванска ще отпразнува /живот и здраве!/ свой юбилей.

Неподвластна като че ли на времето и годините , обявяваната пет пъти за най-популярна личност на Италия, и през септември т.г. проведе своя вече 24-и Международен майсторски клас, организиран от Нов български университет.

А от нея има винаги да се научи толкова много ! Тази вечер от 19.00 ч. в Софийската опера е гала концертът на участниците в този клас.

******* ****** ****** ****** ****** ****** ***** ***** ****

С премиерни спектакли вече откриха или откриват новия сезон и редица театри в София и страната.

На 3 октомври /четвъртък/ от 19.30 ч. Сатиричният театър „Алеко Константинов” прави „двоен удар” с премиерите на „Буржоата благородник” от Жан-Батист Молиер /режисьор Бойка Велкова/ в Камерна зала и на „Креват за двама” от Ренее Фройнд, поставена на голямата сцена от Калин Сърменов, директор на Сатирата.

На 4 октомври /петък/ от 19.00 ч. зрителите могат да гледат в Младежкия театър „Николай Бинев” второто премиерно представление на „Чарли в открито море”. Под това заглавие режисьорът проф. Пламен Марков обединява за Камерната сцена две от пиесите на Славомир Мрожек.

Също на 4 октомври от 19. 30 ч. Театър София ще представи емблематичната комедия на Дарио Фо „Няма да платим! Няма да платим!” /реж. Теди Москов/ в уютния салон на Theatro отсам канала. Той е наследник на Модерния театър и се намира на столичната ул. „Върбица” №12 в сградата на бившия Дом на българо-съветската дружба /БСД/.

На 9, 10, 11 и 12 октомври от 19.00 ч. флагманът на драматичното ни изкуство, Народният театър „Иван Вазов” кани на премиерните спектакли на „Медея” по Еврипид.

Постановката на режисьора Деклан Донелан и сценографа Ник Ормерод ще ни изненада и с особения подход публиката да бъде … правостояща на Голямата сцена на театъра. Не се безпокойте! Пиесата е с продължителност само от един час и 20 минути.

Борислав КОСТУРКОВ

СНИМКИ - Фотоархиви на Софийската филхармония, НДК, Софийската опера и балет и Митя Хрусанова