Сатиричният театър „Алеко Константинов” даде старта на новия си сезон 2013/2014 не „с една, че две, че три …”, а с истински салют от премиери – цели шест. Започна се с „Тиква” от Александър Урумов – моноспектакъл на вече широко известния млад актьор Димитър Живков.
Самият Ал. Урумов вече беше постигнал успех още с дебютния си моноспектакъл &bdquo;Лалугер&rdquo; в изпълнението на другия Урумов &ndash; актьора Николай Урумов. 44-годишният автор има иначе съвсем друга житейска биография &ndash; бил е говорител на &hellip;Министерство на отбраната, а от 2006 г. е Пи-Ар на БНБ. &bdquo;Тиква&rdquo; ни разказва смешно-тъжната история на елитен личен готвач (иначе наивен и притеснителен , влюбил се до уши в своята господарка - актриса примадона Всяко негово ястие е своеобразно обяснение в мечтаната любов и така докато се стигне до &hellip;тиквения десерт. Впрочем за да бъде още по-автентична пиесата, тя има и &bdquo;тайно оръжие&rdquo; &ndash; неин кулинарен консултант е готвачът на &bdquo;Ню имидж&rdquo; Румен Митев, готвил наистина на &bdquo;звезди&rdquo; като Хилари Суонк, Жан-Клод ван Даме и др.,участвали във филмови продукции у нас. <br /> <br /> Димитър Живков отново блести, разказвайки с комични средства драмата на неуверения мъж &ndash; &bdquo;драмата на ХХІ век&rdquo; по думите на драматурга Никола Вандов. Като че ли моноспектакълът е стихията на едва 28-годишния актьор, в него той най-пълно разкрива широкия си творчески диапазон. Именно с авторския си &bdquo;Живак&rdquo; Митко Живков изведнъж прикова вниманието върху себе си с умелите си превъплъщения в десетина различни роли и заслужи наградата &bdquo;Аскеер 2013&rdquo; за &bdquo;изгряваща звезда&rdquo;. <br /> <br /> Също в Камерната зала, носеща името на големия режисьор Методи Андонов, и също на ръба между смешното и тъжното се играе и друга премиера &ndash; &laquo;Прах в очите&raquo; от известния унгарски драматург Дьорд Шпиро. Само че тук везните малко повече се накланят към тъжното. &laquo;Прах в очите&raquo; е пиеса за прехода и затова нейният текст е така актуален, а печелившият тото фиш е само повод за завръзката на действието. Мъжът и неговата съпруга (в ролите Николай Урумов и Росица Александрова) са типични представители на &laquo;малкия човек&raquo; с неговите всекидневни грижи, надежди и малки мечти. Когато обаче един ден те удрят джакпота, се оказва, че не знаят какво да правят със спечелените 4 милиона. Щастието не е в парите &ndash; тази азбучна истина знаем всички. В пиесата на такъв сериозен автор като Дьорд Шпиро ( познат и у нас с &laquo;Квартет&raquo;/&raquo;Евроспорт също на сцената на Сатирата, &laquo;Пилешка глава&raquo;, &laquo;Контрол) има обаче още дълбочина, повече полутонове и нюанси. Именно тях обаче двамата актьо-ри и особено иначе опитният Николай Урумов не съумяват да извлекат поради често превъзбудената си игра и приповдигнат тон. Тук обаче е следвало по-решително да се намеси, да &laquo;канализира&raquo; актьорите и режисьорът Владлен Александров, който иначе е абсолютно прав, че за да има успех една пиеса, най-важното е &laquo;да имаш стойностна драматургия&raquo;. <br /> <br /> Не такава е обаче драматургията на първата постановка на голяма сцена в Сатиричния театър през сезон 2013/2014 г. &ndash; &laquo;Всички в леглото&raquo; от Питър Куилтър. Наистина британският драматург има вече име &ndash; негови пиеси се играят на Уест Енд (лондонския Броудуей), на два пъти получава номинации за престижните награди &bdquo;Лорънс Оливие&rdquo; (на името на гениалния Шекспиров изпълнител). Наистина &bdquo;Всички в леглото&rdquo; е зрелищна и забавна, поставена е доста раздвижено от &bdquo;тандема&rdquo; Братя Ранкови (Красимир и Веселин), звучат обичани &bdquo;хитове&rdquo;, като: Fever, Sex Bomb, Too Sexy For Your Love и др. Много свежо и вдъхновено играят младите Явор Борисов и Александра Сърчаджиева, личи професионализмът на Красимир Ранков и Нона Йотова (тя изпълнява песен и &laquo;на живо&raquo;). Хуморът в тази комедия е твърде лековат, а на места- дебелашки, не липсват и доста вулгарни изрази. Като изключим обаче едно авторово послание :&raquo;Прекалено много нормално има на този свят&hellip; Природата прави всичко възможно, за да направи хората различни. Различното е хубаво!&raquo;, зад и след смеха в залата, у зрителя едва ли ще остане нещо по-трайно. Подчертано развлекателният и дори скечов характер на &laquo;Всички в леглото&raquo; ще намери обаче своята публика и пиесата най-вероятно ще има касов успех. <br /> <br /> На другия полюс е четвъртата за сезона премиера отново на малка сцена и отново моноспектакъл &ndash; &bdquo;Речта на селския крал&rdquo; от Румен Леонидов, постановка на Елин Рахнев. Текстът на нашумелия през последното десетилетие публицист и писател е силен и злободневен, правдив и много&hellip;български. Малкият Мавруд в чудесното изпълнение на Диян (Дидо) Мачев е избран за кмет на родното си село. Селският крал, както шеговито го наричат, се изправя срещу безобразията на криво-разбраната ни цивилизация, благовидно маскирана като глобализъм. Простодушно, но много мъдро, той разсъждава на глас: &bdquo;. ..Стига с тия спа центрове, молове и нови хотели, те не хранят народа. Яйцата са майката на храната. &hellip;Кокошката, неуважаеми господа, трябва да заеме водещото място и в нашия герб. Защото сме домошарен народ, народ от домашни животни. Защо ни е лъв на герба? Ние сме народ, по-скоро любопитен като кокошка, отколкото цар на народите &hellip;&rdquo; <br /> <br /> Най-новите две премиери на Сатиричния театър на голямата сцена &laquo;Щастли-веца&raquo; имат зад гърба си солидни и много познати литературни първообрази &ndash; &laquo;Златният телец&raquo; по мотиви от едноименния роман и други творби на Иля Илф и Евгений Петров и &laquo;Скакалци&raquo; от Стефан Л. Костов. Този факт обаче предполага още по-големи очаквания и взискателност от зрителите, защото всеки има своите виждания за тези обичани творби. <br /> <br /> По любимия на поколения хора, особено от бившия Източен блок, роман &laquo;Златният телец&raquo; театроведът и драматург Юрий Дачев е направил драматизация (той очевидно се специализира в тази област) , претворена на сцена от Бина Харалампиева. Благодатна идея, защото този роман е синоним на абсурда на онова време, края на 20-те години на ХХ век в болшевишка Русия, когато кълнейки се във вярност към Партията, всеки върти дребни далавери. &laquo;Нима нашето време е по-малко абсурдно от това на НЕП-а (б.а.- новата икономическа политика&ndash;временна мярка на болшевиките, разрешаваща макар и ограничена частна инициатива с цел Русия да стъпи малко на краката си след Гражданската война) ?&raquo;,запита риторично режисьорката Бина Харалампиева.<br /> <br /> Приятната изненада в &bdquo;Златният телец&rdquo; лично за мен бе умелото превъплъще-ние на Калин Сърменов в тайния милионер Корейко. Заслужава да се види смятания за нахакан, самонадеян и самовлюбен типаж от негови ТВ-изяви в ролята на плахия, неуверен и влюбен до уши съветски главен счетоводител, трупащ пари в ...буркани. Йорданка Стефанова може да изиграе всяка една роля и не е чудно, че тук Бина Харалампиева й е поверила ...мъжка роля &ndash; на Михаил Паниковски, най-възрастния от мошеническия квартет на Остап Бендер. Какво да кажем за това чудо на природата и на човешкия дух &ndash; Стоянка Мутафова ?! На 91 години тя отново изпълва сцената с жизненост и енергия като съдържателката на бардак мадам Буланже. Този образ е авторова измислица на Юрий Дачев, за да играе &bdquo;примата на родната Сатира&rdquo;. Не удовлетворява в пиесата обаче главният герой, двигателят на действието Остап Бендер. Една от новите &bdquo;суперзвезди&rdquo; на родния театър и ТВ &ndash;сериали Калин Врачански несъмнено притежава чар, влага много енергия, лети и се мята по сцената. Не това обаче е силата на Остап Бендер. Липсват пъргавината и бързината на ума, комбинативността на Великия комбинатор. Причина за тези &bdquo;пробойни&rdquo; е най-вече в самата драматизация на Юрий Дачев &ndash; липсва ясен център на пиесата, налице е известна разхвърляност между &bdquo;Златният телец&rdquo; и други творби на страхотните Илф и Петров. <br /> <br /> С още по- ясен и силен адрес в настоящето е и една друга класика от 30-те години на миналия век. &bdquo;Скакалци&rdquo; от Ст. Л. Костов е шестата премиера на сцената на обичания театър на столичната ул. &bdquo;Стефан Караджа&rdquo; № 26 &ndash; съвместна продук-ция с &bdquo;Дрийм тийм прадакшънз&rdquo; (популярни като &bdquo;Комиците&rdquo; по БиТиВи). Нагласени търгове, корупция на различни нива, налитащи като скакалци (оттук и името на комедията) върху всеки производител всевъзможни проверяващи комисии с едничката цел да рекетират и получават подкупи. Всичко това (&bdquo;болното време&rdquo; по думите на един от героите) най-видният български комедиограф Ст. Л. Костов описва много развлекателно и със саркастичен социален патос, изразява възмущението си от покварата на своето време, което за голямо съжаление е и ...нашето време.<br /> <br /> &bdquo;Скакалци&rdquo; наистина &bdquo;бъка&rdquo; от &bdquo;асове&rdquo; на &bdquo;Комиците&rdquo; : Христо Гърбов в ролята на фабриканта Проданов, нападан от &bdquo;скакалците&rdquo;, но умело подкупващ ги, Любомир Нейков, като главния &bdquo;скакалец&rdquo; &ndash; ревизора Яначков, многопластовия Ненчо Илчев (този път руски бежанец в дома на Проданов) и др., подкрепени и от живата легенда Стоянка Мутафова като тъщата на Яначков. Популярността на това &bdquo;съзвездие&rdquo; и от телевизията предполага жив интерес от страна на зрителите и съответно касов успех. Въпреки че като общо спектакълът има на места доста забавен темпоритъм, по-дългичък е като времетраене, въпреки че режисьорът Богдан Петканчин трябваше може би да изведе по-ясни акценти от благодатната драматургия на Ст. Л. Костов.<br /> <br /> Този невиждан &bdquo;салют&rdquo; от шест премиери само за 34 дни (от 20.ІХ. до 24.Х.), отбелязал старта на новия сезон, не е случаен. Той е резултат и от доброто финансово състояние на Сатиричния театър. &bdquo;Иконономическите показатели &ndash; брой на играните представления, приходи и др. за цялата 2012 г.,&ndash; сподели доскорошният му директор Калин Сърменов &ndash; изпълнихме само за шест месеца. За една година броят на зрителите се увеличи със 100 процента. На тази вече база и според делегираните бюджети, Сатирата е бенефициент на средствата, които изкарва и може да ги инвестира в себе си. Така правим и нови постановки.&rdquo; <br /> <br /> На своя ред новият директор на Сатиричния театър проф. Здравко Митков е не само решен да изпълни докрай заложения от неговия предшественик план от премиери (предстоят още две заглавия), но и да осигури на своите колеги максимален комфорт да ги реализират успешно. &bdquo;Единственото ми желание е тези спектакли да се развият в репетиционния период &ndash;изтъкна проф. Митков. &ndash;Ще се стремя към по-голямо жанрово разнообразие на репертоара, висока драматургия, добра режисьорска работа. Предвиждам театрална програма &bdquo;Особен поглед&rdquo;, в която ще търсим интересното, дълбоко професионалното. Изобщо моето верую е зрелище, но с достатъчно сериозен подтекст.&rdquo;<br /> <br /> На 17 т.м. (неделя) от 19.30 ч. Сатирата ще вдигне завесата за седмата си премиера &ndash; &laquo;Операцията&raquo; от Иво Сиромахов, постановка на Борис Панкин, в която ще видим и певеца Орлин Горанов. <br /> <br /> <strong>Найден МАРИНОВ</strong>