Атрактивно стартира третият фестивал на киселото мляко в смолянското село Момчиловци. Това стана с родопско- китайска програма, в която родопчани изненадаха китайците с песен на китайски под звуците на каба гайда, а китайски артисти оставиха в захлас местни туристи с демонстрация на кунг фу и тай– чи. Празникът, който продължава до 10 септември включително, се организира в партньорство с китайската компания „Брайт Деъри“, която наложи на пазара в Китай млечни продукти с марка „Момчиловци”, пише "Марица".

Домакините от Момчиловци посрещнаха азиатските си гости по стара българска традиция с пита с мед, но ги сюрпризираха и с песен на китайски език. Изпълнението бе от възпитаниците на първия курс по китайски в селото, в акомпанимент на родопска каба гайда. 

Третото издание на нетрадиционния фестивал се провежда с мото „Киселото мляко – новият път на коприната” и в негова чест бе отбелязан със символично разгъване на свитък на пътя на коприната от ръководителите на китайската
компания, кметът на Момчиловци Сийка Суркова, зам.-министърът на туризма Милко Теофилов и Иван Тодоров-председател на Българския център за инвестиции, туризъм и развитие в Китай.

Мотото на фестивала в родопското село идва от прочулото се в Азия българско кисело мляко, което повлича със себе си създаването на нови и трайни икономически контакти, с каквито е останал прочут в историята преди хиляди години Пътя на коприната. В Момчиловци и Шанхай се провеждат паралелно фестивали на киселото мляко.

„В Китай всички знаят, че България е родният край на киселото мляко, а Момчиловци е познато като селото на дълголетието“, каза в словото си при откриването Джан Хайджоу, посланик на Китайската народна
република.

„Китайската компания, добивайки вдъхновение от селото на дълголетието, създаде бранд „Момчиловци”“, посочи дипломатът. Според него компанията „Брайт Деъри“ е постигнала с тази марка големи успехи на китайския пазар. И китайските туристи, посещаващи България непременно питат къде се намира Момчиловци и искат да видят селото, известно с киселото мляко, допълни дипломатът.

Хайджоу, както и останалите гости от делегацията, въпреки че водят със себе си много китайски журналисти и фоторепортери, извадиха фотоапарати, за да запечатат саморъчно състава от малки и големи със звучните каба гайди, тежкото родопско хоро и всички родопчани с носии, които изпълниха мегдана на селото за откриването на феста.

От началото на годината до юли се отчита 50 процента ръст на китайски туристи в България, заяви в Момчиловци заместник-министърът на туризма Милко Теофилов. Около 16 хиляди китайски туристи са преминали през страната
ни през първото полугодие. Обобщените данни от януари до юли показват,  че 4.9 милиона чуждестранни туристи са посетили страната ни, което е ръст от 7.2 на сто в сравнение с 2016 г. Според Теофилов, китайският турист като профил е доста взискателен и се фокусира върху културата и историята на страната, която посещава.

„За Министерството на туризма е изключително важно да създадем един интегриран продукт, който да насърчава туризма в 4 сезона, а фестивалът в Момчиловци е инициатива в тази посока“, подчерта Теофилов и заяви, че заради интереса на китайския турист общини като Смолян са едни от най-привлекателните, защото могат да предложат история, много музеи, църкви. Предстои откриването на български туристически информационен център в Шанхай, посочи Теофилов и похвали община Смолян, че е посрещнала 130 000 туристи през първото полугодие на т.г.

„За всички нас, жителите на Момчиловци, е чест и гордост, че за трети пореден път селото ни е домакин на Фестивала на киселото мляко, който стана символ на приятелството между Момчиловци и китайската компания, произвеждаща млечен продукт с името на прекрасното ни село. Едно приятелство, което събира две различни култури и популяризира Момчиловци като магнетично място със съхранен традиции, вяра и мъдрост“, каза в приветствието си към гостите кметът на Момчиловци Сийка Суркова.


След официалното откриване последва веселие, а гостите от азиатската държава журналисти, дипломати и творци се въоръжиха с лъжици и опитаха на място родопското кисело мляко.