Големият шампионат за електронни спортове на Международната eSports федерация (IESF) ще се състои в края на тази година в Бали. Геймъри от над 120 страни ще се състезават за безпрецедентната награда от половин милион долара, докато играят видео игри.

През последните няколко години популярността на видео игрите нарасна неимоверно. Заглавия като DOTA, League of Legends и Counter Strike придобиха статут на електронни спортове и дори онлайн букмейкърите ги включиха в своите платформи за спортни залози. Феновете на eSports вече имат възможността да залагат на любимите си отбори преди началото или по време на играта на живо, точно както при всяко друго традиционно спортно събитие.

Всяка игра, която се играе в мултиплейър, може да се превърне в електронен спорт. Това означава в нея да могат да участват минимум двама играчи по едно и също време, които да се състезават помежду си. еSports представляват организирани индивидуални или отборни състезания. Най-често срещаните видове eSports видео игри са онлайн мултиплейър арена за битки (MOBA), шутър от първо лице (FPS) и стратегии в реално време (RTS).

Онлайн мултиплейър арена за битки (Multiplayer online battle arena) несъмнено е най-популярният жанр с най-големи награди и най-висока гледаемост. Именно от този жанр са едни от най-популярните видео игри в момента - League of Legends и Dota2. Те представляват стратегически игри, в които един отбор се състои от няколко участници, които от своя страна играят заедно срещу друг отбор с цел да опазят базата си и да превземат тази на противника.

Стратегия в реално време (Real-time strategy) са вид игри, които се различават от гледна точка на ходовете в играта. Играчите контролират отделни единици, и реагират своевременно с развитието и напредването на играта. В този тип игри често присъстват определени видове ресурси и строителна механика. Популярен пример за стратегия в реално време е StarCraft II.

Шутъри от първо лице (First-person shooter) са игри тип Counter-Strike. Те са от така наречения жанр Батъл Роял, от който е и популярната игра Fortnite.  Въпреки че не попадат в категорията стратегически игри, FPS игрите изискват добре развити умения като работа в екип и бързи рефлекси.

Photo by Pixabay

Турнирите по електронни спортове приличат на всеки друг турнир по традиционен спорт. Те се състоят от различни играчи, които играят самостоятелно или в отбори, в зависимост от играта, и са наблюдавани от публика. Феновете имат достъп до играта и могат да гледат развитието благодарение на стрийминг платформите, които им помагат да се почувстват като част от екшъна.

Дългоочакваното събитие в Бали ще включва игри и от трите изброени по-горе вида. От Международната федерация наскоро обявиха официално заглавията на шестте игри, които ще се включат в състезанието. Counter-Strike:GO, Dota 2, Tekken 7 и eFootball™️ ще се завърнат на тазгодишното издание на Шампионата. Към тях ще се присъединят и мобилните игри PUBG mobile, Mobile Legends: Bang Bang, които ще бъдат представени за първи път. IESF 2022 ще включи и специална женска дивизия, специално за геймърките от нежния пол.

IESF е обединяващият орган в света на електронните спортове. Федерацията е основана през 2008 г. от девет държави-членки, като в момента се състои от над 111 членки на пет континента. IESF обединява всички заинтересовани страни в eSports, за да постигне единна екосистема за развитието на устойчиви и отговорни игри по целия свят.

Световното първенство е най-големият спектакъл в света на eSports. Тазгодишното издание предизвика безпрецедентен интерес у геймърите, което доведе и до рекордно увеличение на наградния фонд. През 2021 г. сумата възлизаше на 55 хиляди долара, докато тази година играчите в 14-ия Световен шампионат ще се борят за десетократно по-голяма сума, възлизаща на половин милион!

След тазгодишното издание в Бали, следващото 15-о IESF събитие ще се проведе в Букурещ. След 10-годишна пауза, Шампионатът се завръща в съседна Румъния, а дали ще постави нов рекорд за награден фонд, предстои да видим.