Соня Йончева – световната звезда, която остана… земна
Гала спектаклите на „Бохеми” очароваха публиката в Софийската опера и балет. Оперната „дива” отговаря на въпроси специално за Blitz.bg. И най-големият глас трябва да проявява търпение. Предстоят нови участия на Соня Йончева на родната сцена
Най-сетне се сбъдна лелеяната дълги години мечта на приятелите на оперното изкуство в България у нас да видят на родна сцена в цялостен спектакъл прославилото ни по цял свят прекрасно сопрано СОНЯ ЙОНЧЕВА, при това в една от коронните й роли – на Мими в „Бохеми” от Джакомо Пучини.
Разбира се, далеч не всички от горещите почитатели на красивата пловдивчанка успяха да се доберат до заветния билет за едно от двете гала представления в Софийска опера и балет на 29 февруари и 2 март. Аз имах това щастие и изпитах наистина огромно удоволствие от целия спектакъл.
Лекотата, с която Соня Йончева пее от всякакво положение на тялото – права, седнала на стол, легнала на смъртното ложе на Мими в последното действие, е просто невероятна.
Без каквото да било усилие и при най-трудните височини, с възхитителна фразировка – все едно рецитира. Изключително красивият и богат на нюанси тембър, вродената артистичност на голямата ярка звезда на световния оперен небосклон й помагат да пресъздаде много емоционално образа на главната героиня в „Бохеми” – от нежно влюбената в поета Рудолф бедна парижанка до искрената и смела Мими, която ясно съзнава и открито „говори” за неизбежната си смърт.
Естествено не мога да не да изтъкна и уникалната мощ на лиричното сопрано, чийто глас, благодарение и на високата й музикална култура, се чува кристално не само от последния ред в партера на Софийска опера и балет. Чува се очевидно и от най-далечните места в огромната Метрополитън опера с нейните 4065 зрители. Защото именно от легендарния нюйоркски „Мет”, именно с Мими от „Бохеми” започна неудържимият полет на Соня Йончева към оперния Олимп.
Соня Йончева, академик Пламен Карталов и диригентът Боян Виденов по време на срещата с журналисти преди галата
Само 4 седмици след появата на бял свят на Матео - първата рожба на Соня и нейния съпруг, диригента от Венецуела Доминго Гарсия Хиндоян, директорът на „Метрополитън” Питър Гелб й звъни по телефона в късната есен на 2014 г. с гореща молба да замени колежка като Мими в „Бохеми”. Младата майка помисля, че става дума за в бъдеще.
Шокирана е, когато разбира, че е за …веднага?! „Поради бременността си бях спряла да пея в шестия месец и половина. Стоях си само у дома. Сцената отново ме привличаше като магнит. Искаше ми се пак да пея, поех риска и се съгласих.” Рискът се превръща в небивал триумф. „Сензационно изпълнение” – така флагманът на печата в САЩ в.„Ню Йорк таймс” оценява нейния триумф. Най-голямата оперна сцена в света е в краката на 32-годишната /тогава/ красива пловдивчанка. И следващият сезон 2015/2016 на „Мет” е открит през октомври 2015 г. именно със специалното участие на …Соня Йончева, вече като Дездемона в „Отело” на Джузепе Верди.
Големият успех сега на „Бохеми” в София се дължи обаче не само на впечатляващия гастрол на Соня Йончева, а и на целия творчески и технически екип. Защото оперното изкуство е колективно дело.
Соня Йончева /Мими/ и Липарит Аветисян /Рудолф/ във финалната сцена на "Бохеми" от Дж.Пучини
Основният сценичен партньор на Мими, поетът Рудолф бе блестящо пресъздаден от младия арменски тенор Липарит Аветисян. Роден в Ереван, той също вече шества по световните оперни сцени – Ковънт гардън в Лондон, Берлинската държавна опера „Унтер ден линден”, Болшой театър, Земпер опер в Дрезден, Дойче опер – Берлин, Опера Австралия, Цюрихската опера, Баварската държавна опера и др. Красивото белканто на Аветисян и лекото му преодоляване на височините ми напомниха много за нашия отличен тенор Калуди Калудов през най-добрите му години, само че с още по-подходяща фигура за тази роля.
Соня Йончева /Мими/ в мансардата на бохемите - първо действие
Основният тандем Йончева – Аветисян беше много убедително подкрепен и във вокално и в актьорско отношение от втория тандем - сопраното Станислава Момекова /„Мюзета е един от любимите ми характери” по думите на самата Момекова / и баритона Веселин Михайлов в ролята на художника Марсел. Станислава Момекова аплодирахме само преди седмица като Глауче в „Медея” от Луиджи Керубини. Син на изявената солистка в Софийска опера и балет Мария Белчева /сопрано/, Веселин Михайлов също неотдавна направи успешен дебют в трудната партия на барон Скарпия от „Тоска” на Дж. Пучини.
Генетично свързан със Софийска опера и балет е и младият диригент Боян Виденов. Макар че целият му съзнателен живот досега е преминал в чужбина – първо в Италия, а после в Германия, където основава и ръководи Манхаймската филхармония, той е роден в София през 1987 г. в музикално семейство. Неговият баща Любомир Виденов е бил през 80-те години водещ баритон в първия ни оперен театър.
Както обеща Виденов- младши още преди спектаклите на „Бохеми”, той наистина вложи „нещо от своята все пак и италианска душа, за да се прояви още по-ярко духът на Пучини” в тези спектакли. Като отдавнашен приятел на Соня Йончева, младият диригент е допринесъл чувствително по думите на амбициозния и вечно търсещ директор на Софийската опера и балет акад. Пламен Карталов за привличането на оперната „дива” за гастролите в „Бохеми”.
Овации за изпълнителите на "Бохеми" /2.03. 2024 г./
Впрочем самата постановка на „Бохеми” – дело на театралния и оперен режисьор Бойко Богданов и възстановка на Вера Петрова, е много динамична и интересна, пасва на натюрела на Соня Йончева и стимулира целия състав към силни изяви. Сценографията на Светослав Кокалов не е условна, а отговаря вярно на епохата, каквито са и костюмите на Петя Стойкова.
По щастлива случайност се озовах през ноември 2012 г. на първата изява в София на все още малко познатата Соня Йончева – оперен концерт в зала «България» в съпровод на Пловдивската филхармония. Тя поднесе тогава страхотен коктейл от оперни арии, арии от оперети, песни от мюзикъли и самата искрено се забавляваше на подиума, щедро пръскайки своя талант и чар сред възторжената публика.
Соня Йончева благодари на публиката за радушния прием
Тогава написах кратка, но също възторжена, рецензия, предричайки й бляскаво бъдеще в най- скоро време на световните оперни сцени. Оказах се добър „пророк”. Затова сега на срещата с журналисти преди гастрола на Соня Йончева в „Бохеми” я попитах за агенция Blitz.bg, дали има време при тъй напрегнатата й програма да изнася отново подобни концерти с т.нар. крос-оувър (преливане) на жанровете?
- Обожавам музиката във всички нейни жанрове, във всеки неин профил – бе категорична тя. – Никога не съм поставяла граници между жанровете и не виждам защо. Ето сега готвя мой нов проект, наречен «Пеещата актриса», който ще представя в Баден- Баден /Германия/. Той включва филмова музика и песни от 30-те и 40-те години на миналия век. В него ще прозвучи и песента «Замълчи, замълчи!» от българския филм «Любимец 13» /от 1958 г./, станала много популярна в изпълнението на Мими Николова, с която аз лично се запознах. Диригент на симфоничния оркестър, който работи по проекта «Пеещата актриса», ще бъде маестро Найден Тодоров, директор на Софийската филхармония.
- Вие сте на върха на славата си. Най- големите световни оперни сцени: споменатата вече Метрополитън опера, Миланската скала, Ковънт гардън, Виенската държавна опера, Арена ди Верона и други, образно казано, се бият за Вас. Да не говорим за рециталите Ви в концертните зали. При такава популярност, при това напълно заслужена, как успявате да се «преборите с успеха», да не залитнете в звездомания, а да останете така земна?
- Не се «боря» срещу успеха – отвърна с чаровната си усмивка Соня Йончева. – Напротив, радвам се на всеки мой успех. Оставям го да дойде, когато му е времето и го приемам като един …букет с цветя. Радвам се, когато нещата се постигат с лекота, когато всички са доволни и най-вече, когато публиката е задоволена. Моят успех е не само мой и никога не съм го възприемала така. Той е на всички в оперния колектив, защото нашето изкуство е екипно дело. Успехът при мен, моята реализация се случиха, без да съм ги имала за самоцел Със звездоманията успях да се преборя! Най-важното нещо е човек да остане абсолютно земен. Аз не промених своята душевност. Не съм забравила, откъде съм тръгнала – малкото Сонче от краен пловдивски квартал и хора «Детска китка»….
И наистина оперната прима още си спомня с умиление за своята първа вокална педагожка Нели Койчева, за топлите й майчински грижи за нея, за жертвите и лишенията, които нейното скромно и задружно семейство е трябвало да понася особено в първите най-трудни години на прехода, за да може тя, Соня да върви по своя път в изкуството. Сподели ми после в личен разговор, как при гастрол в Япония веднага е потърсила и се е срещнала с г-жа Койчева, която сега живеела в «страната на изгряващото слънце».
Оперната "дива" пред плаката за "Бохеми"
Отново за новинарската агенция Blitz.bg запитах този път не само Соня Йончева, но и 36-годишния диригент Боян Виденов, който почти от бебе живее в чужбина:
- Славяните и особено българите са известни и в чужбина с големите си гласови данни. Много импресариа, оперни директори и режисьори си казват : «Славяните са големи гласове!» и започват да ги товарят много и с партии, неподходящи за техните вокални дадености и възможности в момеанта. Експлоатират ги жестоко 5-6 години и те …свършват. Как Вие гледате на този проблем?
- Да, това е така! Но това е проблем, който засяга не само българските и другите славянски певци – изтъкна Соня Йончева.- Когато се появи изобщо голям глас, всички му се нахвърлят. Започват да валят предложения за всякакъв вид роли. Много от директорите нямат музикалната подготовка да поемат един глас, да се погрижат за него. На свой ред певците, особено когато са млади, са страшно нетърпеливи. И така често се стига до точна тази развръзка. Аз лично имах късмета да срещна хора, които ми даваха добри съвети. Една педагожка, с която работих, макар и кратко време, ми казваше: „В тази професия се научи на търпение!”. Няма да забравя и деня, когато Пласидо Доминго ме посъветва: „Соня, сега е моментът да пееш Верди!” Аз никога не съм си позволявала да издевателствам над този инструмент, който живее в моето тяло. Трябва да слушаме нашия вътрешен глас, да бъдем честни към самите себе си!
- От друга страна – включи се в разговора и Боян Виденов – италианците имат една фраза / и той е произнесе на италиански/ „Влаковете преминават” и младите и амбициозни певци често се вслушват в нея. Без да са много наясно със своите възможности, се хвърлят жадно върху ролите и …плащат после висока цена.
По време на своя престой в София на церемония в резиденцията на френския посланик у нас Н. Пр. Жоел Мейер Соня Йончева беше удостоена с високото отличие „Офицер на Ордена за изкуство и литература" на Франция заради нейния значим принос за разпространението на френската култура и изкуство в световен мащаб.
Соня Йончева вече е кавалер на престижния френски орден
Соня Йончева и авторът на тази публикация се познават още от 2015 г.
За наша радост пък ни очакват нови срещи със „земната ни звезда” на световната оперно изкуство. Неуморимият маестро Пламен Карталов е договорил вече нов неин гастрол през януари 2025 г. в „Тоска”. Предвидени са бъдещи участия на Соня Йончева и в „Медея” и „Мадам Бътерфлай” от Дж. Пучини.
БОРИСЛАВ КОСТУРКОВ
Снимки: Фотоархив на Софийска опера и балет, Стефан Марков (BulFoto), Виктория Вучева и Авторът
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
1 Коментара: