Изследователски екип от Великобритания откри, че 46% от децата отказват да ядат зеленчуци. Освен това 75% от анкетираните родители изразиха загриженост относно храненето на децата си.


Разбираемо е, че искаме да дадем на децата си всички витамини, от които се нуждаят, за да растат силни и здрави. Единствената пречка е, че някои деца постоянно отказват да ядат плодове и зеленчуци, но и за това има решение.

1. Вземете детето си на пазар с вас 

Включете децата си в избора на храна за вашите ястия, покажете им откъде идват продуктите. Още по-добра идея е да заведете детето си на пазар на земеделски производители, тъй като е по-малко вероятно да има някакви нездравословни стоки, които могат да им се харесат.

Идеята е, че ако децата сами изберат нещо, те са по-склонни да го ядат. Има голяма вероятност да пожелаят нещо, което до този момент са избягвали.

2. Сосовете правят чудеса 

Може да си мислите: "Подправките не са най-здравословната храна", но всъщност има толкова много вариации на сосове на пазара, които не съдържат излишна захар. Хумусът, салсата и киселото мляко са база на много сосове.

Можете да ги използвате, за да правите различни варианти и детето ви да опита разнообразие от сосове. Те също са чудесна опция за закуска.

3. Добавете малко захар в ястията си 

Това е много хитър трик за използването на захарта в своя полза, но в умерено количество. Например, можете да изпечете моркови с кленова глазура или дори просто – поръсете с кафява захар.

Или ако искате детето ви да пие прясно изцеден сок от сливи или ябълки, добавете лъжица мед. Идеята е, че децата ви ще надрастат нуждата от допълнителна сладост, но ще свикнат да ядат зеленчуци и плодове.

4. Поиграйте си с храната 

Това е шанс да блеснете с творческите си умения. Опитайте да подредите храната в чиниите като оформите смешни и усмихнати личица. Друг плюс е, че зеленчуците и плодовете са толкова цветни и ярки, а това ги прави привлекателни! В допълнение, можете да опитате да кръстите ястията със забавни имена. Можете да създадете своя собствена версия на ястията, които готвите най-често.

 

5. Не подреждайте чинията, оставете ги сами да я сглобят 

Нека детето ви упражнява своята независимост, като подреди чинията по свой собствен начин. Фактът, че детето само е аранжирало своята чиния, ще я направи по привлекателна и апетитна за него, дори да има и броколи в нея. Винаги обаче трябва да сте сигурни, че ястията ви съчетават протеини, въглехидрати и мазнини.

6. Включете децата в процеса на готвене 

Може готвенето да отнеме малко повече време, но определено си заслужава. Децата обичат да са част от творческите процеси, така че защо да не ги запознаете с изкуството на кулинарията?

Планирайте целия процес заедно с тях от пазара в хранителния магазин до поднасянето на самото ястие. Позволете на детето си да ви помага в кухнята. 

7. Нарежете плодовете и ги оставете на масата

Не трябва да се учудвате, ако плодовете стоят цели в панера или в плика на терасата. Обелете ги, нарежете ги, сложете ги в чинийка на масата и ще видите как бързо изчезват от чинийката, когато се готови за консумация.

Както обичат да казват българите „Мързелът не мори, а мъчи“, така че улеснете ги възможно най-много в консумацията им на плодове и зеленчуци и те ще си набавят нужните витамини.

8. Гответе здравословни семейни ястия, така че всеки да яде едно и също нещо 

Не приготвяйте различни ястия за децата и възрастните в семейството си. Трябва да ги научите, че вкъщи не е ресторант и като семейство, трябва да се храните всички заедно от едно ядене.

Плюс това, ще подтикнете децата да подредят своите собствени чинии, както подсказа един съвет по-горе. Това е абсолютно печеливш сценарий.